Reklama
  • Ważne
  • Wiadomości

Pierwsze przechwycenie F-35 z Polski

Trzy rosyjskie samoloty nad Morzem Bałtyckim zostały przechwycone przez startujące z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego myśliwce F-35A należące do Królewskich Sił Powietrznych Niderlandów. Samoloty nadlatujące od strony Kaliningradu z wyłączonymi transponderami zostały zidentyfikowane wzrokowo jako rozpoznawczy Ił-20M eskortowany przez dwa myśliwce Su-27.

F-35 Malbork
Dwa holenderskie F-35A kołujące do startu w 22. BLT w Malborku.
Autor. Ministerie van Defensie
Reklama

Zdarzenie miało miejsce 13 lutego, gdy wykryte zostały maszyny nadlatujące od strony Kaliningradu. Lot nie był wcześniej zgłoszony kontroli lotów a samoloty nie miały włączonych transponderów, co znaczy że nie były widoczne dla cywilnych statków powietrznych i służby zarządzania ruchem. Dodatkowo kierowały się w stronę polskiej strefy odpowiedzialności w ramach systemu NATO.

Reklama
Reklama

Do przechwycenia po raz pierwszy wystartowały w ramach QRA (Quick Reaction Alert) holenderskie myśliwce F-35A Lightning II. Dwie maszyny w ciągu kilku minut znalazły się w powietrzu i przechwyciły obiekty, którymi okazały się trzy rosyjskie samoloty. Były to dwa myśliwce Su-27 uzbrojone w pociski powietrze-powietrze R-73 eskortujące samolot rozpoznania radioelektronicznego Ił-20M. Formacja ta pozostawała ponad wodami międzynarodowymi i przemieszczała się wzdłuż granicy przestrzeni powietrznej Polski.

Zobacz też

Holenderskie myśliwce eskortowały rosyjskie maszyny w bezpiecznej odległości aż do przejścia ich w strefie odpowiedzialności kolejnego państwa NATO. W tym przypadku były to Niemcy, które również wysłały swoje Eurofightery, aby obserwowały poczynania rosyjskich maszyn. Realizowane przez rosyjskie maszyny zadanie to oprócz pokazu siły zbieranie danych na temat działań NATO. Maszyny Ił-20M są dość częstym gościem nad Bałtykiem.

Reklama
Reklama

Ił-20M to jeden z mniej znanych wariantów wojskowych turbośmigłowego samolotu pasażerskiego Ił-18. Przeznaczony jest do prowadzenia kompleksowego rozpoznania w strefie przygranicznej. Służy temu zainstalowane na pokładzie wyposażenie do prowadzenia rozpoznania sygnałów radarowych, aparatura przechwytywania korespondencji radiowej w paśmie UKF, umieszczona w podkadłubowej gondoli stacja radiolokacyjna obserwacji bocznej Igła oraz aparaty fotograficzne. Samoloty Ił-20 były kilkakrotnie modernizowane w toku służby, nie doczekały się jednak następcy.

Zobacz też

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama