Reklama
  • Wiadomości

Czechy: rusza produkcja odrzutowców dla wojska

Aero Vodochody rozpoczyna produkcję czterech poddźwiękowych samolotów szkoleniowych L-39NG (Next Generation) dla Czech. Pierwsze dwa samoloty zostaną wyprodukowane pod koniec 2024 roku, pozostałe dwa w 2025 roku – przekazał producent na Twitterze.

Czeski samolot L-39NG (Next Generation)
Czeski samolot L-39NG (Next Generation)
Autor. AERO Vodochody/Twitter
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

10 maja na terenie zakładu czeskiego producenta samolotów AERO Vodochody odbyła się uroczystość rozpoczęcia produkcji czterech samolotów L-39NG przeznaczonych dla Centrum Szkolenia Lotniczego (CLV). Aero podało, że kluczowym powodem nabycia L-39NG przez LOM Praha jest zapewnienie ciągłości szkolenia pilotów taktycznych sił powietrznych na poddźwiękowych odrzutowcach Albatros L-39.

Jak piszę Defence Aerospace pierwsze dwa samoloty zostaną wyprodukowane pod koniec 2024 roku, a pozostałe dwa w 2025. Według czeskiego portalu CZdefence.com zakupione samoloty będą na wyposażeniu Sił Powietrznych Czech, by szkolić czeskich pilotów, tym samym zastępując L-39C Albatros, którym kończy się okres eksploatacji technicznej. Nowe samoloty mają także być wykorzystywane do szkolenia pilotów innych krajów w programie NATO Flight Training Europe (NFTE). W ramach tego programu Centrum Szkolenia Lotniczego w Pardubicach otrzymało już certyfikat jako jeden z dwóch pierwszych zatwierdzonych kampusów w Europie.

Reklama

W kwietniu bieżącego roku, informowaliśmy na węgierskim poligonie lotniczym w rejonie Veszpren odbyły się testy, które trwały od połowy lutego i podzielono je na trzy fazy. Pierwsza część miała na celu określenie wpływu wystrzeliwania pocisków na działanie silnika, potem miały miejsce próby awaryjne zrzutu ładunku, a trzecia faza polegała na określeniu precyzji podczas bombardowania i ostrzału celów. Podczas testów piloci wystrzelili ogółem 230 rakiet niekierowanych kalibru 57 mm typu S-5 z zasobników UB-16 i sprawdzili zarówno celność ognia, jak też ich wpływ na pracę silnika. Przeprowadzili również testy awaryjnych zrzutów bomb, zbiorników paliwa i zasobników rakietowych. W testach bombardowania użyto 42 ćwiczebnych bomb niekierowanych P-50-75 i 24 bojowych OFAB-100-120. Był to element przygotowań maszyny m. in. dla węgierskich sił zbrojnych, ale też Wietnamu, Ghany i Senegalu.

Zobacz też

LOM Praha i Aero Vodochody podpisały w listopadzie ubiegłego roku umowę na dostawę czterech nowych poddźwiękowych samolotów L-39NG do podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów Armii Republiki Czeskiej. Obejmuje ona m.in. wstępne szkolenie pilotów i personelu naziemnego, wyposażenie specjalne i wysokościowe, sprzęt naziemny, w tym zestaw części zamiennych, a także wsparcie pogwarancyjne dla tej nowej platformy szkoleniowej.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Samolot L-39NG jest dwuosobowym, jednosilnikowym odrzutowcem o przeznaczeniu szkolno-treningowym, ale z możliwością przenoszenia uzbrojenia (pięć punktów podwieszenia). Kabina zabudowana jest w standardzie "glass-cockpit" z modularną awioniką, możliwością wykorzystania wyświetlacza nahełmowego i odbywania lotów nocnych. Dla załogi zastosowano fotele wyrzucane standardu "0-0". Samolot jest napędzany silnikiem Williams FJ44-4M.

Maszyna oparta jest na dobrze znanej konstrukcji samolotu L-39 Albatros, ale jak podaje producent, nowe jest ponad 90% komponentów. Najbardziej widoczną zmianą L-39NG w stosunku do tradycyjnego L-39 jest zastąpienie przez kompozytowe końcówki skrzydeł zbiorników paliwa na ich końcach. Maszyna ma charakteryzować się przeprojektowanym kadłubem, który jest lżejszy, trwalszy i lepszy aerodynamicznie od tego stosowanego w L-39. , Czesi oferują także przebudowę do standardu L-39NG starszych wersji Albatrosa.

Reklama

Warto dodać, że dziś czeskie siły powietrzne używają Gripenów oraz wywodzących się z L-39 lekkich samolotów bojowych L-159, ale w przyszłości mają one otrzymać 24 F-35A, przede wszystkim by zastąpić Gripeny. Tym samym Albatros, a raczej jego nowe wcielenie, będzie miał swój udział w szkoleniu pilotów samolotów 5 generacji.

Zobacz też

Reklama

Zobacz również

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama