Reklama

Siły zbrojne

Filipiny odbierają pierwsze brazylijskie transportery

Guarani 6x6 w wariancie transportera opancerzonego.
Guarani 6x6 w wariancie transportera opancerzonego.
Autor. IDV

Filipińskie Siły Zbrojne odebrały pierwszą partię brazylijskiej produkcji kołowych transporterów opancerzonych Guarani 6x6. Aktualnie trwa na nich szkolenie zarówno załóg, jak i obsługi technicznej.

Pojazdy były dostarczane w niepełnej kompletacji, co zapewne zostanie „naprawione” już na miejscu przez Filipińczyków lub pracowników izraelskiego Elbit Systems, który pełni rolę pośrednika w ich dostawach. Zintegrowane z pojazdami zostaną m.in. zdalnie sterowane moduły uzbrojenia SARC, system zarządzania polem walki TORCH-X TM oraz programowalne radio E-LynX TM. Wysyłka pierwszej partii miała miejsce na przełomie października i listopada, zaś druga najpewniej odbyła się pod koniec grudnia. Teraz najpewniej wozy z pierwszej partii już biorą udział w szkoleniu żołnierzy, stając się dla nich obok np. czołgów lekkich Sabrah symbolem modernizacji technicznej i nowej jakości. Do kraju miało dotrzeć 5 z łącznie 28 zamówionych KTO Guarani, których dostawa była wstrzymywana przez niemieckie embargo. Zapewne w najbliższym czasie do Filipin dopłynie 2 partia pojazdów.

Reklama

Guarani 6×6 to brazylijski kołowy transporter opancerzony opracowany i produkowany przez koncern Iveco Defence Vehicles we współpracy z brazylijskim przemysłem zbrojeniowym. Powstał na bazie KTO Iveco SuperAV. Jego załoga składa się z dwóch osób: kierowcy i operatora uzbrojenia. Może przewozić do dziewięciu żołnierzy desantu. Napęd w postaci silnika wysokoprężnego Iveco Cursor 9 o mocy 383 KM, który sprzęgnięto z automatyczną skrzynią biegów, zapewnia prędkość maksymalną do 110 km/h i maksymalny zasięg 600 km przy masie bazowej ok. 16,7 tony.

Reklama

Ponadto pojazd dysponuje także zdolnością do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem z prędkością do 10 km/h, a także przerzutu drogą powietrzną na pokładzie średnich samolotów transportowych takich jak C-130 Hercules czy C-390 Millenium. Wóz występuje w wielu różnych wariantach, które mogą być dostosowane do wymagań zamawiającego. Poziom ochrony załogi może zostać zwiększony za pomocą dodatkowych pakietów pancerza.

Czytaj też

Autor. IDV
Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Granat

    Fajny sprzęt, nie drogi i pływa. Cena za jeden to tylko 1 mln dolarów w 2016r. Pwinniśmy zamówić 1 tyś albo 2. Ile ten nasz Kleszcz kosztuje?