Reklama

Siły zbrojne

Czeskie wsparcie dla amerykańskich śmigłowców

Uh-1Y Czech
Czeskie malowanie śmigłowców Viper i Venom.
Autor. Bell/Textron

Czeskie ministerstwo obrony poinformowało o zamówieniu na wsparcie eksploatacji 12 śmigłowców wielozadaniowych UH-1Y Venom i uderzeniowych AH-1Z Viper, w krajowym przedsiębiorstwie LOM Praha.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Zgodnie z wydanym komunikatem, zamówienie jest zgodne z umową ze Stanami Zjednoczonymi na serwisowanie tych śmigłowców. Ma ona wartość 1,3 mld koron czeskich, czyli około 240 mln złotych bez VAT. Obejmuje okres do 2030 roku.

    Czechy zamówiły w 2019 roku cztery śmigłowce AH-1Z Viper i osiem maszyn UH-1Y Venom, za około 650 mln dolarów. Transakcja była powiązana z offsetem, który miał trafić m.in. do LOM Praha, przedsiębiorstwa które zajmuje się już wsparciem eksploatacji śmigłowców Bella. Śmigłowce mają zostać dostarczone w bieżącym roku. Zastąpią maszyny Mi-24/35, które są wycofywane z czeskich sił zbrojnych.

    Reklama
      Reklama

      Czesi dostarczyli już pierwsze śmigłowce szturmowe Mi-24/35 Ukrainie, zapewne trafią tam też kolejne maszyny. W ubiegłym roku Praga zdecydowała o przyjęciu oferty pozyskania, z częściowym wsparciem finansowym USA związanym z przekazywaniem sprzętu Ukrainie, kolejnych sześciu używanych śmigłowców uderzeniowych AH-1Z Viper i dwóch wielozadaniowych UH-1Y Venom. Śmigłowce muszą zostać wyremontowane i zmodernizowane przed dostawą do Czech. Po realizacji tych prac uzupełnią flotę śmigłowców czeskich sił zbrojnych.

      Ogłoszony obecnie kontrakt dotyczy jednak jak na razie dwunastu śmigłowców zamówionych w 2019 roku. Czeskie przedsiębiorstwo LOM Praha będzie współpracować w jego realizacji z partnerami amerykańskimi, bo pewne elementy wsparcia eksploatacji dostarczane są z USA (w tym przez producenta – Bella). Umowa obejmuje naprawy generalne i awaryjne, dostawy części zamiennych i wsparcie techniczne. Kwota kontraktu została obliczona na bazie oczekiwanego nalotu (liczby wylatanych godzin), doświadczeń z eksploatacji śmigłowców Mi oraz informacji dostarczonych przez stronę amerykańską.

      Reklama
        Reklama

        CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

        Reklama

        Komentarze

          Reklama