Reklama
  • Wiadomości
  • Ważne

Ciężkie śmigłowce dla Wojsk Aeromobilnych. MON zdecydował

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował o wysłaniu zaproszenia do negocjacji zakupu 22 ciężkich śmigłowców transportowych AW101 dla Wojsk Aeromobilnych.

HH-101A Caesar podczas pokazu w Warszawie - fot. J.Sabak/Defence24.pl
HH-101A Caesar podczas pokazu w Warszawie - fot. J.Sabak/Defence24.pl
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

O planie zakupu dla Wojsk Lądowych śmigłowców AW101 informowano po raz pierwszy podczas konferencji Defence24 DAY. Ich zakup ma pozwolić na zastąpienie wielozadaniowych śmigłowców Mi-8/17 pełniących funkcje transportowe w 25 Brygadzie Kawalerii Powietrznej. Tym samym będą one uzupełniać zamówione w 2022 roku średnie AW149 w liczbie 32 egzemplarzy. Oznacza to, że Wojska Lądowe będą drugim użytkownikiem AW101 w Wojsku Polskim. Pierwszym jest Marynarka Wojenna, do której trafią 4 maszyny w wersji zwalczania okrętów podwodnych ze zdolnością realizacji misji bojowego poszukiwania i ratownictwa (ZOP-CSAR). Wykonawcą umowy będą zapewne zakłady PZL Świdnik.

Zobacz też

Oprócz wiropłatów ze stajni Leonardo, do naszych Wojsk Aeromobilnych trafią w przyszłości także śmigłowce szturmowe AH-64D/E Apache oraz średnie wielozadaniowe S-70i, które będą w nich pełniły funkcję maszyn wsparcia pola walki. Producentem następców naszych Mi-24 jest koncern Boeing, a wniosek Letter of Request na zakup aż 96 maszyn w najnowszej wersji AH-64E został wysłany na przełomie sierpnia i września ubiegłego roku. Prawdopodobnie będzie on realizowany etapami. Z kolei uzbrojone Black Hawki będą zakupione od PZL Mielec, należącego do Sikorsky/Lockheed Martin, niedawno wysłano zaproszenie w tej sprawie.

Reklama

Współpraca Jakub Palowski

Zobacz też

Rys. Leonardo
Rys. Leonardo
Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama