Siły zbrojne
Czeskie samoloty dla Wietnamu. Pierwszy egzemplarz gotowy
Czeska firma Aero Vodochody zaprezentowała zdjęcie swojego samolotu szkolno-treningowego L-39NG, który trafi wkrótce do Wietnamu.
Czeska firma Aero Vodochody pochwaliła się na platformie X (dawniej Twitter), zdjęciem swojego samolotu szkolno-treningowego w barwach Wietnamu. Tym samym samolot L-39NG o numerze 2303, będzie wkrótce służył w lotnictwie wojskowym Wietnamu.
🛩️The first L-39NG aircraft in series production will soon be heading to its new owner. The most recently developed subsonic jet aircraft has been created on the modernized line at Aero. 👏 pic.twitter.com/qkXJTo9MkW
— AERO Vodochody (@AERO_Vodochody) August 7, 2023
W lutym 2021 roku Ministerstwo Obrony Wietnamu podpisało umowę na dostawę dwunastu samolotów szkolno-treningowych L-39NG. Kontrakt obejmuje szkolenie pilotów, instruktorów, obsługi naziemnej oraz mechaników. L-39NG zostaną dostarczone w latach 2023-2024. Wietnam używa także samolotów Aero L-39C Albatros.
W kwietniu bieżącego roku, informowaliśmy o odbywających się na węgierskim poligonie lotniczym w rejonie Veszpren testach, które trwały od połowy lutego i podzielono je na trzy fazy. Pierwsza część miała na celu określenie wpływu wystrzeliwania pocisków na działanie silnika, potem miały miejsce próby awaryjnego zrzutu ładunku, a trzecia faza polegała na określeniu precyzji podczas bombardowania i ostrzału celów. Podczas testów piloci wystrzelili ogółem 230 rakiet niekierowanych kalibru 57 mm typu S-5 z zasobników UB-16 i sprawdzili zarówno celność ognia, jak też ich wpływ na pracę silnika. Przeprowadzili również testy awaryjnych zrzutów bomb, zbiorników paliwa i zasobników rakietowych. W testach bombardowania użyto 42 ćwiczebnych bomb niekierowanych P-50-75 i 24 bojowych OFAB-100-120. Był to element przygotowań maszyny m. in. dla węgierskich sił zbrojnych, ale też Wietnamu, Ghany i Senegalu.
Czytaj też
Samolot L-39NG jest dwuosobowym, jednosilnikowym odrzutowcem o przeznaczeniu szkolno-treningowym, ale z możliwością przenoszenia uzbrojenia (pięć punktów podwieszenia). Kabina zabudowana jest w standardzie "glass-cockpit" z modularną awioniką, możliwością wykorzystania wyświetlacza nahełmowego i odbywania lotów nocnych. Dla załogi zastosowano fotele wyrzucane standardu "0-0". Samolot jest napędzany silnikiem Williams FJ44-4M.
Czytaj też
Maszyna oparta jest na dobrze znanej konstrukcji samolotu L-39 Albatros, ale jak podaje producent, nowe jest ponad 90% komponentów. Najbardziej widoczną zmianą L-39NG w stosunku do tradycyjnego L-39 jest zastąpienie przez kompozytowe końcówki skrzydeł zbiorników paliwa na ich końcach. Maszyna ma charakteryzować się przeprojektowanym kadłubem, który jest lżejszy, trwalszy i lepszy aerodynamicznie od tego stosowanego w L-39. , Czesi oferują także przebudowę do standardu L-39NG starszych wersji Albatrosa.