Reklama
  • Wiadomości
  • Ważne
  • W centrum uwagi

F-35A i MiG-29 w Malborku [FOTO]

Od 2014 roku państwa NATO rotacyjnie wzmacniają obronę powietrzną niektórych krajów poprzez przebazowanie do nich wydzielonych sił lotnictwa myśliwskiego. Bierze ono udział w rutynowym patrolowaniu przestrzeni powietrznej i w lotach na przechwycenie obcych statków powietrznych.

Holenderski F-35A numer F-011.
Holenderski F-35A numer F-011.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama

Misja Enhanced Air Policing dotyczy państw bałtyckich oraz Bułgarii i Rumunii. Jeden z kontyngentów wzmocnienia przebywa na litewskim lotnisku Szawlach. Drugi rotacyjnie w Malborku w oparciu o tamtejszą 22. Bazę Lotnictwa Taktycznego im. gen. bryg. pil. Stanisława Skalskiego. Z Malborka operowały już kontyngenty z Francji, Belgii, Holandii, Portugalii, Turcji i Włoch.

Reklama

27 stycznia w Malborku wylądowały holenderskie samoloty wielozadaniowe F-35A. Przez okres lutego i marca będą one wzmacniały obronę powietrzną państw bałtyckich oraz odbywały loty szkolne razem z polskimi samolotami myśliwskimi MiG-29 tam stacjonującymi.

MiG-29 i F-35A w Malborku.
MiG-29 i F-35A w Malborku.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Polski MiG-29 numer 70.
Polski MiG-29 numer 70.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Holenderski F-35A numer F-011.
Holenderski F-35A numer F-011.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

15 lutego na lotnisku zorganizowano Media Day z udziałem dowódcy Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych gen. Dennisa Luyta, zastępcy Inspektora Sił Powietrznych gen. bryg. pil. Ireneusza Nowaka, dowódcy 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego gen. bryg. pil. Macieja Trelka oraz dowódcy 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego płk pil. Mariusza Wiączkowskiego.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Na wystawie statycznej został zaprezentowany holenderski F-35A o numerze F-011, a do lotu patrolowego wystartowały F-35A o numerach F-017 i F-020. Natomiast Polskę na wystawie statycznej reprezentował MiG-29 numer 70, a wystartowały MiG-29 numer 111 i 114 oraz MiG-29UB z numerem 4105. Ten ostatni to była NRD-owska maszyna, przekazana bezpłatnie Polsce przez Niemcy. Pozostałe trzy MiG-29 pochodzą z pierwszej dostawy bezpośrednio z ZSRR w latach 1989-1990.

Zobacz też

W Polsce MiG-29 dożywają już ostatnich swoich chwil. Łącznie dysponujemy jeszcze 22 samolotami myśliwskimi i 6 samolotami szkolno-bojowymi MiG-29UB. Obecnie zostały one zgrupowane na lotnisku w Malborku. Eskadra MiG-29 z Mińska Mazowieckiego została tam przebazowana w związku z pracami remontowo-budowalnymi. Niestety MiGi-29 w Mińsku nie zostaną na razie zastąpione nowoczesnymi F-35A, ale mocno kontrowersyjnymi samolotami szkolno-treningowymi FA-50. Tymczasem lotnictwo holenderskie przesiada się właśnie na najnowocześniejsze F-35A.

Reklama

Misja Enhanced Air Policing jest niezmiernie istotna dla bezpieczeństwa obszaru powietrznego NATO sąsiadującego z Bałtykiem. Z Obwodu Kaliningradzkiego startują samoloty wojskowe, które często wymagają „opieki" w międzynarodowej przestrzeni powietrznej nad Bałtykiem. Do tej roli F-35A nadają się idealnie.

F-35A numer F-011.
F-35A numer F-011.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Kabina pilota F-35A numer F-011.
Kabina pilota F-35A numer F-011.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Podwozie przednie i prawe samolotu F-35A numer F-011.
Podwozie przednie i prawe samolotu F-35A numer F-011.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
F-35A numer F-011.
F-35A numer F-011.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
F-35A numer F-011.
F-35A numer F-011.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
F-35A numer F-017 kołuje na start.
F-35A numer F-017 kołuje na start.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
F-35A nr F-017 tuż po starcie.
F-35A nr F-017 tuż po starcie.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Kołujący F-35A numer F-020.
Kołujący F-35A numer F-020.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Startujący F-35A numer F-020 w trakcie chowania podwozia.
Startujący F-35A numer F-020 w trakcie chowania podwozia.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
F-35A numer F-020 tuż nad ziemią chwilę po starcie, już ze schowanym podwoziem.
F-35A numer F-020 tuż nad ziemią chwilę po starcie, już ze schowanym podwoziem.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Holenderskie F-35A wymagają ścisłej ochrony i holenderskim wartownikom pomagają psy.
Holenderskie F-35A wymagają ścisłej ochrony i holenderskim wartownikom pomagają psy.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
MiG-29 numer 70.
MiG-29 numer 70.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Kabina pilota MiG-29 numer 70.
Kabina pilota MiG-29 numer 70.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
MiG-29 numer 70.
MiG-29 numer 70.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
MiG-29 numer 70.
MiG-29 numer 70.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Kołujący na start MiG-29 numer 111.
Kołujący na start MiG-29 numer 111.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
MiG-29 numer 111 tuż po starcie.
MiG-29 numer 111 tuż po starcie.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
MiG-29 numer 111 ląduje z użyciem spadochronu hamującego.
MiG-29 numer 111 ląduje z użyciem spadochronu hamującego.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
MiG-29 numer 111 po lądowaniu kołuje na stanowisko postojowe w celu wykonania niezbędnych prac obsługi naziemnej po locie.
MiG-29 numer 111 po lądowaniu kołuje na stanowisko postojowe w celu wykonania niezbędnych prac obsługi naziemnej po locie.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Po udanym locie pilot samolotu MiG-29 numer 111 opuszcza kabinę i za chwilę porozmawia z obsługą naziemną.
Po udanym locie pilot samolotu MiG-29 numer 111 opuszcza kabinę i za chwilę porozmawia z obsługą naziemną.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
MiG-29 numer 114 kołuje na start.
MiG-29 numer 114 kołuje na start.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
MiG-29 numer 114 w czasie lotu z podwieszoną rakietą szkolną.
MiG-29 numer 114 w czasie lotu z podwieszoną rakietą szkolną.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
MiG-29 numer 114 kołujący po lądowaniu.
MiG-29 numer 114 kołujący po lądowaniu.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Startujący szkolno-bojowy MiG-29UB numer 4105.
Startujący szkolno-bojowy MiG-29UB numer 4105.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Czwórka polskich MiG-ów 29 w czasie obsług naziemnych przed startami.
Czwórka polskich MiG-ów 29 w czasie obsług naziemnych przed startami.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama