Reklama

Siły zbrojne

Hiszpańskie Eurofightery w akcji nad Bałtykiem

Rosyjskie samoloty szpiegowskie znów aktywne nad Bałtykiem - fot: defense.gouv.fr
Rosyjskie samoloty szpiegowskie znów aktywne nad Bałtykiem - fot: defense.gouv.fr

Hiszpańskie myśliwce Eurofighter Typhoon przechwyciły nad Bałtykiem rosyjski samolot rozpoznawczy Ił-20. Maszyna prawdopodobnie prowadziła nasłuch radiowy nowych amerykańskich oddziałów ćwiczących na Łotwie, Litwie i w Estonii oraz Polsce. 

Był to przypuszczalnie drugi start dyżurnej pary hiszpańskich myśliwców, biorących udział w misji Baltic Air Policing od początku bieżącego roku. Maszyny zostały poderwane do przechwycenia niezidentyfikowanego samolotu, który pojawił się w pobliżu przestrzeni powietrznej krajów bałtyckich. Intruzem okazał się rosyjski samolot rozpoznania radioelektronicznego Ił-20. Incydent miał miejsce 23 stycznia. Trzy dni wcześniej Eurofightery należące do hiszpańskiego lotnictwa przechwyciły maszynę tego samego typu.

Ił-20 to jeden z mniej znanych wariantów wojskowych turbośmigłowego samolotu pasażerskiego Ił-18, przeznaczony do prowadzenia kompleksowego rozpoznania w strefie przygranicznej. Służy temu zainstalowane na pokładzie wyposażenie do rejestracji sygnałów radarowych, aparatura przechwytywania korespondencji radiowej w paśmie UKF, umieszczona w podkadłubowej gondoli stacja radiolokacyjna obserwacji bocznej Igła oraz aparaty fotograficzne.

Tradycyjnie już samolot miał wyłączony transponder i nie odpowiadał na próby komunikacji radiowej a plan jego lotu nie został zgłoszony służbom kontroli powietrznej. Ił-20 operował przez cały czas w przestrzeni międzynarodowej, a następnie odleciał w stronę Obwodu Kaliningradzkiego.

Prawdopodobnie pojawienie się rosyjskiej maszyny szpiegowskiej związane jest z obecnością na Litwie, Łotwie, w Estonii oraz Polsce żołnierzy i pojazdów z 2. Pułku Kawalerii US Army. Kontyngent składa się z około 600 ludzi i znaczącej liczby sprzętu, w tym 75 opancerzonych transporterów kołowych Stryker. 

Reklama

Komentarze (5)

  1. oldschool

    Czy Rosja ma cokolwiek młodszego niż lata 50-70 ?

  2. mg

    A jakby takiego szpiona poczęstować impulsem elektromagnetycznym?

  3. Lotnicze relacje międzynarodowe

    Ogromna prośba: Czy może ktoś rzetelnie i obiektywnie wytłumaczyć jak to jest z tym lataniem maszyn wojskowych przy granicach innych państw od : a) strony prawa międzynarodowego b) praktyki c) ew. ,,niepisanych" reguł i jak ma się do tego konieczność stosowania włączonych transponderów (czy faktycznie prawo tego wymaga?). Proszę nie tłumaczyć, że Rosjanie wznowili tego typu loty po czasach względnego spokoju lat 90-tych bo to niczego nie tłumaczy. PS. W podobnym tonie przedstawia się w mediach loty nie tylko Rosjan, ale i ,,intruzów" Chińczyków wokół Senkkaku. To co robi Rosja budzi mój silny sprzeciw, ale chyba warto wiedzieć na co oni faktycznie mogą sobie pozwalać.

    1. patriota

      Każde państwo sprawuje kontrolę nad przestrzenią powietrzną poprzez odpowiedni organ kontroli ruchu lotniczego. Są generalnie trzy strefy kontroli i nadzoru samolotu w locie: inny rodzaj służb zajmuje się jego startem, inny jego lotem w przestrzeni powietrznej, inny procedurami lądowania na lotnisku docelowym. W zależności od rodzaju lotu w czasie od 7 do 3 dni przed wylotem występuje się do właściwego organu z wnioskiem o pozwolenie wykonania lotu. W przypadku lotów ratowniczych, służb bezpieczeństwa, wojskowych taki wniosek i plan lotu można zgłosić na na kilka godzin (chyba do 2 godzin) przed wylotem. Przed lotem musi zostać stworzony plan lotu. Wyznacza się się prędkość, wysokość, kierunek lotu, sprawdza się procedury startu i lądowania, określa się czas startu i lądowania, powiadamia lotnisko docelowe o czasie przylotu, sprawdza pogodę na trasie przelotu, wyznacza lotnisko zapasowe. Określa się rodzaj lotu, liczbę zabieranych pasażerów, lub towarów, ilość paliwa, podaje znaki rejestracyjne samolotu. Organ kontroli ruchu lotniczego powinien być tez powiadomiony o wszystkich zmianach w procedurze lotu, dotyczy to ilości paliwa, liczby pasażerów, zabieranego ładunku. Do tego wszystkiego dochodzą procedury dotyczące nawiązania, utrzymania łączności, wyznaczenie częstotliwości, postępowania w przypadku braku łączności, sprawdzenie środków łączności.

    2. Lotnicze relacje międzynarodowe

      Dzięki za naświetlenie tematu! Próbuję wywnioskować z tego opisu, że w przestrzeni międzynarodowej każdy chyba lata jak chce ... ?

  4. ja

    Zestrzelić jeden...Potem udawać, że nie wiadomo kto to zrobił.Reszta zaczęła by się bać latania za blisko i bez transpondera

    1. seba

      Można zawsze powiedzieć, że przecież taki myśliwiec z uzbrojeniem można kupić w każdym sklepie z myśliwcami.

    2. b3rs

      I nie oddać wraku :D

    3. Narling

      W przestrzeni międzynarodowej zestrzelić? Brawo! Powinieneś dostać nagrodę dla gimbusa roku:)

  5. obi

    Niesamowite, że ten szrot jeszcze lata...

    1. podbipieta

      Moskale mają tylko kilka operacyjnych Iłów 2O M. Ale w ub. roku wszedł do służby pierwszy zmodernizowany Ił 2O MS.

    2. Raider

      Ciekawe czy Polska może się pochwalić jakimś odpowiednikiem tego "szrot"`a.

Reklama