Francja testuje nowatorski okręt

Autor. Chantiers de l’Atlantique
9 kwietnia z Saint-Nazaire w pierwsze próby morskie wypłynął Jacques Stosskopf (A726), drugi z czterech nowych zaopatrzeniowców floty budowanych dla francuskiej marynarki wojennej (Marine nationale).
Jednostka ta powstaje w ramach francusko-włoskiego programu LSS (Logistic Support Ship), który realizowany jest przez europejską Organizacją Współpracy i Kooperacji w Dziedzinie Uzbrojenia (OCCAR – Organisation Conjointe de Cooperation sur l’Armement). Reprezentuje ona w kontaktach w wykonawcami francuską Dyrekcji Generalnej ds. Uzbrojenia (DGA) oraz jej włoskiego odpowiednika Dyrekcję Uzbrojenia Marynarki Wojennej (NAVARM).
Efektem tego programu będzie zaprojektowanie, budowa oraz zapewnienie wsparcia logistycznego dużych zaopatrzeniowców floty przeznaczonych dla francuskiej jak i włoskiej marynarki wojennej. Cztery z nich zasilą Marine nationale – w ramach programu FLOTLOG (Flotte logistique), zaś dwa, z opcją na trzeci, włoską Marina Militare.
W celu budowy francuskich jednostek zaopatrzeniowych określanych jako BRF (Bâtiment ravitailleur de force) powstało konsorcjum celowe składające się z krajowych firm stoczniowych Naval Group i Chantiers de l’Atlantique z Saint-Nazaire. To właśnie ta ostatnia zleciła włoskiemu koncernowi stoczniowemu Fincantieri budowę części dziobowych wszystkich czterech francuskich okrętów. Po przeholowaniu do Saint-Nazaire są one łączone z budowanymi na miejscu częściami rufowymi tych zaopatrzeniowców.
W przypadku okrętu Jacques Stosskopf cięcie pierwszych blach części dziobowej odbyło się 1 lutego 2022 r. w stoczni Fincantieri w Castellammare di Stabia pod Neapolem. Tam też 6 grudnia 2022 r. położono stępkę tej jednostki. Natomiast rozpoczęcie budowy części rufowej nastąpiło 12 grudnia 2023 r. w stoczni Chantiers de l’Atlantique. Zbudowana przez Fincantieri dziobowa cześć zaopatrzeniowca trafiła do suchego doku w Saint-Nazaire 20 kwietnia 2024 r., tam też 19 sierpnia 2024 r. nastąpiło jego wodowanie.

Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
Zgodnie z informacjami przekazanych przez europejską Organizację Współpracy i Kooperacji w Dziedzinie Uzbrojenia, w najbliższych dniach okręt ten przejdzie serię testów morskich realizowanych przez załogę stoczniową w obecności personelu OCCAR, DGA oraz Marine nationale. Będą miały one na celu sprawdzenia zgodności samej jednostki, jej systemów i urządzeń pokładowych z wymaganiami zamawiającego. Następnie na Atlantyku i Morzu Śródziemnym odbędą się dodatkowe próby morskie, po których zaopatrzeniowiec trafi do swojego macierzystego portu, którym będzie Tulon na południu Francji. Przekazanie okrętu odbiorcy ma nastąpić do końca br.
Zaopatrzeniowce floty typu BRF przeznaczone są przed wszystkim do zaopatrywania innych okrętów w olej opałowy, paliwo lotnicze, wodę słodką, żywność, części zamienne oraz amunicję. Realizowane jest to przy użyciu czterech uniwersalnych stanowisk burtowych przeznaczonych do przekazywania zarówno płynów jak i ładunków stałych oraz jednego rufowego służącego tylko do tankowania. Ponadto na pokładzie dziobowym możliwe jest zaokrętowanie różnorodnych kontenerów, do obsługi których służy osobny dźwig pokładowy. Francuskie zaopatrzeniowce mogą przewozić 1300 m³ paliwa oraz 1500 t innych ładunków.
Wyporność pełna tych okrętów wynosi 31 000 t, zaś ich kadłub ma wymiary 194×27,4×9 m. Dzięki spalinowo-elektrycznej siłowni składającemu się z 2 silników wysokoprężnych MAN 12V32/44CR o mocy 7 200 kW każdy i dwóch takich silników MAN 8L32/44CR o mocy 4 800 kW każdy osiągają one prędkość maksymalną wynoszącą 20 w. oraz zasięg określony na 8000 Mm. Załoga stała liczy 167 ludzi, przy czym możliwe jest zaokrętowanie 60 osób dodatkowego personelu.

Autor. Marine nationale
Dla samoobrony francuskie jednostki uzbrojone zostały w dwie armaty Thales/Nexter RapidFire kalibru 40 mm oraz taką samą liczbęwyrzutni rakiet przeciwlotniczych krótkiego zasięgu SIMBAD RC. Dzięki hangarowi oraz lądowisku na pokładzie będzie mógł bazować śmigłowiec załogowy SA365 Dauphin lub H160M Guépard oraz bezzałogowy wiropłat typu VSR700.
Monkey
Kolejny przykład udanej francusko-włoskiej współpracy przy budowie okrętów dla ich marynarek wojennych po niszczycielach oraz fregatach (mam na myśli Horizon/Orizzonte oraz FREMM).