Reklama

Siły zbrojne

Chiny ujawniają szczegóły wypadku na okręcie podwodnym

Chiny przyznały się do wypadku na swoim okręcie podwodnym typu Kilo
Chiny przyznały się do wypadku na swoim okręcie podwodnym typu Kilo

Chiny nagrodziły dowódcę okrętu podwodnego, który uratował swoją jednostkę w sytuacji krytycznej, grożącej jej zatonięciem na głębokości powyżej 1000 m. Dziwne jest jednak to, że Pekin zgodził się to ujawnić.

Upublicznienie, że chiński okręt podwodny miał problemy to już jest rzadkość, ale opisanie, że był bliski katastrofy to sytuacja niespotykana. Tymczasem oficjalny dziennik chińskiej ludowo-wyzwoleńczej armii bez ogródek poinformował o pochwale, jaką otrzymał komandor Wang Hongli - dowódca okrętu podwodnego 372 (projektu 877E/według NATO Kilo) od Centralnej Komisji Wojskowej „za skuteczne działanie w nagłej, niebezpiecznej sytuacji” podczas zanurzenia.

W czasie operacji załoga miała pokonać wiele trudności i „…dokonać cudu, który na stałe zapisze się w historii chińskich i światowych okrętów podwodnych”. Wiadomo, że w kwietniu br. okręt nagle wszedł w obszar wody o zupełnie innej gęstości niż płynął wcześniej. Skok ciśnienia był podobno tak duży, że pękły rurociągi w przedziale silnika głównego i okręt po utracie zasilania zaczął gwałtownie tonąć.

Zgodnie z raportem załodze udało się w ciągu trzech minut zamknąć (lub otworzyć) prawie 100 zaworów i przełączników, co ostatecznie uratowało okręt.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. prześmiewca

    Mieli szczęście, że to była rosyjska konstrukcja. Rosyjskie okręty podwodna (za wyjątkiem dawnych Alf) to konstrukcje dwukadłubowe z ok. 30% zapasem pływalności. Zachodnie mają 8-10% zapas pływalności. Niemieckie nawet nie mają grodzi wodoszczelnych, bo zakłada się, że okręt i tak jest nie do uratowania i po co przedłużać agonię jakiś ocalałych. 8-10% zapas pływalności w takim przypadku jak opisany pewnie nie dałby rady uratować okrętu.

    1. Marcin

      hehehe twoj komentarz to klasyczna propaganda . Przedstawic to co rosyjskie jak najlepiej mimo wypadku . Okrety klasy kilo obecnie sa uwazane za jedne z najbardziej awaryjnych okretów podwodnych na swiecie i takie sa fakty