- Wiadomości
Blisko wielkiego zamówienia na wozy bojowe dla Europy
Premier Szwecji Ulf Kristersson poinformował o trwających analizach dotyczących pozyskania przez jego kraj wraz z Finlandią, Norwegią i Litwą łącznie kilkuset pojazdów na bazie platformy CV90.

Autor. Armáda ČR/X
Informację o prowadzonych działaniach mogących zaowocować umową na kilkaset pojazdów rodziny CV90 przez wspomniane kraje opublikował serwis Svenska Yle (szwedzki oddział fińskiego nadawcy telewizyjnego i radiowego Yle). Celem takiego wspólnego zamówienia byłoby przyspieszenie czasu dostaw, obniżenie kosztów zakupu i eksploatacji oraz większego powiązania lokalnych przedsiębiorstw na rzecz jego wykonania. Będzie to konieczne, ponieważ obecne zdolności produkcyjne nie pozwolą na dostatecznie szybką realizację takiej skali zamówienia (nawet licząc nowy holenderski zakład.
Byłby to kolejny olbrzymi sukces przedsiębiorstwa BAE Systems, które to w ostatnich latach otrzymało kontrakty na dostawę CV90 dla m.in. Czech (246 sztuk, z czego ponad 200 powstanie w lokalnym przemyśle), Słowacji (152 egzemplarze, których montaż końcowy będzie odbywał się w lokalnym przemyśle), czy 115 wozów dla Danii (plus modernizacja obecnej floty 44 sztuk CV9035. Do tego dochodzą mniejsze zamówienia dla Ukrainy (40 sztuk), Szwecji (50 sztuk), modernizacji floty holenderskiej (128 + 19 w prawie opcji). Jesienią zeszłego roku zainteresowanie ta konstrukcją wyraziła także Litwa.
Zobacz też
Zamówienie na przynajmniej kilkaset wozów rodziny CV90 oznacza, że prawdopodobnie zakupiono by nie tylko bojowe wozy piechoty, ale także wiele wersji specjalistycznych. W przypadku Litwy medialnie spekulowano o chęci kupienia około 100 wozów. Norweska flota CV90 to łącznie 164 wozy w kilku odmianach, które były modernizowane i częściowo pozyskiwane jako nowe, zatem podobnie jak w przypadku Wilna zakup ten byłby raczej przeznaczony dla nowych jednostek (ewentualnie zastąpiłby częściowo transportery M113). W przypadku Finlandii nowe pojazdy przeznaczone będą do zastąpienia użytkowanych BMP-2 w liczbie 110 sztuk, które służą obok 102 CV9030FIN. W przypadku drugich planowana była modernizacja.

Autor. BAE Systems Hägglunds
W przypadku Szwecji flota wozów rodziny CV90 to około 500 pojazdów w kilku odmianach, z czego część może już z racji wieku być przeznaczona do wycofania. Tym samym, widzimy potencjał do zamówienia wspomnianych kilkuset egzemplarzy opisywanej konstrukcji na potrzeby wymienionych w tekście krajów. Ile zostanie zamówionych? Wiele będzie zależne od zdolności finansowych wspomnianych państw oraz ich zdolności absorpcji nowych pojazdów. Wspólna deklaracja zainteresowania wymienionych państw ma być gotowa późną wiosną. Nie jest także znana potencjalna specyfikacja kupowanych pojazdów np. jaki kaliber armaty zostanie wybrany 30 czy 35 mm.
CV90 to rodzina gąsienicowych pojazdów opancerzonych opracowana przez Hägglunds (obecnie BAE Systems Hägglunds) na przełomie lat 80. i 90. XX w. na potrzeby szwedzkiej armii. Wozy te są używane w wielu wariantach, z których najczęściej spotykany jest bojowy wóz piechoty. Pojazd może zostać wyposażony w różne systemy uzbrojenia, począwszy od uniwersalnych lub wielkokalibrowych karabinów maszynowych, poprzez armaty automatyczne kal. 30, 35 lub 40 mm (w wariancie bojowego wozu piechoty), kończąc na wysokociśnieniowej armacie kal. 105 lub 120 mm (w roli wozu wsparcia ogniowego tudzież lekkiego czołgu). Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania o mocy od 550 do 1000 KM, który umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej do 70 km/h (w zależności od wersji).

Autor. Szwedzka Agencja Zamówień Obronnych
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu