US Army ogłosiło rozpoczęcie kolejnego etapu programu mającego na celu wybór nowego taktycznego samochodu ciężarowego (Common Tactical Truck /CTT). Zamówienia na dostawę trzech pojazdów testowych w różnych konfiguracjach otrzymały cztery z pięciu przedsiębiorstw biorących udział w postępowaniu. Propozycja od AM General i Iveco IDV została rozpatrzona negatywnie, przez co nie wysłano do wskazanych firm zamówienia.
Umowy na dostawy pojazdów testowych zostały podpisane z Mack Defence, Navistar Defence, Oshkosh Defence i amerykańskim zespołem Rheinmetall Vehicles + GM Defense na łączną kwotę 24,25 mln USD. Testy dostarczonych samochodów ciężarowych w określonych wariantach mają rozpocząć się na początku 2024 roku. Wyniki oceny zostaną wykorzystane w dokumencie dotyczącym rozwoju zdolności, który zostanie przedłożony Radzie ds. Nadzoru Wymagań Armii. Rada ma podjąć decyzję w roku fiskalnym 2026. Jeżeli wymagania postawione przez wojsko zostaną osiągnięte, rozpoczną się rozmowy na temat dostawy wybranej przez US Army rodziny pojazdów. Początkowe zamówienie może opiewać na 5700 pojazdów o wartości około 5 miliardów dolarów. Będą one zastępować używane dotychczas samochody ciężarowe różnego typu jak M915 czy M1088 w wielu wariantach.
„Program CTT przyniesie wyższy poziom standaryzacji we flocie taktycznych ciężarówek armii. Przypomina on oryginalną Liberty Truck, ciężką ciężarówkę wyprodukowaną przez armię Stanów Zjednoczonych podczas I wojny światowej" – powiedział bryg. gen. Samuela L. Petersona.
„Został zaprojektowany przez Korpus Kwatermistrzów z pomocą Towarzystwa Inżynierów Motoryzacyjnych w 1917 r., aby pomóc w ujednoliceniu ogromnego katalogu części i wielu typów pojazdów używanych wówczas przez siły zbrojne USA. Był to pierwszy oficjalny znormalizowany pojazd silnikowy przyjęty i wyprodukowany przez armię USA. Program CTT można postrzegać jako Liberty Truck XXI wieku, ponieważ podobnie będzie dążył do usprawnienia wymagań armii w zakresie zaopatrzenia, obsługi i szkolenia". - kontynuowała.
American Rheinmetall Vehicles + GM Defence
Konsorcjum American Rheinmetall Vehicles i GM Defence w ramach programu proponuje pojazd oparty o dobrze znane pojazdy logistyczne rodziny Rheinmetall MAN Military Vehicles w ich najnowszym wydaniu - HX3, które są używane w wielu państwach członkowskich NATO (wcześniejsze generacje). Rodzina ciężarówek HX wywodzi się z oferty ciężarówek MAN Truck i Bus, zapewniając flocie wysoki stopień komercyjności, co jest priorytetem dla armii w programie CTT. Firmy te nawiązały współpracę latem 2022 roku, aby wspólnie opracować prototyp, odpowiedni wobec wymagać armii, łącząc swoje doświadczenie na rynku i odpowiednie zaplecze.
Mack Defence
Firma Mack Defence zdecydowała się oprzeć na samochodach ciężarowych rodziny Granite, które zostaną zmilitaryzowane dla potrzeb US Army. Informację o tym podał prezes tego przedsiębiorstwa Dave Hartzell w wywiadzie dla Defense News udzielonym w zeszłym roku. Amerykańska armia obecnie wykorzystuje wywrotki M917A3 Heavy Dump Trucks (HDT) bazujące na modelu Granite, będącym bestsellerem Mack'a na rynku cywilnym.
Oshkosh Defence
Oshkosh Defence zdecydowało się oprzeć swoją propozycję na znanej amerykańskim żołnierzom rodzinie ciężkich pojazdów logistycznych FHTV (Family of Heavy Tactical Vehicles) dla prototypów CTT, ostatecznie dostarczając zmodernizowaną wersję pojazdu, dostosowaną do wymagań. Elastyczna architektura FHTV ma pozwalać na realizację wielu misji z możliwością skalowania w górę lub w dół przy minimalnych zmianach w pojeździe.
„Jako główny dostawca floty ciężkich, średnich i lekkich kołowych pojazdów taktycznych dla armii amerykańskiej, Oshkosh ma wyjątkowe kwalifikacje odpowiedzi na wymagania CTT" - powiedział Pat Williams, dyrektor ds. programów w Oshkosh Defence. „Z niecierpliwością czekamy na współpracę z armią amerykańską, aby udoskonalić pożądane zdolności CTT i zapewnić naszym żołnierzom możliwości, których potrzebują i na które zasługują".
„Od prawie 50 lat jesteśmy zaufanym dostawcą taktycznych pojazdów kołowych armii amerykańskiej. Rozumiemy złożoność pola bitwy i wymagania, jakie walka może nałożyć na flotę pojazdów. Żaden inny producent nie może tego powiedzieć" – kontynuował Williams. „Ta wiedza, w połączeniu z naszymi umiejętnościami inżynierskimi, umożliwia nam dostarczanie najbardziej wydajnych i opłacalnych CTT".
Navistar Defence
Firma Navistar Defence nie określiła dokładnie pojazdu na jakim będzie bazowała jej propozycja dla US Army. Dyrektor przedsiębiorstwa Ted Wright powiedział w oświadczeniu, że firma jest w stanie zrównoważyć wymagania armii w zakresie „ochrony sił, przeżywalności i gotowości do misji, jednocześnie wykorzystując szybko rozwijające się możliwości technologiczne przemysłu komercyjnego".
„Nasze doskonałe platformy są skalowalne, aby sprostać zdecydowanej większości zastosowań wojskowych pojazdów kołowych i misji taktycznych dla ich średnich i ciężkich flot" — dodał dyrektor.
DІM
A dlaczego my nie sprzedajemy im licencji na podwozie naszego Stara 266? Konstrukcja prosta a uniwersalna, jak chcą to mogą silnik S359 zamienić na coś swojego, może nawet jakiś V8 jeśli się zmieści.