Reklama

Siły zbrojne

Hipersoniczny pojazd Boeing X-51A ustanowił nowy rekord prędkości

W swoim ostatnim locie testowym pojazd hipersoniczny Boeing X-51A Waverider osiągnął założony cel i przekroczył pięciokrotnie prędkość dźwięku bijąc rekord prędkości.

Prowadzące testy Laboratorium Amerykańskich Sił Powietrznych AFRL (U.S. Air Force Research Laboratory) nie przekazało szczegółowych informacji na temat lotu, ale wiadomo, że pojazd podwieszony pod skrzydłem bombowca B-52H, oddzielił się bez problemów od samolotu – matki, po odrzuceniu silnika startowego (był to zmodyfikowany silnik Atacms) uruchomił własny silnik strumieniowy, przyśpieszył przekraczając prędkość 5 Mach i poruszał się z nią przez cały zaplanowany okres, do momentu wyczerpania się paliwa. Więcej: Amerykańskie bombowce strategiczne będą celniejsze Opierając się na sprawozdaniach z poprzednich testów przypuszcza się, że lot z napędem mógł trwać około 5 minut. Później pojazd przeszedł w trwający ponad 6 minut lot ślizgowy przed upadkiem w wody poligonu testowego znajdującego się na zachód od brzegów Kalifornii. Jeżeli zapisy przyrządów potwierdzą przypuszczenia to będzie znaczyło, że X-51A pobił rekord lotu z prędkością ponaddźwiękową z silnikiem wykorzystującym powietrze. [caption id="attachment_23743" align="alignright" width="300"]Jedynym seryjnym samolotem wyposażonym w silnik strumieniowy był SR-71 Blackbird – fot. USAF Jedynym seryjnym samolotem wyposażonym w silnik strumieniowy był SR-71 Blackbird – fot. USAF[/caption] Pojazd X-51A jest demonstratorem technologii, którą można byłoby wykorzystać do budowy ponaddźwiękowych pocisków z silnikami działającymi z wykorzystaniem powietrza oraz innych bardzo szybkich statków powietrznych (w tym załogowych). Udany test z 1 maja nie został jednak okrzyknięty jako sukces, ponieważ o ile pierwszy lot w maju 2010 r. się udał (X-51 przekroczył wtedy prędkość 4,88 Ma), to drugi (w marcu 2011 r.) i trzeci (w sierpniu 2012 r.) już nie, a 50% skuteczność nie może być dowodem słuszności założeń. Tym bardziej, że w locie 1 maja br. wykorzystano ostatni z czterech zbudowanych przez Boeing pojazdów. Więcej: USAF poszukuje nowego pocisku manewrującego X-51A ma długość ok. 8 m i waży ok. 1,8 t. Napędzany jest silnikiem strumieniowym, którego cechą charakterystyczną jest brak jakichkolwiek elementów ruchomych. Jego zasada działania została opatentowana jeszcze w 1908 r. prze francuskiego inżyniera René Lorina. Ciąg konieczny do uzyskania odpowiedniej prędkości uzyskuje się dzięki spalaniu wpływającej do silnika mieszanki paliwowo powietrznej. Przed zapłonem trzeba jednak wymusić przepływ powietrza, dlatego w X-51A zastosowano silnik startowy. Jedynym seryjnym samolotem wykorzystującym taki silnik (ale tylko na maksymalnych prędkościach) był rozpoznawczy Lockheed SR-71 Blackbird posiadający dodatkowo dwa silniki turboodrzutowe. (MD) http://youtu.be/t8WFvvnni4U  
Reklama

Komentarze

    Reklama