Indie zwracają Rosji atomowy okręt podwodny

7 czerwca 2021, 11:52
1280px-INS_Chakra_SSN_attribute_Ajai_Shukla
Fot. Wikipedia
Reklama

Indyjski okręt podwodny z napędem atomowym INS „Chakra” rozpoczął rejs do Władywostoku, gdzie ma zostać zwrócony rosyjskiej marynarce wojennej. Jest to o tyle zaskakujące, że według dwustronnej umowy okręt ten miał pozostawać w ramach leasingu w Indiach do kwietnia 2022 roku, a kolejna rosyjska jednostka tej klasy zostanie przekazana dopiero około 2025 roku.

Według indyjskich mediów okręt podwodny INS “Chakra” rozpoczął rejs do Rosji, gdzie zostanie zwrócony rosyjskiej marynarce wojennej. Będzie to duże osłabienie dla indyjskich sił morskich. INS “Chakra” jest bowiem stosunkowo nowym okrętem, wprowadzonym do służby w rosyjskiej marynarce wojennej w 2009 roku (jako K-152 „Nierpa”) i wydzierżawiony Indiom w 2012 roku.

Indyjska marynarka wojenna otrzymała więc jednostkę o tyle cenną, że nie była budowana jako eksportowa, ale z przeznaczeniem dla Wojennomorskowa Fłota. Dodatkowo chodzi o jeden z uderzeniowych, atomowych okrętów podwodnych projektu 971 typu “Szczuka-B” (według NATO typu Akula), które są powszechnie uznawane za jedne z najlepszych w swojej klasie na świecie.

Reklama
Reklama

INS „Chakra” miał służyć w indyjskiej marynarce wojennej przez dziesięć lat, jednak ostatecznie zdecydowano się go zwrócić Rosjanom rok wcześniej (a dokładnie dziesięć miesięcy). Był to drugi, uderzeniowy okręt podwodny o napędzie atomowym, jaki Indie wzięły w dzierżawę od Rosji. Pierwszy z nich (projektu 670 typu „Skat”, według NATO typu Charlie) również otrzymał nazwę INS „Chakra” i był przekazany Indiom na dziesięć lat w 1988 roku.

W przypadku Akuły okres ten został skrócony z powodu problemów w utrzymaniu tej jednostki w sprawności technicznej (szczególnie siłowni). Chcąc uniknąć kosztów związanych z koniecznymi naprawami zdecydowano się oddać okręt Rosjanom wcześniej. INS „Chakra” udał się więc w rejs do Władywostoku z indyjską załogą, w asyście asekurującego go okrętu nawodnego.

Ostatecznie Indie nie rezygnują z tego sposobu wzmacniania swoich sił morskich i w 2019 roku podpisały z Federacją Rosyjską umowę o wartości 3 miliardy dolarów na dziesięcioletni leasing kolejnego okrętu podwodnego o napędzie atomowym. Zgodnie z tą umową Rosja będzie musiała dostarczyć indyjskiej marynarce do 2025 roku inny okręt podwodny projektu 971 (typu Akuła). Już wiadomo, że otrzyma on oznaczenie INS „Chakra III”.

Co ciekawe będzie to najprawdopodobniej okręt starszy od „Nierpy”, którą zdecydowano się przecież oddać przed czasem i nie remontować. Oficjalnie wskazuje się bowiem, że Rosja ma przekazać Indiom „Samarę” (K-295), a więc jednostkę typu „Szczuka-B”, którą wprowadzono do służby 17 lipca 1995 roku. Była ona później wykorzystywana przez ponad dziesięć lat we Flocie Oceanu Spokojnego i w 2014 roku przekazana do stoczni „Zwiezdoczka”, gdzie planowano przeprowadzić remont średni i modernizację.

Indie mogą więc otrzymać okręt starszy, ale z nowszym wyposażeniem elektronicznym – w tym z nowej generacji systemem wspomagania informatycznego.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 112
Reklama
Hanys
środa, 9 czerwca 2021, 12:07

Bardzo nowoczesna, ładna sylwetka tego okrętu, widać że stworzona do roli podwodnego myśliwca. Przy nim najnowsze amerykańskie op wyglądają jak U-booty z II wojny .

Valdore
sobota, 12 czerwca 2021, 12:21

Przecież te kształty to zerżnięte są z amerykańskich Albacore sprzed dekad:)

kilo
środa, 9 czerwca 2021, 23:14

Za każdym razem Hindusi biorą okręt innego typu. Amerykanie się cieszą, dokumentacji coraz więcej.

paracetamol
środa, 9 czerwca 2021, 17:41

Wygląda jak OP z lat 60-tych XX wieku. Standard wykonania jest też na takim samym poziomie, o czym świadczą doniesienia z indyjskich mediów. Liczne awarie rosyjskich NPP, których ofektem są śmiertelne ofiary, każą podchodzić z dystansem do rosyjskich dokonań technicznych.

Trzcinq
środa, 9 czerwca 2021, 22:32

Tylko ze Hindusi biorą od nich następna jednostkę. Zonk co?

Piotr
czwartek, 10 czerwca 2021, 10:36

Sronk a nie zonk ... nie stać ich na inne, to jeżdżą przysłowiową ładą... :P

CdM
czwartek, 10 czerwca 2021, 09:40

Dlaczego? Przychodzi do głowy wiele możliwych powodów, niezwiązanych i/lub przeważających kwestie jakości czy niezawodności.

Piotr
środa, 9 czerwca 2021, 13:06

Ponieważ życie nam miłe, to milion razy wolimy te amerykańskie u-boty :P

Trzcinq
środa, 9 czerwca 2021, 15:27

A ile ich mamy?

GB
środa, 9 czerwca 2021, 08:09

Przyczyną wcześniejszego zwrotu tego okrętu do Rosji był wybuch między pokładami lekkim i sztywnym butli z powietrzem. Wybuch miał poważnie uszkodzić kadłuby, sonary i sprzęt elektroniczny. Hinduskie media dodają że były także problemy z utrzymaniem okrętu (problemy z elektrownią).

codybancks
wtorek, 8 czerwca 2021, 22:57

Dla nas okręt podwodny nie jest, aż tak bardzo potrzebny , a zakup takowych to kupa kasy !! Lepiej niszczyć inne okręty podwodne i na wodne !!!

jupijej
wtorek, 8 czerwca 2021, 22:03

Podobno oddają bo nie pływa.

Kuzniecow
wtorek, 8 czerwca 2021, 15:25

Rosja ma o jeden okr€t wi€cej

Ech
wtorek, 8 czerwca 2021, 14:26

Jesli dobrze pamietam ceny...to za 3 milardy Dolarow (10 letnia dzierzwa) rosjanie wybuduja 2 nowe Boreje?

owieczka
wtorek, 8 czerwca 2021, 22:44

ta kasa rozeszła się na pałace podobne do tego o jakim ostatnio było głośno, boiusko hokejowe w piwnicy Fantazja pasterzy ludu pracującego dla dobra ludu nie zna granic :) A Rosja ma okręt i nie ma więcej kasy

Andrzejek
wtorek, 8 czerwca 2021, 10:10

300 mln baksów za rok korzystania z tego okrętu; 3 mld przez 10 lat ?!?! To nie lepiej już było kupić taki okręt i posiadać go na lata?

ito
środa, 9 czerwca 2021, 15:07

Właśnie go zajeździli i oddają, zamiast pakować się w remont. Remont z pewnością kosztowny i, prawdopodobnie, do przeprowadzenia u producenta (istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że biorąc się za to sami powtórzyliby nasz sukces z "Orłem", tylko znacznie bardziej efektownie). Gdyby sami byli zdolni taką jednostkę zbudować pewnie bardziej by im się opłacało mieć ją na własność.

Davien
sobota, 12 czerwca 2021, 12:23

Własnie maja zamiar sobie budować własne SSN-y.

Artman
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 21:52

A my nie możemy od kogoś "wylizyngowac" Jakiegoś okrętu podwodnego? Bo na razie to tragedia. Mamy tylko 1 okręt "Orzeł" i to nie sprawny technicznie.

Polak patriota
czwartek, 10 czerwca 2021, 12:49

Ważne że też mamy,sztuka się liczy.

yoyo
wtorek, 8 czerwca 2021, 22:07

mogli wypożyczyć Iskandera do odstraszania , a jeśli nie oddadzą go w jednym kawałku to zapłacą kare 10 mld baksów

Kryniu
wtorek, 8 czerwca 2021, 16:40

Chcemy kupić od Szwecji, jako rozwiązanie pomostowe

Trzcinq
wtorek, 8 czerwca 2021, 22:09

Tak dokładnie to Chcieliśmy i nie wyszło. Czas przeszly

Optymista
czwartek, 1 lipca 2021, 18:36

Wcale nie chcieliśmy... ale trzeba okazywać zainteresowanie aby móc się nauczyć co w okrętach podwodnych ostatnio piszczy. Mam nadzieję, że własnie wyszło ale czy zdążą z niej skorzystać?

Zniesmaczony MON
wtorek, 8 czerwca 2021, 08:37

MON pilnuje byśmy nie pozyskali niczego skutecznego. Jak już coś kupuje to zawsze z jakąś wadą, niedorobką lub celowo czegoś pozbawione. Hitfisty30 bez rakiet ppanc. Raki czy Kraby bez amunicji, i przede wszystkim bez rozpoznania np dronami, i bez Topaza wyższego poziomu ponad dywizjon, bez radarów artyleryjskich np. Liwiec. Rakiety morskie NSM oczywiście bez rozpoznania pozahoryzontalnego. Ślązak bez uzbrojenia. M346 bez uzbrojenia, a nawet w fazie początkowej pozbawione oprogramowania do symulowania użycia broni. I moim zdaniem kluczowe "przestępstwo" MON czyli wycofywanie kolejnych typów broni ale b e z wprowadzania ich nowoczesnego następcy. Od drobniejszego typu RPG76 Komar, przez rakiety ppanc na Mi24, przez systemy plot KUB, po okręty podwodne.

Żaba
czwartek, 1 lipca 2021, 18:38

Ja też chciałbym być i mądry i piękny... ale tak jak Zniesmaczony nie mogę nieć wszystkiego.

Trzcinq
wtorek, 8 czerwca 2021, 21:58

Prawda.. Wygląda to na celowe działanie

Influencer klimatyczny
wtorek, 8 czerwca 2021, 08:03

Możemy, Słowacja nam proponuje swoje okręty.

zimny kubek
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 21:10

Może nam by wypożyczyli w ramach nie zachwianej wspólnoty militarno-ekonomicznej. W końcu jesteśmy największym sojusznikiem Rosji wpychając Białoruś w ich ręce.

ja
wtorek, 8 czerwca 2021, 11:11

Szefostwo przewodniej powinno to wziąć pod uwagę. Może Rosja w drodze wyjątku udostępni jakiś OP. Mamy już chyba wystarczająco dużo zasług, a panowie T i inni pewnie za chwilę znowu z czymś wyskoczą są tacy chętni i myślący dalej niż tylko strategicznie.

Ktos
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 20:41

A może to wina hinduskiej kultury technicznej? Bo jakoś sprzęt który w innych rękach się nie psuje u nich jest dziwnie zawodny.

wtorek, 8 czerwca 2021, 17:14

Rosyjski sprzęt się nie psuje?

Zator
wtorek, 8 czerwca 2021, 12:25

Rdzewieje od curry

chateaux
wtorek, 8 czerwca 2021, 06:56

Tak, z cała pewnością, "w innych rękach" nie psuje się....

Gruszwik
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 19:25

No to trochę będzie to Rosję kosztować, bo to oznacza remont kapitalny tej jednostki. Po dzierżawie kolejnego okrętu Rosja znowu będzie musiała go wyremontować. A wszystkie tajniki poznają kraje zachodnie. Brawo Rosja.

Tani
wtorek, 8 czerwca 2021, 08:42

Jakie tajniki? ten okret ma symbol 971 ,,I,, Czyli indyjski. Jego nastepca spedzi 72 miesiace w stoczni gdzie bedzie przygotowany do przekazania. To jest wersja eksportowa i ma wyposazenie dopuszczone do sprzedazy za granice. Tyle o tajnikach tych okretow pisza ruskie nety. Warto dodac ze proby fabryczne rozpoczal drugi okret typu 995A Kniaz Oleg. Pokazaly sie fotki tego okretu drugiego zmodernizowanego 995. Jesli chodzi o 971 to konczy sie remont Leoparda po remoncie kadluba trwa montaz wyposazenia wnetrza. Tez pojawily sie fotki tego okretu. Czyli cos drglo i ruska flota podwodna modernizuje sie. A ze ja jestem za wyscigiem zbrojen wiec popieram ten kierunek.

Ni
środa, 9 czerwca 2021, 14:08

Wyraźnie stoi w tekście, że nie była to jednostka przygotowana na eksport. Może przeczytaj to jeszcze raz.

GB
środa, 9 czerwca 2021, 10:11

Rosja nie ma wersji eksportowych atomowych okrętów podwodnych.

Tani
środa, 9 czerwca 2021, 18:06

Chyba nie masz racji. Ruscy pisali ze maja bo symbol tego kajaka 971I mowi wyraznie ze nie jest to wersja 971. Tak jak Leopard 2pl nie jest wersja niemiecka tylko na potrzeby Polski. To znalazlem na ruskim blogu militarnym to pisze.

GB
środa, 9 czerwca 2021, 19:20

To że coś znalazłeś nie znaczy że tak jest. A teraz poszukaj komu Rosja sprzedała tego 971I. Czas start.

Tani
czwartek, 10 czerwca 2021, 07:50

Nie sprzedala tylko wydzierzawila India. Gdyby sprzedala to nie miala by zadnego nadzoru nad tym okretem. Dzierzawa nie jest wlasnoscia. Dzierzawa to uzytkowanie i tyle.

GB
czwartek, 10 czerwca 2021, 11:21

Ale co do tego ma czy to jest dzierżawa czy sprzedaż. Masz udowodnić to co napisałeś, cytuję: ŻE NIE JEST TO WERSJA 971. Otóż jak najbardziej jest - gdyby to był inny okręt to miałby index np. 972

Trzcinq
czwartek, 10 czerwca 2021, 07:23

Bo tylko jest tak jak GB napisał

GB
czwartek, 10 czerwca 2021, 11:22

Dzięki za uznanie.

Tani
wtorek, 15 czerwca 2021, 07:54

Za co? Jesli jest I to jest dla Indii. A jesli jest dla Indii to chyba nie ruska wersja. Tak czy nie? Leo2pl jest niemiecka wersja?

Kacperek
środa, 9 czerwca 2021, 06:44

Za dużo atomowych okrętów podwodnych to Rosja nie eksportuje. I poznanie budowy atomowego okrętu podwodnego, który jest w służbie jest nie lada gratką dla Zachodu.

Gruszwik
środa, 9 czerwca 2021, 06:42

Konstrukcji okrętu czy wyposażenia do końca nie zmienisz. Poznanie budowany takiego okrętu i rozwiązań konstrukcyjnych czy chociażby napędu jest bezcenne dla wszystkich. Tak jak poznanie miga-25, którym pilot uciekł do Japonii, czy zestawu pancyr przechwyconego przez USA.

AA
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:39

Prawda jest taka że to taki złom że nawet już trzeci świat go nie chce Po Su57 to kolejny sukces Moskali w Indiach:))

alkaprim
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 22:41

AA-jesli Indie które posiadają arsenał nuklearny to 3 świat-to do jakiego świata zaliczysz Polske,która posiada jedynego OP -z czasów Układu Warszawskiego -do tego niesprawnego.....

CdM
czwartek, 10 czerwca 2021, 09:51

W Europie poza Francją i GB nikt nie posiada broni nuklearnej. Jak widać, więc arsenał nuklearny nie ma wiele wspólnego z przynależnością kraju do 1/2/3 świata. No chyba że tworzysz własną klasyfikację, w której Indie będą krajem bardziej rozwiniętym od np. Niemiec.

Wppr
wtorek, 8 czerwca 2021, 22:34

Jasne bo jak masz głowice atomowe to już jesteś bogaczem... to tak działa tylko na rosyjskie spoleczenstwo no i może w Korei.

beka
wtorek, 8 czerwca 2021, 17:17

Slumsów w Indiach nie widziałeś? Porównujesz to z Polską? W Polsce ciężarówki wyrzucają śmieci do rzek w krórych kąpią się ludzie?

dobryl
wtorek, 8 czerwca 2021, 10:31

Korea Północna także ma broń nuklearną więc porównanie mało trafne.

Niuniu
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:30

kibic - policz. 3 mld dolarów przez 10 lat. Wychodzi 300 milionów dolarów rocznie. Jak dla Nas - drogo i bez sensu. Po co Polsce atomowy okręt podwodny? Nawet jeśli to by był okręt amerykański. Indyjskie i rosyjskie media podają, że płynący do Rosji okręt pełnił w marynarce wojennej Indii funkcję szkoleniową a nie uderzeniową. Mnie najbardziej ciekawi w co był uzbrojony i czy umowa dzierżawy dopuszczała przenoszenie prze tą jednostkę indyjskich głowic atomowych. Może by def 24 coś o tym napisało.

