Reklama
  • WIADOMOŚCI

Francuski hit eksportowy ma jubileusz. Co dalej z legendą?

Koncern KNDS poinformował o osiągnięciu dwóch kluczowych kamieni milowych w produkcji armatohaubic CAESAR. Jest to ukończony egzemplarz nr 450 wersji MkI oraz setny odmiany MkI OCTAVE.

Francuskie samobieżne armatohaubice CAESAR Mk.I
Francuskie samobieżne armatohaubice CAESAR Mk.I
Autor. KNDS France

Informację o wyprodukowaniu jubileuszowych egzemplarzy francuskiego hitu eksportowego ogłosił Olivier Bonfils, dyrektor ds. przemysłu i łańcucha dostaw w KNDS, o czym pisał Dylan Maljasow z Defence Blog pod koniec listopada. „Te dwa kamienie milowe ilustrują nasze wspólne zaangażowanie i siłę naszej współpracy z Arquus i wszystkimi partnerami francuskiej bazy przemysłu obronnego” – mówił podczas uroczystych obchodów Bonfils. Ogłoszono wtedy, że kluczową zmianą w produkcji było wprowadzenie „konfiguracji generycznej” Cezara.

Reklama

Francuska artyleria najpopularniejszym rozwiązaniem na rynku?

Nie do końca jest wiadome co to może oznaczać, prawdopodobnie postawienie na produkcję ujednoliconej wersji, która jest ewentualnie zmieniana w pewnych obszarach na życzenie klienta. Brak także informacji o wersji OCTAVE w odniesieniu do klasycznej wersji MkI oraz niedługo wdrażanej do francuskiej armii MkII.

Jubileusz stanowi o sukcesie tej jednej z najpopularniejszych na rynku artylerii lufowej, która zbiera od dłuższego czasu kolejne zamówienia na odmianę Mark I, ale także nowszą Mark II. Skala zainteresowaniem tą drugą w ostatnich miesiącach ukazuje skalę sukcesu Francuzów, a prawdopodobnie można w przyszłości oczekiwać zawarcia kolejnych kontraktów.

Francuska armatohaubica CAESAR Mk. I podczas montażu uzbrojenia głównego.
Francuska armatohaubica CAESAR Mk. I podczas montażu uzbrojenia głównego.
Autor. KNDS France

CAESAR (Camion Équipé d’un Système d’Artillerie) to francuska armatohaubica samobieżna o trakcji kołowej produkowana przez KNDS Nexter (niegdyś Nexter Group). Jest przystosowana do montażu na podwoziach różnych samochodów ciężarowych w układzie 6x6 lub 8x8, zgodnie z wymaganiami klienta. Najczęściej stosowanymi nośnikami są Renault Sherpa 5, Mercedes-Benz Unimog (oba 6x6) oraz Tatra 815-7 (8x8). CAESAR posiada uzbrojenie główne kalibru 155 mm z lufą L/52 (o długości ok. 8 metrów), którego maksymalna donośność wynosi ponad 40 km podczas strzelania pociskami odłamkowo-burzącymi z gazogeneratorem dennym. CAESAR korzysta z szerokiej gamy amunicji kompatybilnej z JBMoU, w tym klasycznej odłamkowo-burzącej, przeciwpancernej BONUS oraz nowych kierowanych pocisków Katana 155 mm.

Zapas amunicji w wariancie francuskim, na podwoziu Renault (Arquus) z napędem 6x6, wynosi 18 pocisków wraz z ładunkami miotającymi. Dotychczas powstało ponad 300 egzemplarzy tego systemu. Trafił on na wyposażenie Sił Zbrojnych Francji, Arabii Saudyjskiej, Tajlandii, Estonii, Maroka, Indonezji oraz Ukrainy. W niedalekiej przyszłości wejdzie do służby w Belgii, Portugalii, Słowenii, Armenii, Chorwacji, Czechach oraz na Litwie. Z użytkowania tego systemu zrezygnowała Dania, przekazując Ukrainie wszystkie 19 egzemplarzy z własnych sił zbrojnych.

Estońska armatohaubica CAESAR MkI.
Estońska armatohaubica CAESAR MkI.
Autor. RKIK/ECDI / Flickr
WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama