Siły zbrojne
Jelcze dla "Wisły" na testach
Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało w portalu społecznościowym o trwających testach ciężarówek marki Jelcz przewidzianych do systemu Wisła. Badania prowadzone są w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku
Przypomnijmy, że na mocy umowy podpisanej z Inspektoratem Uzbrojenia MON 17 maja 2019 r. w ramach I fazy programu Wisła, Jelcz Sp. z o.o. ma dostarczyć 73 samochody ciężarowe w sześciu wersjach specjalnych, w układach napędowych 4x4 (12 szt.) i 8x8 (61 szt.) wraz z pakietem logistycznym, który zapewni wieloletnie wsparcie eksploatacji pojazdów oraz pakietem szkoleniowym obejmującym szkolenie kierowców i mechaników. Wartość umowy wynosi 170,9 mln złotych brutto, a dostawy pierwotnie planowano na lata 2019-2021.
Ciężarówki Jelcza zastąpią standardowo stosowane w systemie Patriot samochody ciężarowe Oshkosh HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck), jak M977, czy M983.
Zamówione zostały Jelcze w następujących wersjach:
- ciągników siodłowych CSS 8×8 (33 szt.);
- ciągników 4x4 IFCN (Integrated Fire Control Network - 12 szt. dla radiolinii IBCS);
- mobilnych agregatów prądotwórczych TS EPP (Electrical Power Plant) na podwoziu 8x8;
- podwozi 8x8 TS LRPT (Large Repair Parts Transporter) z żurawiem hydraulicznym służących do transportu wielkogabarytowych części zapasowych (4 szt.);
- podwozi 8x8 TS EOC (Engagement Operation Center) z hakowym systemem załadowczym służące do transportu kontenerowych serwerowni S280, wchodzących w skład stanowisk EOC Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową IBCS (Integrated Battle Command System – 6 szt.);
- podwozi 8x8 TS DOW (14 szt.) do transportu kontenerów: F-OPS (Future Operations IBCS EOC), C-OPS (Current Operations IBCS EOC) i E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC).
Zarówno w pojazdach TS EOC, jak i TS DOW zostaną zabudowane polskie komponenty systemu dowodzenia i łączności.
W przypadku ciężarówek dwuosiowych dla systemu Wisła bazę będzie stanowił Jelcz 442.32 z długą, 4-drzwiową kabiną załogową w wersji pod specjalistyczne zabudowy kontenerowe – P04 MP.
Najciekawsze są oczywiście nowe wersje Jelczy 8x8, w tym testowany w Sulejówku ciągnik siodłowy CSS, który wyróżnia się przede wszystkim nową kabiną, różniącą się nieznacznie od tej stosowanej w opancerzonych Jelczach 442.32 S22.
Zawieszona na standardowej wysokości długa, 2-drziwowa kabina mieszcząca w środku do sześciu ludzi, jest opancerzona, zapewne do poziomu 2 według STANG 4569A/B. Zgodnie z wojskowymi wymogami jej kształt zoptymalizowano, m.in. poprzez zastosowanie płaskich powierzchni, co ma na celu np. ułatwienie odkażania.
Kabina kończy się pomiędzy przednimi osiami, podobnie jak w Jelczu P882D53. Za kabiną zamontowane zostały m.in. chwyt powietrza z systemem filtracji (z lewej strony) oraz koło zapasowe z systemem jego podnoszenia i mocowania (z prawej strony).
Jelcz CSS bazuje zapewne na modelu P882D53 i innych projektach ciężkich ciężarówek z jednostkami napędowymi o dużej mocy. Jednak w odróżnieniu od wcześniejszych konstrukcji, w których montowano silniki Iveco Cursor (np. Cursor 13 o mocy 535/540 KM), w nowym Jelczu zastosowano jednostkę napędową MTU 6R1500 (silnik Mercedesa zmilitaryzowany przez MTU). Jest o to 6-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o pojemności 15,6 l. Można przypuszczać, że w ciągniku CSS wykorzystano odmianę osiągającą moc 460kW/617 KM i maksymalnym momencie obrotowym 3000 Nm. Byłby to zatem najmocniejszy silnik, jaki do tej pory zastosowany został w ciężarówce Jelcza.
Jednostka ta współpracuje z automatyczną skrzynią przekładniową ZF, a napęd na osie przekazywany jest za pośrednictwem zapewne skrzyni rozdzielczej tego samego producenta. Niespodzianki nie będzie też w przypadku kompletnych mostów napędowych z zawieszeniem, w tym przypadku wykorzystane zostaną produkty z oferty AxelTecha.
Swoją droga od wielu lat Jelczowi oferowane są polskie mosty napędowe firmy SKB Drive Tech, ale jak na razie, mimo pozytywnych testów, nikt nie podjął decyzji o ich zastosowaniu.
Pierwsze publiczne zdjęcia Jelcza CSS pojawiły się na początku kwietnia br., na których widoczny był pojazd w zestawie z niskopodwoziową naczepą. Było to tez powodem spekulacji, że chodzi o ciągnik do zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu o masie do 70 ton (program Jak). Jednak w wydanym wówczas komunikacie spółka Jelcz poinformowała, iż jest to podwozie bazowe ciągnika siodłowego CSS 8x8 do Wisły, których partia znajduje się w końcowej fazie produkcji. Wtedy jeszcze Jelcz nie rozpoczął ich badań zakładowych, choć pojazdy zostały już fizycznie wykonane. Trwały też ustalenia w zakresie ostatecznej konfiguracji podwozi oraz związane z nimi prace, po finalizacji których miały rozpocząć się stosowne badania samochodów.
Przypomnijmy, że w ramach programu Wisła, w realizacji jego I etapu obejmującego zakup dwóch baterii obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Patriot PAC-3+ zintegrowanych z systemem IBCS i uzbrojonych w pociski PAC-3 MSE uczestniczą, obok spółki Jelcz, także inni polscy producenci, jak Demarko (naczepy), Huta Stalowa Wola S.A. (wyrzutnie M903), czy Teldat (routery). Wspomniane firmy realizują prace na podstawie umów biznesowych z koncernem Raytheon.
Bumarowiec
Jelcz zrobił KABINĘ a reszto to skladak Podobnie jak MESKO NITROCHEM BUMAR
Meska
A co dzisiaj nie jest składakiem? Powiedz mi co dzisiaj nie jest skladakiem? Kup sobie nowego Merola i zobacz ile w nim z Merola.
Gnom
Podobnie jak prawie wszystko dziś na świecie - to ów sławny łańcuch dostaw lub międzynarodowy podział pracy.
Wuc Naczelny
@Meska, zrozum dzieciaku że nawet jeśli Merol jest składakiem, to z komponentów niemieckich robionych przez spółki z jednej grupy kapitałowej. A Jelcz skadakiem, z komponentów zagranicznych, głównie niemeickich.
Kol
Dlaczego Jelcz nie zostanie sprywatyzowany do 50% i z innymi wielkimi graczami nie zacznie produkować aut na rynek cywilny? Nawet Rosjanie mają swoje nowe kamazy we współpracy z mercedesem. Jelcz nigdy się nie będzie rozwijał technologicznie jak będzie żył tylko na garnuszku wojska.
Nieździwiony
Właścicielem Jelcza jast Zasada Group. Polecam doczytać co nie co
Robert Rogosz
Też doczytaj. Właścicielem Jelcza jest HSW..........
alkaprim
Patriot sprzęt niby nowoczesny wypasiony i diabelnie drogi-ok.Tylko zastanawia mnie dlaczego jest tyle kontenerów do holowania(co potwierdza ilość samochodów nośników)-będzie to wygladało -niczym tabor cygański-i tylko dla do dwóch baterii ......Ciekawe ile czasu będzie potrzeba do rozwinięcia tego systemu do pozycji bojowej...to całe holowanie ,podczepianie ,odczepianie,przestawianie,pozycjonowanie...i jeszce te anteny sektorowe.....Piszę tak na chłopski rozum-ale mam mieszane odczucia...
BUBA
W starszej wersji PAC-1, PAC-2 rozwinięcie sytemu trwa około 30 minut. Tak podają rosyjskie opracowania..Tu dochodzi dodatkowo rozwinięcie sieci IFCN - takiej protezy sieciowej do komunikacji................................................................................................................................. ....................................................................................................................................................... "Polska Zbrojna" za nowej władzy usunęła ze swojej strony bardzo ciekawy artykuł o pocisku ERINT i systemie Patriot. Ale w internecie nic nie ginie więc poszukaj go na dyskach sieciowych. .......................................................................................................................................................
Michnik
Poszło tyle tych zamówień, że mogliby już zainwestować trochę w design tej kabiny...
marian
A po co? Przypomina stare budy wojskowych ciężarówek. Trochę maskowania, i nie odróżnisz. Nie odróżnisz, to masz kilkakrotnie więcej celów do ostrzału przez wroga i większe szanse przetrwania.
Pan Grzegorz
Już istotniejsze by było inwestowanie w inną konstrukcję kabiny przy szosówkach z 3 czy 4 osiami. Zmniejszyło by zużycie paliwa poprzez zmniejszone opory powietrza. W terenie prostota i toporność ma niekwestionowane zalety. Popatrz na szyby. Tutaj jak oberwie jedna np. prawa (zapewne szkło pancerne, klejone, jeżeli poziom II STANAG 4569), to bez znaczenia jakie szyby do tego modelu są na stanie, każda wejdzie. Ba nawet ta z 442.32 wejdzie. Dla szofera bardziej istotne będzie to czy będzie łatwy dostęp do układów wozu, jaka będzie jakość układów (elektryczny, hamulcowy, skrzynia biegów, wspomaganie) i czy będzie w wnętrzu względnie wygodnie (regulacja foteli i kierownicy, wydajna klimatyzacja - ten zestaw nie tylko w Polsce może operować). Innymi słowy. To co najważniejsze i decydujące o nowoczesności, tego na tych zdjęciach nie widać.
df
Dlaczego Kryl nie na Jelczu 8 ? choć kto wie może jednak ?
comet
Żeby się do Herkulesa zmieścił
marian
Miał się zmieścić do samolotu?
Pawcio
Jakie ciężarówki, jakie nowe uzbrojenie? Nic dopóki nie nabędą podstawowej wiedz. Posterunek nie potrafi określić prawidłowo swojego położenia. Mogliby skorzystać z prywatnych komórek by określić swoje położenie. niestety wchodzą na terytorium innego panstwa i „dyktuja” swoje warunki obywatelom obcego państwa. Co by się stało gdyby był to okręg kaliningradzki? Nic dla wojska kije i rowery. Może się nie pozabijaja i nie wyrządza innym nic złego.
Arek
Hmm... piękny ten kiosk ruchu na kołach... a gdzie nasza ,,multipla ciężarowa,, podwozie Kryla ciosane?
7plmb
Ale przeczytałeś artykuł z zrozumieniem i wiesz dlaczego zastosowano płaskie powierzchnie kabiny ?
I tak nie znasz
Ciężarówka wojskowa nie jest od wyglądania.
X
Niedawno było zapytanie poselskie m. innymi w sprawie Kryla. Podobno "jest na etapie" z 2017 roku, ale pracuuują...
Czarny Ziutek
'Swoją droga od wielu lat Jelczowi oferowane są polskie mosty napędowe firmy SKB Drive Tech, ale jak na razie, mimo pozytywnych testów, nikt nie podjął decyzji o ich zastosowaniu.' Wstyd. Co na to powie ekipa rządząca? Gdzie to wielkie wsparcie dla polskiego przemysłu? Mam nadzieję że Covid-19 coś wreszcie zmieni w sposobie myślenia osób decyzyjnych w tym kraju.
Rety
A co z podpisanym porozumieniem w 2017 na mspo ??? Bodajże mosty te są montowane w jelczach dla OT. Proszę doczytać.
Gnom
A mają moce produkcyjne, bo dotąd prawie 100% dostarczali do renomowanych producentów pojazdów na zachodzie, którymi wielu i na tym forum się podnieca nie wiedząc, że główne elementy zawieszeń pochodzą z Polski (z projektem włącznie).
Rex
No tak.. Premier z Prezydentem będą wybierać mosty napędowe do Jelcza.
Inspektor Łysiak
Zapraszam do Sulejówka zeby zobaczy cud techniki To czym diagnozuja silniki MTU i ich przełożenie na osie? DLACZEGO dospawali ramy nośne? W ramach konfiguracji podwozia
Gnom
A widziałeś zachodnie w trakcie prototypowania i prób?
Kris
Fajne te Jelcze chociaż mogliby je trochę podrasować :)
BUBA
Podrasowac jak
12345
Super sprawa te Jelcze. Mocne i dobre maszyny i przede wszystkim polskie,
Piotr
Polskie? A skrzynie biegów ? A silniki? To składak jest a nie Polski produkt.
2 Plm ''Krakow''
Polski powiadasz ??? Ale chyba tylko w 1/2 !!!
BUBA
Ciekawe bo gdy ja tak pisze to mnie wycinaja
Projektant
Design leży popatrzcie na Tatre...Sisu... W JELCZU TRZEBA OBNIŻYĆ KABINĘ...ZWIĘKSZYĆ OSTRO SPÓD...KĄT NATARCIA SIĘ ZWIĘKSZY...POCHYLIĆ SZYBY...ZWIĘKSZY SIĘ ODPORNOŚĆ PRZY SZYBACH ZBROJONYCH.W srodku wykładziny ścian niepalne a nie wykładzina pentelkowa z autobusu...proste metalowe wskaźnikini przrłączniki...KABINA TO PORAŻKA-KIOSK NA KOŁACH... POJAZD Z DOBRZE ZAPROJEKTOWANĄ KABINĄ MÓGŁ BY NAMIESZAĆ NA RYNKU CYWILNYM BUDOWLANYM.NIE MACIE SWOICH PROJEKTANTÓW NA POZIOMIE ZLEĆCIE FIRMą zewnętrznym.Zobaczcie jak wygląda nowa haubica Cesar na Tatrze...a jak nasz Kryl... +
Codybancks !!!
Piękne te Jelcze , widać , że przykładają się do produkcji ! Tylko tak dalej !!!
Patriota
Zaraz toż mówiono i przedstawiano że w naszej konfiguracji jedna bateria to będzie 8 wyrzutni czyli powinno być 16 samochodów pod kontenery a nie 14.Już w międzyczasie coś okroili czy mi się tak tylko wydaje?? I o drugim etapie całkowita cisza nastała w MON a jeszcze do niedawna mówili że jak tylko USA wybiorą radar to rusza druga faza Wisły.Ale dwie baterie też starczą do pokazania na paradzie.
Def
Błagam, zatrudnijcie lub wynajmijcie w Jelczu kogoś od designu przemysłowego. I nie piszcie, że ma być funkcjonalne a nie ładnie wyglądać. Design to min 20% wpływu na wynik przetargu, chociaż nikt w świecie tego nie przyzna. Brzydki to może być tylko wyjątkowy produkt, który nie ma konkurencji.
Logistyk
Kiedyś o kiepskim dizajnie produktów z HSW pisałem.... także o zatrudnieniu speców od dizajnu, stylistów. Tylko Borsuk dobrze wygląda.
Mireq
Prawda
Meska
A co w tej ciężarówce jest brzydkiego? Jak na wojskowe światowe standardy i tak wygląda bardzo przyzwoicie.
KAZIO
tylko układ gąsienicowy -kołowy gdzie 2/3 pojazdu na gąsienicach ( przyczepa, naczepa) i sterowanie kołami 2-osie i mamy wszystko opanowane a jeśli koła to zestaw 6 -osiowy .. ( przyczepa 4 osie ,samochód 2 osie) . inna opcja . to absurd
Gruby
Szkoda, że do Himarsa nie zrobiono podobnie.
J.
A kiedy Jelcz do programu Narew?
michalspajder
Polskie mosty napedowe firmy SKB Drive Tech? Swoja droga dobrze by bylo, zeby polskie produkty wykorzytac, jesli oczywiscie sa na odpowiednim poziomie technologicznym. Zwlaszcza potej pandemii caly swiat idzie w kierunku rozwijania mozliwosci krajowych, a nie miedzynarodowych. A my?
BUBA
Dostawy 19-21 Teraz mamy polowe 20 ...?????
LMed
Niezależnie od wyglądu tych pojazdów (miłego dla miłośników akwarystyki) to niezłe zamówienie jest.
KAR
Fajnie gdyby zrobili Jelcza z "normalną budą" na rynek cywilny. Najlepiej w kilku wersjach :)
Michał
hm. kabina dla 6 ludzi, ale drzwi tylko dwoje. No i jakoś okien mało - pasażer jadący za kierowcą ma blache z każdej strony...
PL.
Kiedy w końcu 2 etap Wisły?? przez ostatnie lata mówiono że jak USA wybiorą radar a radar już wybrany... Jak tam kasa poszła na kolejne 500 przed wyborami :)
asf
Szkoda, że do programu Homar nie będą zastosowane polskie podwozia...