Reklama

Siły zbrojne

ILA 2022: Eurofighter do walki radioelektronicznej dla Niemiec?

Eurofighter EK
Jednomiejscowy Eurofighter opatrzony specyficznymi oznaczeniami na ogonie i uzbrojeniem w postaci pocisku AARG (na pierwszym planie) i zasobnikiem Escort Jammer Pod (leży pod częścią dziobową maszyny.)
Autor. J. Sabak

Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami, które pojawiły się podczas berlińskiego salonu lotniczego ILA 2022, niemieckie ministerstwo obrony zdecydowało się zakupić specjalną wersję samolotu Eurofighter Typhoon ECR (ang. ECR - Electronic Combat Role) SEAD (ang. Suppression of Enemy Air Defences) przeznaczonej do walki elektronicznej. Maszyny mają uzupełnić możliwości F-35A do przełamywania obrony przeciwnika i prawdopodobnie otrzymają oznaczenia Eurofighter Typhoon EK (niem. Elektronische Krigsfuhrung).

Reklama

Decyzja ta nie powinna dziwić, gdyż pierwotnie planowano zakup zarówno samolotów wielozadaniowych Super Hornet dla zastąpienia 45 samolotów ataku strategicznego Tornado IDS jak też maszyn walki elektronicznej Growler w miejsce 40 maszyn Tornado ECR dla tej właśnie specjalizacji. Faktem jest też, że samoloty F-35A posiadają bardzo ograniczone możliwości walki radioelektronicznej i wykrywania oraz identyfikacji systemów obrony przeciwlotniczej przeciwnika. Co więcej, projekt samolotu Eurofighter Typhoon w tej wersji powstał już 3 lata temu i jego atutem jest oprócz planowanych możliwości również oparcie na płatowcu dobrze znanym i od lat eksploatowanym przez Luftwaffe.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Oprócz argumentów operacyjnych są też oczywiście przyczyny polityczne. Udział w niemieckiego przemysłu w zakupie F-35 będzie niewielki, a zakup kilkudziesięciu samolotów Eurofighter Typhoon to wymierna liczba pracowników. Dodatkowo maszyna będzie wyposażona w szereg specjalistycznych typów uzbrojenia i wyposażenia, powstających w takich niemieckich firmach jak Hensoldt, MBDA, MTU i Premium Aerotec.

Koncern Airbus już w 2019 roku zaprezentował propozycję odpowiedniej maszyny. Krótko ujmując ofertę Airbus Defence and Space, jest to Eurofighter Typhoon wyposażony w nowe systemy walki elektronicznej oraz pociski umożliwiające nie tylko zastąpienie Tornado ECM, ale poszerzenie możliwości walki radioelektronicznej na poziomie co najmniej zbliżonym do oferowanego przez EA-18G Growler.

AARGM
Pocisk AARGM prezentowany wraz z samolotem Eurofighter EK
Autor. J. Sabak

Podstawowy środek walki elektronicznej mają stanowić zasobniki Escort Jammer Pod firmy Hensoldt, zapewniające działanie w zakresie szerokopasmowego wykrywania, identyfikacji i zakłócania w 360 stopniach wokół samolotu, jak też stosowanie modelowanej elektronicznie kierunkowej wiązki zakłócającej. Zasobniki mają zostać umieszczone na pylonach o największej nośności, wykorzystywanych obecnie do przenoszenia dodatkowych zbiorników paliwa, co oznacza, że w instalację do jego przetaczania będą musiały być wyposażone pylony bliżej kadłuba. Natomiast na końcach skrzydeł znajdą się odbiorniki systemu wykrywania i lokalizacji źródeł promieniowania radarowego.

Czytaj też

Uzbrojenie będzie oprócz standardowej dla innych wersji Typhoona obejmować dwa specjalne typy uzbrojenia. Pierwszy to lekkie pociski kierowane SPEAR (ang. Select Precision Effects At Range) w wersji przeznaczonej do walki elektronicznej SPERA-EW. Zamiast głowicy pocisk wyposażony jest opracowany przez Leonardo miniaturowy moduł zakłócający, a niewielka masa amunicji powoduje, że maszyna może przenosić znaczną ich ilość (po trzy na każdy pylonie podksrzydłowym), zyskując możliwość oślepienia nawet zaawansowanej i bardzo silnej obrony powietrznej.

Ponieważ maszyny te mają zastąpić w pełni samoloty Tornado ECM, podobnie jak one mają zostać zintegrowane również z pociskami przeciwradarowymi AGM-88E AARGM. AGM-88E AARGM to naddźwiękowy pocisk rakietowy, przeznaczony przede wszystkim do niszczenia wrogich stacji radiolokacyjnych oraz innych celów w przypadku których kluczowa ma być szybkość wykonania ataku. Napęd i głowica bojowa pochodzą z poprzednich wersji rakiety HARM, natomiast AARGM dysponuje nowym wielosensorowym systemem naprowadzania z pasywną cyfrową głowicą radiolokacyjną, aktywnym radarem milimetrowym i systemem INS/GPS który powoduje, że wyłączenie nadajnika nie chroni go przed zniszczeniem.

Czytaj też

Rozwiązanie jakim jest Eurofighter Typhoon EK była podczas ILA 2022 promowane poprzez maszynę opatrzoną stosownymi oznaczeniami na stateczniku pionowym i z prezentowaną szeroką gamą uzbrojenia, obejmującą m. in. pociski AGM-88E AARGM i SPEAR-3 ( na których bazują SPEAR-ECM) ale też rakiety Brimstone 2 i bomby szybujące SPICE-250ER.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Al.S.

    Tymczasem naszym asom lotnictwa nawet nie wpada do głowy konieczność posiadania samolotów WRE w SP. Choć nie zgadzam się z autorem, że F35 posiadają "bardzo ograniczone" możliwości WRE, gdyż system AN/ASQ-239 zapewnia im więcej niż adekwatne możliwości, to ćwiczenia w USA udowodniły, że przy zaawansowanej OP przeciwnika dodatkowa osłona wyspecjalizowanych samolotów jest konieczna. Dlatego US Navy używa E/A-18G ido osłony misji F-35C. U nas, w związku z posiadaniem całej eskadry M-346 Master dałoby się zastosować wariant nisko kosztowy, poprzez ich wyposażenie w zasobniki ELT-555, z którymi ten samolot został już zintegrowany. Oczywiście M346 nie dawałby takich możliwości, jak myśliwiec, pod którego można podwiesić 5 zasobników, o zakresie obejmującym pełne spektrum EM, ale wykonywanie misji kilkoma maszynami sumowałoby ich potencjał. Gdyby jeszcze taki system połączyć z posiadaniem samolotów AEW&C, koordynujących działania, zyskalibyśmy autonomię w zakresie WRE.

    1. Valdore

      @AIS, US Navy uzywa Growlerów do osłony misji ale F-18E a nei F-35C gdzie te Growlery nie dość ze nic nei osłąniaja to zwyczajnie zdradzają że coś tam leci. System ELT-555 oddziaływuje jedynei na pasma od H do J (6-20 GHz ).

    2. Al.S.

      Nie do końca, ponieważ „Topgun” dla pilotów Growlerów, centrum NAWDC ( codename Havoc) przygotowuje ich do wspólnych działań z F35C i zajmuje opracowaniem nowej taktyki.. How the Growler will operate alongside the U.S. Navy’s F-35C Lightning II stealth fighters, which have their own unique electronic warfare capabilities, is an important part of Havoc’s work. Na The Drive TWZ jest o tym ciąg artykułów. Co więcej, lądowe F/A18G mają być przekazane do współdziałania z USAF. Z tym zasobnikiem jest problem, bowiem źródła podają ELT/55, który nie istnieje, ma o jedno 5 za mało. ELT 555 to dość stary system, może więc chodzić o dedykowany zasobnik z elementami nowego EDGE i ELT 568., które mają low band i obejmują pasmo S od 3 GHz. W każdym razie możliwość integracji Mastera z zasobnikiem ECM istnieje i w tą stronę należałoby iść.

    3. Valdore

      @AIS, to po kolei: Growlery to nei tylko latajace stacje zakłóceń ale zwalczają tez radary systemów OPL . w USAF oprócz F-35/F-22A latają tez ciagle F-15/16, A-10 itp. Dane o ELT-555 [pochodzą ze strony SAAF która ich uzywa na swoich samolotach. ELT-568 to system samoobrony i był w 2007 proponowany dla indyjskich MiG-35

  2. bmc3i

    Cytuję: "Faktem jest też, że samoloty F-35A posiadają bardzo ograniczone możliwości walki radioelektronicznej i wykrywania oraz identyfikacji systemów obrony przeciwlotniczej przeciwnika". >>>> Na czym opiera się autor tego stwierdzenia, ni jak mają się do tego relacje włoskich pilofów F-35A, którzy po zakończonych ćwiczeniach Red Flag podczas których wygrali 70:1 w walce z systemami obrony przeciwlotniczej, byli zachwyceni możliwościami swoich nowych samolotów w tym zakresie?