Davien
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 21:37

Niuniu, i co by tymi głowicam robili?? Puszcali na pontonach? To był SSN uzbrojony w torpedy a nei w rakiety balistyczne.

Smuteczek
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 22:34

Torpedy też bywają uzbrojone w głowicę atomowe

Davien
wtorek, 8 czerwca 2021, 10:17

Jakos nie przypominam sobie by Indie miały torpedy z głowicami jadrowymi.

GB
wtorek, 8 czerwca 2021, 09:23

Rosja póki co jeszcze nie handluje bronią atomową.

kibic
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 17:59

Ile ten roczny leasing kosztuje? Może by u nas w Gdyni postał przez rok. Biura projektowe blisko, więc w razie potrzeby sprawdzenia jakiegoś detalu można łatwo podjechać. Studenci PG od okrętów mogliby też praktyki odbywać.

Tani
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:16

Jest troche inaczej termin mija bo byl liczony od dnia umowy nie przekazania. Niewiele poznali bo newralgiczne systemy obslugiwali rosjanie. Nastepca wlasnie wszedl do stoczni gdzie bedzie poddany glebokiemu remontowi. To podali na rosyjskim blogu militarnym. Na ile to sa takie same jak rosyjskie to nikt nie wie. Bo nikt nie wie jak wyposazone sa okrety rosyjskie. Poza ich MON.

GB
wtorek, 8 czerwca 2021, 09:28

Ten był dokładnie taki sam jak ich rosyjscy bliźniacy. Rosja nie ma systemów sonarowych, dowodzenia w wersji eksportowej dla SSN bo po prostu nie eksportuje SSN (a dla pojedyńczych dzierżawionych okrętów dla MW Indii nie opłaca się tego produkować). No i poza tym najważniejsze z punktu widzenia takiej US Navy jest bardzo dobre poznanie osiągów takich okrętów (czyli max prędkości, głośności jednostki przy danej prędkości, max głębokości zanurzenia oraz skuteczności systemów sonarowych). A to US Navy bardzo dobrze poznała gdyż po pierwsze ćwiczy dość często z flotą hinduską, a po drugie oficerowie amerykańscy byli na tym okręcie.

Tani
środa, 9 czerwca 2021, 07:52

GB pisza tak czyli ruscy. Ta jednostka ma nauczyc hindusow obslugiwania atomowego okretu podwodnego. Nie ma zadnego transferu technologii wszelkie naprawy i remonty sa pod nadzorem wlasciciela czyli Rosji. Okrety nie sa uzbrojone bo to sa okrety szkolne. Tak pisza ruskie nety. Jesli Wy myslicie ze za 3 mld dolcow ruscy sprzedadza technologie to sie mylicie. Hindusi tylko obsluguja ten okret. Reszte zalatwia wlasciciel za co kasuje 3 mld baksow. To jest dokladnie to samo jak wezniecie samochod w leasing. Mozecie jezdzic ale nie wolno wam tknac techniki bez zgody wlasciciela czyli firmy leasingowej. Bo samochod nie jest wasz. Ten okret tez nie jest Hindusow tylko Ruskich.

GB
środa, 9 czerwca 2021, 12:14

To już jest drugi atomowy okręt podwodny wydzierżawiony Indiom przez Rosję. Po drugie został dostarczony z torpedami, gdyż w ciągu pierwszych 3 miesięcy od przejęcia Hindusi strzelali 35 razy torpedami.

GB
środa, 9 czerwca 2021, 10:04

Co nie zmienia faktu że amerykańscy oficerowie dobrze poznali jego charakterystyki.

Davien
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 21:39

Tani nic Rosjanei nei obsługiwali , okręt miał hinduska załoge. A to był okręt dla Rosji wiec juz Amerykanie wiedzą doskonale co mają okręty rosyjskie w środku.

Polska Moc Podwodna
wtorek, 8 czerwca 2021, 08:49

Ci Amerykanie osobiście cię o tym i formowali czy byłeś na pokładzie przebrany za hindusa?

Tani
wtorek, 8 czerwca 2021, 07:56

Byles widziales,ja nie bylem wiec pisze co pisano na ruskim necie. Zreszta podobnie jest z tureckimi s-400 ktore obsluguje rosyjski personel techniczny. Turcy ustami ministra spraw zagranicznych Turcji obiecali personel rosyjski odeslac do domu. Tez to pisali na necie wiec podaje.Ale z rakiet sa zadowoleni i nie oddadza. W umowie z Indiami ten okret jest zabezpieczony i nastepny tez bedzie. Rosjanie nie zglaszali zadnych pretensji. Przypomne ze pare miesiecy temu wybuchl skandal bo gazeta francuska podala ze oficer marynarki wojennej Francji ogladal ten okret. Ruscy wybronili Hindusow twierdzac ze to byl feik. Nie boj zaby,ten okret jest zabezpieczony w taki sposob ze amerykanie zobacza to co maja zobaczyc i nic wiecej. 2,5 roku remontu pozwala na przygotowanie jednostki do leasingu. Oczywiscie tak jak z samolotami ja jestem fanem amerykanskich okretow podwodnych i dobrej opinii o tym okrecie odemnie nie uzyskacie.

Davien
wtorek, 8 czerwca 2021, 21:02

do tureckich S-400 Rosjanei sie nawet nei zbliżaja, jedynie serwis jest z Rosji wiec jak coś nawali to będą Turcy wysyłac swoje "super" wyrzutnie do petersburga.

Tani
środa, 9 czerwca 2021, 07:56

Davien ,ze slowami tureckiego ministra spraw zagranicznych bym nie dyskutowal. On wie kto technicznie dba o te systemy. Jesli on mowi ze Rosjanie tzn obsluge zapewniaja Rosjanie. Jesli ich odesla do domu to Turcy beda mieli problem.

drugi Deviant
wtorek, 8 czerwca 2021, 21:29

O tym ko się "zbliża" do tych tureckich S-400 nie masz najmniejszego pojęcia.

peel
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 17:45

może my im wynajmijmy Orła - wprawdzie nie działa, ale to przecież zaszczyt mieć do czynienia z nieustraszoną polską flotą podwodną

Darek
wtorek, 8 czerwca 2021, 17:43

Taaaa tym bardziej ze to nieustraszona sowiecka konstrukcja.

asd
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 17:11

Brytyjczycy i Amerykanie wszystko sfotografowali i można łajbę oddać.

GB
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 15:54

Kiedyś runet trząsł się z oburzenia gdy do mediów poszła informacja, że oficerowie państw zachodnich (w tym amerykańscy) byli wewnątrz tego okrętu i poznali jego systemy i możliwości operacyjne... Taka miła była marynarka hinduska.

Rejtan
wtorek, 8 czerwca 2021, 22:34

Akurat radzieckie ( bo nie ma jeszcze rosyjskich, wszystkie opracowano w ZSRR ) op maja na zachodzi dobre i bardzo dobre opinie. Zarówno Akuły jak i Borieje są bardzo nowoczesne, nawet jezeli elektronika jest gorsza od zachodniej, to nadrabia mechaniką ( np wyciszeniem biernym, pokryciem kadłuba czy śrubą ).

GB
środa, 9 czerwca 2021, 19:31

Tylko widzisz na zachodzie to nowe atomowe okręty podwodne mają pędnik strugowodny zamiast śruby. Różnica jest w znacznym wyciszeniu poruszającego się okrętu (przy pędniku nie ma zjawiska kawitacji). Czyli właśnie nie nadrabia mechaniką, a jest wręcz przeciwnie. Zachodnie okręty też mają pokrycia kadłuba. Doczytaj.

Tani
czwartek, 10 czerwca 2021, 08:00

Tylko ten pednik jest ruskim wynalazkiem i na kazdym zdjeciu ruskiego op tyl jest zasloniety nie wiadomo czy ma srube czy pednik. Wiadomo jedno wszystkie ruskie op sa zbudowane z tytanu. I rosjanie jako jedyni opracowali anty torpedy. Amerykanie na tym temacie padli. Czyli ruskie op moga likwidowac amerykanskie torpedy amerykanow jedyna obrona to pozoratory czyli wabiki. Ten temat jest sliski,nie ma zadnych informacji i z zachodu i ze wschodu. Amerykanie odtajnili materialy szkoleniowe dla op z lat 60 tych XX w. Ruscy cos pisza o op z lat 60 tych. Reszta to spekulacje.

GB
czwartek, 10 czerwca 2021, 12:04

Jakbyś miał problemy ze zdjęciami okrętów 971 ze śrubami to wiedz że te okręty były transportowane holenderskimi transportowcami z Dalekiego Wschodu do europejskich rosyjskich stoczni remontowych. Kto chciał to sobie mógł zrobić zdjęcia tych śrub, porobić wymiary, itd. A być może i wejść do środka. Także te okręty są świetnie znane wywiadom zachodnim.

GB
czwartek, 10 czerwca 2021, 11:33

Okręty 971 wielokrotnie były pokazywane ze śrubą, a nie z pędnikiem. Jedynym zresztą okrętem z pędnikiem strugowodnym w sowieckiej flocie była jedna doświadczalna w sumie jednostka projektu 877 o nazwie Alrosa. Teraz mówi się że pędnik to będą miały jednostki 885M. Wiadomo że tylko jednostki dwie jednostki 945A mają kadłuby z tytanu, (a dwie kolejne 945 są wycofane ze służby). Z runetu także wiadomo że anttorped NIE PRZYJĘTO do służby na rosyjskich okrętach podwodnych. Pisze o tym wyraźnie Klimow. Kompromitujesz się po prostu twierdząc iż rosyjskie okręty są zbudowane z tytanu.

Tani
piątek, 11 czerwca 2021, 08:51

Wejdz na twittera jak dobrze trafisz znajdziesz jak ruscy spawaja tytanowe poszycie atomowych op. Nie pisz nigdy kategoriami kategorycznymi. Zawsze mozesz przeczytac ,,Polowanie na Czerwony Pazdziernik,, Tam cos jest napisane o historii rozwoju sowietskich atomowych op. Oczywiscie oczami amerykanina. Stad ruskie i sowietskie op mogly sie glebiej zanurzac jak innych nacji. Ale jeszcze raz nie ma zadnych oficjalnych danych atomowych op ani po tej ani po tamtej stronie. Wszystko jest tajne

GB
poniedziałek, 14 czerwca 2021, 09:01

Nadal nie rozumiesz że Rosja nie produkuje okrętów podwodnych z tytanu? To że jakieś elementy są z tytanu nie znaczy że okręt jest z tytanu. Samoloty np. pasażerskie Boeingi też mają elementy z tytanu, ale nikt nie twierdzi że są zbudowane z tytanu.

Tak uważam
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 20:41

A więc zainteresowali się Rosyjską jednostką a ponoć to złom podobnie jak Pancyr co go do Niemiec wywieźli by badać. Nie idzie to jakoś w parze z twoją retoryką

GB
wtorek, 8 czerwca 2021, 07:23

To nie znaczy że się takich okrętów (czy szerzej systemów uzbrojenia) nie bada i szpieguje. Nie wiedziałeś o tym? O jak mi przykro.

Trzcinq
wtorek, 8 czerwca 2021, 22:05

Nie potrzebnie bo akurat do tego OP wglądu nie mieliście a libijskiego Pancyraa badajcie ile wlezie bo od oryginału to się różni sporo. Pozdrawiam wszystkich w tym GB i Pana jego Davirabiego

GB
środa, 9 czerwca 2021, 10:10

Oficerowie USA sobie dobrze obejrzeli ten okręt. Doczytaj.

Fan GB vel Davien
środa, 9 czerwca 2021, 12:14

Kłamiesz. Podaj chociaż jedne źródło. A pewnie czytałeś, że F-35 zostały pokonane przez Rafale?

GB
środa, 9 czerwca 2021, 18:06

Runet. I nie, nie czytałem że F-35 zostały pokonane przez Rafale.

Kiks
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:03

Indie wiedzą z kim trzymać. Na pewno nie z ruskimi ;).

mobilnyPL
wtorek, 8 czerwca 2021, 11:18

Tylko że idą w rosyjskie op....

Davien
wtorek, 8 czerwca 2021, 21:03

Doprawdy?? Nie wiedziałem mobilku ze Scorpene sa produkcji rosyjskeij?:))

środa, 9 czerwca 2021, 07:02

przeczytaj tekst jeszcze raz

Trzcinq
wtorek, 8 czerwca 2021, 22:05

To przeczytaj tekst powyżej :)

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 21:45

Oni mają taki luksus, że mogą trzymać w zasadzie z każdym poza Pakistanem i Chinami.

GB
wtorek, 8 czerwca 2021, 07:26

No ale Rosja robi się sojusznikiem Chin, dlatego Indie zwracają się coraz bardziej na USA.

Tani
środa, 9 czerwca 2021, 08:38

Nie tak,od 2008 r Indie utracily status specjalnego klienta dla Rosji. Tzn ze Rosjanie moga sprzedawac komu chca sprzet wojskowy nie patrzac na interes Indii. Interes Indii jest inny chca produkowac u siebie wiec staraja sie o transfer technologii. Wychodzi im roznie.

GB
środa, 9 czerwca 2021, 19:24

Nie. To USA podjęły decyzję że będą współpracować z Indiami jako przeciwwaga dla Chin. Równocześnie Hindusom jest to na rękę. A znaczy to że eksport uzbrojenia amerykańskiego do Indii się zwiększa, kosztem eksportu z Rosji.

Gruszwik
środa, 9 czerwca 2021, 06:48

Rosja też się uśmiecha do Pakistanu, więc Indie tym bardziej zmieniają orientację na zachód.

Trzcinq
środa, 9 czerwca 2021, 10:02

a ja myślę jeszcze inaczej. Tam gdzie widzą interes (Indie/Pakistan) tam kupują. Chodzi im o pozyskiwanie technologii i produkcję w kraju ale jak widać różnie im to idzie

ruski stek bzdur...
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 14:32

Buahahaha ! Nie chcą ruskiego złomu , bo się sypie... :)

gdyby głupota unosiła w powietrzu niektórzy fruwaliby jak gołębie
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 21:14

'...Ostatecznie Indie nie rezygnują z tego sposobu wzmacniania swoich sił morskich i w 2019 roku podpisały z Federacją Rosyjską umowę o wartości 3 miliardy dolarów na dziesięcioletni leasing kolejnego okrętu podwodnego o napędzie atomowym. Zgodnie z tą umową Rosja będzie musiała dostarczyć indyjskiej marynarce do 2025 roku inny okręt podwodny projektu 971 (typu Akuła). Już wiadomo, że otrzyma on oznaczenie INS „Chakra III”. Co ciekawe będzie to najprawdopodobniej okręt starszy od „Nierpy”, którą zdecydowano się przecież oddać przed czasem i nie remontować. Oficjalnie wskazuje się bowiem, że Rosja ma przekazać Indiom „Samarę” (K-295), a więc jednostkę typu „Szczuka-B”, którą wprowadzono do służby 17 lipca 1995 roku..."

darco
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 21:07

i biorą następny i to starszy jeszcze. ha ha

ruski stek bzdur...
wtorek, 8 czerwca 2021, 13:20

Ich jest ponad mld, mogą się topić :P

Trzcinq wyjaśnia leszcza
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 20:42

Może kosztów nie chcą ponosić a gdyby twoja teoria prawda była to by innych OP od nich nie brali

qwert
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 19:45

Co mogli skopiowali, teraz czekają na nowszy . I to jest cała tajemnica

GB
wtorek, 8 czerwca 2021, 07:27

Dostaną tego samego typu jeśli już. Do tego prawdopodobnie będzie to starszy rocznikowo okręt.

Wanilia
środa, 9 czerwca 2021, 06:49

Ale z nowszymi systemami, które zachód też chętnie obejrzy. Sprzętu na lampach już może nie montują.

Trzcinq
wtorek, 8 czerwca 2021, 22:07

Ino Davi pisze coś innego więc z nim uzgodnij wspólną wersję przyszłych wydarzeń

GB
środa, 9 czerwca 2021, 19:33

Znaczy co takiego Davien napisał? Bo jakoś nie widzę różnicy?

czwartek, 10 czerwca 2021, 07:25

Że biorą Scorpene. Doczytaj

Davien
sobota, 12 czerwca 2021, 12:35

Bo biorą Scorpene jako jednostki bojowe. Rosyjskie SSn-y robia za okrety szkolne:)

GB
czwartek, 10 czerwca 2021, 11:34

Konwencjonalną wersję Scorpene... Francuzi NIE SPRZEDAJĄ atomowych okrętów podwodnych. Doczytaj

Tani
niedziela, 13 czerwca 2021, 05:04

Ale jest mozliwosc zalozenia atomu do Scorpene. Dlatego hindusi go kupili. Bo kupili technologie budowy okretu podwodnego. To jest podobnie z ruskimi Mistralami. Ruscy okretow nie dostali ale dostali projekt i technologie za darmo. Bo wszystka kase francuzi oddali.

Davien
niedziela, 13 czerwca 2021, 18:18

Scorpene nie moze miec napędu jądrowego, Rosjanei nei dostali technologii Mistrali ale jedynie jak pospawać samą rufę i tyle wiec skończ juz błazenku.

Tweets Defence24