Siły zbrojne

Euronaval 2020: Scorpèny dla Filipin. Nowy „podwodny” kontrakt Naval Group?

Wodowanie brazylijskiego okrętu podwodnego typu Scorpène „Riachuelo”. Fot. Naval Group
Wodowanie brazylijskiego okrętu podwodnego typu Scorpène „Riachuelo”. Fot. Naval Group

W czasie wystawy Euronaval-Online 2020 koncern Naval Group ujawnił, że trwają negocjacje na temat sprzedaży dla Filipin dwóch okrętów podwodnych z napędem diesel-elektrycznym typu Scorpène. Pomocą w uzyskaniu zamówienia może być obserwowany uważnie przez Filipińczyków podobne programy realizowane w Indiach i Malezji.

Podczas pierwszego dnia wystawy Euronaval 2020 Pierre-Eric Pommellet, nowy prezes francuskiego koncernu stoczniowego Naval Group poinformował, że jego firma prowadzi poważne negocjacje mające na celu sprzedaż okrętów podwodnych typu Scorpène dla Filipin. Jest to kolejny kraj w rejonie Azji-Pacyfiku, który miałby być wyposażony w ten typ jednostek pływających. Podobny kontrakt był bowiem realizowany m.in. w Indiach. To właśnie tam, w stoczni w Bombaju, realizowana jest budowa ostatnich dwóch z sześciu zamówionych okrętów podwodnych typu Scorpène.

Kolejnym krajem, w którym byliśmy bardzo aktywni podczas kryzysu koronawirusa są Filipiny. Filipiny poszukują okrętów podwodnych, aby zwiększyć zdolności morskie i stworzyć nowe siły podwodne. W czasie kryzysu utrzymywaliśmy ścisły kontakt z władzami Filipin. Zobaczymy w najbliższych tygodniach, czy ten projekt posunie się naprzód. Ale oczywiście, ponownie, Naval Group może zademonstrować, co zrobiliśmy w Brazylii, w Indiach i robimy w Australii - zdolność przenoszenia produkcji.

Pierre-Eric Pommellet - prezes francuskiego koncernu stoczniowego Naval Group

Teraz w kręgu zainteresowania Naval Group są Filipiny. O zainteresowaniu tego kraju odbudową swojej floty podwodnej w oparciu o francuskie okręty podwodne typu Scorpène mówiono już od roku. To właśnie te jednostki miałyby służyć jako siła odstraszająca wobec innych marynarek wojennych w regionie – w tym przede wszystkim floty Chin. Filipińczycy doskonale zdają sobie bowiem sprawę, że te „zewnętrzne” siły morskie cały czas systematycznie wzmacniają swoją flotę podwodną.

Jednocześnie chcąc być równorzędnym partnerem dla takich państw jak Singapur, Indonezja, Japonia i Wietnam, Filipiny rozważają możliwość pozyskania dwóch klasycznych okrętów podwodnych nowej generacji. Co więcej już w 2019 roku Delfin Lorenzana - sekretarz obrony narodowej w gabinecie prezydenta Rodrigo Duterte wskazywał, że poważnym kandydatem są w tym przypadku są właśnie Scorpèny.

Francuzi są w o tyle dobrej sytuacji negocjacyjnej, że dzięki Indiom i Malezji Filipińczycy mają możliwość fizycznego sprawdzenia, czym są te okręty podwodne oraz jakie mają możliwości bojowe. Koncern Naval Group stara się ich zachęcić informując, jak przebiegają podobne programy w Brazylii, Indiach, Malezji i Australii. Prezes Pierre-Eric Pommellet w czasie konferencji zorganizowanej na Euronaval 2020 wskazywał również na działania mające na celu pozyskanie zamówienia na okręty podwodne dla marynarki wojennej Niderlandów.

Zachętą dla Filipin ma być możliwość przeniesienia produkcji Scorpènów do tego kraju, podobnie jak już to uczyniono w Brazylii i Indiach oraz jak będzie realizowany kontrakt australijski. Jest to szczególnie ważne w dobie kryzysu wywołanego przez COVID-19. Przewagą Francuzów nad takimi konkurentami jak Korea Południowa, Japonia czy Rosja jest bowiem już udowodniona zdolność do transferu technologii, co w państwach zamawiających zabezpiecza miejsca pracy i pozwala na odzyskanie wartości dużej części inwestycji.

„Okręt podwodny Scorpène jest zdolny do wykonywania wszystkich rodzajów misji, takich jak zwalczanie okrętów nawodnych i podwodnych, ataki rakietowe dalekiego zasięgu, operacje specjalne lub zbieranie informacji wywiadowczych. Jest niezwykle skryty i szybki oraz wyposażony w szeroką gamę uzbrojenia (torpedy, pociski, miny). Ponad czternaście okrętów podwodnych Scorpène zostało już sprzedanych przez Naval Group na całym świecie. Naval Group jest w stanie dostosować je do bardzo specyficznych wymagań operacyjnych i przemysłowych, tworząc długoterminowe partnerstwo oparte na zaufaniu z marynarkami wojennymi przez całe życie okrętu podwodnego, obejmujące całe spektrum rozwoju i suwerenności przemysłowej każdego kraju oraz klubu użytkowników, który łączy te państwa w ramach wspólnych interesów”.

Pierre-Eric Pommellet - prezes francuskiego koncernu stoczniowego Naval Group 

Komentarze