Reklama
  • Wiadomości

Indie: oblot drona klasy MALE

W Indiach miał miejsce pierwszy lot drona klasy MALE zbudowanego przez lokalny przemysł. Tapas 201 (RUSTOM-II) ma pełnić przede wszystkim misje rozpoznania, nadzoru i wywiadu (ISR) dla potrzeb armii indyjskiej. Bezzałogowiec będzie mógł zabrać na pokład do 350 kg różnorodnego wyposażenia. 

  • Dron klasy MALE Tapas 201 podczas pierwszego lotu, fot. DRDO
    Dron klasy MALE Tapas 201 podczas pierwszego lotu, fot. DRDO
  • Dron klasy MALE Tapas 201 podczas pierwszego lotu, fot. DRDO
    Dron klasy MALE Tapas 201 podczas pierwszego lotu, fot. DRDO

Pierwszy lot największego indyjskiego drona miał miejsce na poligonie Chitradurga położonym w stanie Karnataka, 250 km od Bengaluru. Jest to nowe miejsce testowe zbudowane z myślę o prowadzeniu prób w locie nowych indyjskich samolotów zarówno bezzałogowych, jak i załogowych. 

Tapas 201 (RUSTOM-II) to wielozadaniowy bezzałogowiec klasy MALE. Samolot waży 1,8 tony, rozpiętość jego skrzydeł wynosi ponad 20 metrów; może latać przez okres 24 do 30 godzin. Dla potrzeb sił zbrojnych Indii dron ma wypełniać misję rozpoznania, nadzoru i wywiadu (ISR) zarówno w dzień, jak i w nocy. Bezzałogowiec ma mieć przy tym możliwość przenoszenia różnorodnego wyposażenia o wadze do 350 kg, w tym głowic optoelektronicznych, radaru SAR lub systemów rozpoznania radioelektronicznego ELINT. Maszynę napędzają rosyjskie silniki NPO-Saturn 36MT. 

Dron klasy MALE Tapas 201 podczas pierwszego lotu, fot. DRDO

Konstrukcja drona została wykonana, wraz z systemami kierowania, siłami lokalnego przemysłu. Za opracowanie Tapasa 201 odpowiada Aeronautical Development Establishment (ADE) wchodzące w skład Defence Research & Development Organisation (DRDO). Za produkcję samolotu odpowiadają zakłady Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) i Bharat Electronics Ltd. Samolot Tapas 201 ma zastąpić w indyjskich siłach powietrznych i marynarce wojennej izraelskie bezzałogowce Heron. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama