Reklama
  • Wiadomości

Wielki przetarg na zestawy do transportu czołgów. Dziewięciu chętnych

Jak poinformował redakcję Defence24.pl rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, w wyznaczonym terminie do udziału w postępowaniu przetargowym na dostawy zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego zgłosiło się dziewięciu wykonawców. Po uwzględnieniu opcji we wspomnianym przetargu pozyskanych może zostać nawet 109 zestawów do przewozu czołgów.

Fot. WKTr Wrocław
Fot. WKTr Wrocław

Są to zarówno producenci pojazdów ciężarowych, producenci zabudów specjalistycznych jak  i firmy zajmujące się obrotem specjalnym:

  1. BMC Otomotiv Sanayi VeTicaret A.S.
  2. Tatra Export s.r.o.
  3. Jelcz Sp. z o.o.
  4. Rheinmetall MAN Military Vehicles Österreich
  5. Dobrowolski Sp. z o.o. wraz z Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp.k. i Top Gun Anna Goryca.
  6. Siltec Sp. z o.o.
  7. Works 11 Sp. z o.o.
  8. AMZ-Kutno S.A.
  9. Cargotec Poland Sp. z o.o. wraz z Zamet_Głowno Sp. z o.o. Sp.k. i Adelte Transporte y Servicios EFS S.L.U.

Przypomnijmy, że w ogłoszonym w maju br. postępowaniu gra toczy się o dostawy 31 zestawów, wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym, który może w znaczący sposób zostać rozszerzony przewidywaną opcją o kolejnych 78. Maksymalne zamówienie może więc wynieść aż 109 zestawów do przewozu ciężkiej techniki wojskowej.

Ich uzupełnienie będą stanowić zakupione w 2019 roku zestawy z opancerzonymi ciągnikami, które w liczbie 14 szt. dostarczy spółka Jelcz (z opcją na następnych dziewięć plus trzy dodatkowe ciągniki bez naczep). Ich dostawy powinny rozpocząć się jeszcze w tym roku a zakończyć w 2022.

Warto też przypomnieć, że wrocławski producent na mocy umowy zawartej w maju 2019 r. w ramach I fazy programu Wisła ma dostarczyć 73 samochody ciężarowe, w tym 33 szt. ciągników siodłowych CSS 8x8. To stawia Jelcza w pozycji faworyta aktualnie prowadzonego postępowania ze względu na ujednolicenie floty ciężkich ciągników siodłowych.

Oczywiście najbardziej „utytułowanym” wśród dziewięciu wymienionych podmiotów, producentem tego typu samochodów ciężarowych, będących bardzo skomplikowanymi konstrukcjami i wymagającymi dużego doświadczenia ze strony producenta oraz jego kadry inżynierskiej i technicznej, produkcyjnej, jest MAN.

Być może w ofertach pozostałych wykonawców, nie będących bezpośrednio producentami pojazdów, znajdą się ciągniki takich marek jak Iveco, czy Mercedes.

Zresztą to właśnie Iveco stanowią obecnie trzon floty ciągników siodłowo-balastowych eksploatowanych przez Siły Zbrojne RP – 59 szt. Iveco Trakker MP720T50WT i MP720T48WT. Na drugim miejscu pod względem liczbyjest dziewięć Mercedes-Benz Actros 3353AS.

Jeśli uda się rozstrzygnąć z sukcesem prowadzone obecnie postępowanie na dostawy zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego i wykorzystane zostaną opcje to uda się powiększyć liczbę dostępnych w wojsku zestawów transportowych ponad dwukrotnie. Jest to istotne z punktu widzenia zarówno zdolności SZ RP do przerzutu ciężkiej techniki wojskowej, jak i wpisuje się w obecną doktrynę Sojuszu Północnoatlantyckiego, który mocno stawia na kwestie logistyczne i szybką zdolność przerzutu sił na wschodnią flankę NATO z Europy Zachodniej.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama