- Wiadomości
IU o mostach dla Leopardów. „Dostawy i opóźnienie”
Inspektorat Uzbrojenia poinformował o postępach dostaw mostów samobieżnych rodziny Daglezja. Większość z zamówionych pojazdów MS-20 na podwoziu samochodowym została już dostarczona. Z kolei wdrożenie mostów szturmowych MG-20 na podwoziu gąsienicowym opóźni się o około sześć miesięcy.
Jak poinformował Defence24.pl ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia w oświadczeniu przesłanym 6 lipca, do Sił Zbrojnych dostarczono już 7 mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20. Dostawa kolejnych dwóch planowana jest w lipcu, a ostatniego – w sierpniu.
Czytaj więcej: MON: Mosty dla Leopardów dostarczone
Powodem opóźnień są problemy techniczne leżące po stronie wykonawcy. Pierwotnym terminem dostawy był 30 listopada 2016 r. Do końca czerwca 2017 r. dostarczone zostało 7 egzemplarzy mostów MS-20. Wykonawca przewiduje dostawę dwóch kolejnych mostów w lipcu oraz ostatniego mostu w sierpniu 2017 r.
Pierwotnie przewidywano, że mosty towarzyszące na podwoziu kołowym pozyskiwane na bazie umowy zawartej w 2015 roku zostaną dostarczone do listopada 2016 roku. Proces ten uległ opóźnieniu, w styczniu br. IU deklarował, że z powodu „trudności technicznych leżących po stronie wykonawcy zamówienia” termin dostawy przesunął się na 30 czerwca br.
Większość mostów zostało już dostarczonych (o rozpoczęciu ich przekazywania informował niedawno wiceminister Bartosz Kownacki), a pozostałe będą przekazane do sierpnia. Opóźniło się natomiast zakończenie realizacji pracy wdrożeniowej na mosty szturmowe MG-20 Daglezja-G. Są one osadzone na zmodyfikowanym podwoziu gąsienicowym czołgu T-72, wydłużonym o jedno koło. Praca wdrożeniowa jest realizowana przez konsorcjum PGZ, OBRUM Gliwice i Bumar-Łabędy.
Jak zaznaczył ppłk Wincencik: „Realizacja pracy wdrożeniowej na most szturmowy na podwoziu gąsienicowym MG-20 z przyczyn leżących po stronie wykonawcy jest opóźniona o ok. sześć miesięcy.”. Pierwotnie przewidywano, że będzie ona wykonana do października 2017 roku. Jej realizacja przesunie się więc na przyszły rok.
Mosty rodziny Daglezja mają istotne znaczenie dla zdolności przerzutu jednostek pancernych Wojska Polskiego, a także pododdziałów sojuszniczych, wyposażonych na przykład w czołgi M1A2 Abrams czy Leopard 2A6. Są to bowiem jedyne w Siłach Zbrojnych RP podobne systemy, pozwalające na przerzut czołgów Leopard 2A5 i Leopard 2PL, jak i innych pojazdów gąsienicowych w klasie do MLC 70 (o masie do 63,5 t). Mogą też wspierać pojazdy kołowe w klasie do MLC 110.
Mosty towarzyszące na podwoziu samochodowym MS-20 są osadzone na podwoziu Jelcz P662. W 2015 roku zamówiono 10 pojazdów, wykonawcą jest konsorcjum OBRUM Gliwice i Bumar-Łabędy. Po zrealizowaniu omawianej umowy armia będzie dysponować dwunastoma mostami tego typu.
Biorąc jednak pod uwagę zakres potrzeb, nie są wykluczone dalsze zamówienia na mosty rodziny Daglezja w obu wariantach. Obecnie Wojsko Polskie wykorzystuje przede wszystkim przestarzałe BLG-67M2 na podwoziu czołgu T-55, a z pierwszą partią Leopardów 2A4 dostarczono dodatkowo kilka mostów typu Biber, które jednak nie powinny być używane do przerzutu nowszych i cięższych wersji czołgów tego typu. Mosty Daglezja mają więc istotne znaczenie dla możliwości pododdziałów pancernych Wojska Polskiego, jak i zdolność przyjęcia sił wzmocnienia.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS