Reklama
  • Wiadomości

Dostawy Mi-35 dla Nigerii

Siły powietrzne Nigerii ujawniły zdjęcia z przylotu do bazy lotniczej w Makurdi dwóch kolejnych śmigłowców bojowych Mi-35. Odbiór maszyn jest elementem kontraktu na mocy, którego do tego afrykańskeigo kraju trafi w sumie 12 rosyjskich wiropłatów szturmowych. 

Fot. www.facebook.com/hqnigerianairforce
Fot. www.facebook.com/hqnigerianairforce

Zdjęcia z 30 kwietnia 2018 r. pokazały wyładunek dwóch śmigłowców bojowych Mi-35M z samolotu transportowego Аn-124-100 – należącego do spółki OA „Państwowe przedsiębiorstwo „224. oddział lotniczy”” - podlegającej pod rosyjskie ministerstwo obrony. Jest to dostawa realizowana w ramach dwóch kontraktów podpisanych w 2014 i 2015 r. przez rząd nigeryjski z rosyjskim koncernem „Rosoboronoeksport” na dostawę dwunastu śmigłowców Mi-35M.

Wszystkie te maszyny maja zostać wyprodukowane w zakładach lotniczych AO „Roswiertoł” w Rostowie nad Donem. Pierwsze dwa śmigłowce zostały już dostarczone do Nigerii wcześniej – w styczniu 2017 r. i weszły na uzbrojenie nigeryjskich sił powietrznych trzy miesiące później – w kwietniu 2017 r. Teraz przekazano trzecią i czwartą maszynę natomiast cała dostawa ma się zakończyć zgodnie z założeniami do końca 2018 r.

Rosjanie w ten sposób próbują zdobyć nowe rynki zbytu dla swojego uzbrojenia, którym zainteresowanie tracą tradycyjni odbiorcy tacy jak Rosja czy Chiny. Nie chodzi tu bowiem jedynie o same śmigłowce, ale również o stworzenie sieci dostaw i systemu serwisowego obejmującego jak największą liczbę krajów afrykańskich. Władze na Kremlu mają nadzieję, że nowe wiropłaty Mi-35 staną się następnym przebojem eksportowym – takim jakim wcześniej był w tej części świata Mi-24.

W Nigerii było to o tyle trudne, że za swoimi rozwiązaniami bardzo mocno lobbowali Amerykanie, jak również koncerny europejskie – w tym Airbus Helicopters i AugustaWestland.

image
Fot. www.facebook.com/hqnigerianairforce

 

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama