Przemysł Zbrojeniowy
Słowacki przemysł z udziałem przy produkcji CV90
Koncern BAE Systems oraz przedsiębiorstwo Koval Systems zawarły porozumienie dotyczące współpracy przy produkcji bojowych wozów piechoty CV90 Mk IV dla słowackiej armii.
Jak dotąd słowackie przedsiębiorstwo Koval Systems, a.s. otrzymało od BAE Systems Hägglunds zlecenie dotyczące montażu końcowego wież, jednak liczba podzespołów integrowanych przez lokalną firmę może jeszcze wzrosnąć. Jest to kolejna umowa (obok tej dotyczącej produkcji kołowych transporterów opancerzonych Patria AMV) zwiększająca zaangażowanie słowackiego przemysłu w dostawę nowego typu uzbrojenia do własnej armii. Słowacja zamówiła łącznie 152 wozy CV90 Mk IV, które mają zastąpić przestarzałe już BVP-1 i 2. Wartość umowy podpisanej w grudniu ubiegłego roku wyniosła niespełna 1,3 mld euro.
Dyrektor generalny BAE Systems Hägglunds Tommy Gustafsson-Rask stwierdził że "wraz ze swoimi słowackimi partnerami jest zaangażowany w dostarczanie słowackim siłom zbrojnym zaawansowanego, cyfrowego bojowego wozu piechoty". Dyrektor handlowy Koval Systems Ján Michálek wyraził wiarę w korzyści programu dla armii słowackiej i jego sukces dla BAE Systems Hägglunds, Koval Systems oraz ich słowackich dostawców. Zauważył, że te strategiczne partnerstwa znacznie wspomogłyby słowacki przemysł w dłuższej perspektywie.
Czytaj też
CV90 Mk IV to najnowszy wariant szwedzkiej rodziny bojowych wozów piechoty. Otrzymał nowy silnik Scania o mocy 1000 KM i zmodernizowaną przekładnię X300. Zmiany pozwoliły na zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej z 35 do 37 ton. Ponadto, pojazd posiada architekturę elektroniczną zgodną ze standardami NATO Generic Vehicle Architecture czwartej generacji (norma STANAG 4754), zwiększającą zdolność do integracji nowych systemów z pojazdem. Według zapewnień producenta to rozwiązanie umożliwia stosowanie w pojeździe algorytmów nauczania maszynowego i elementów sztucznej inteligencji, a także systemów rozszerzonej rzeczywistości i cyfrowych map 3D, co pozwala na dokonywanie dalszych usprawnień w przyszłości.
Czytaj też
Wraz z odświeżonym podwoziem klientom proponowana jest nowa rodzina wież serii D, charakteryzujących się modułową konstrukcją. Mogą zostać uzbrojone w armaty szybkostrzelne kalibrów 30/40 mm (Bushmaster II) lub 35/50 mm (Bushmaster III). Najpewniej Słowacja wybierze 30 lub 35 mm armatę automatyczną, co względem obecnie posiadanych BMP-1/2 stanowi istotny skok możliwości pod względem siły ognia.
Czytaj też
Oprócz podstawowego uzbrojenia artyleryjskiego nowa wersja CV90 może zostać wyposażona w dodatkowe karabiny maszynowe, a także wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (testowano Spike-LR2). Przedstawiciele BAE Systems zapewniają też, że nowy wariant CV90 jest pierwszym zachodnim bojowym wozem piechoty certyfikowanym z systemem ochrony aktywnej. Już wcześniej podejmowano wysiłki w celu integracji izraelskiego IMI Systems Iron Fist z CV9035 Mk III w związku z zapotrzebowaniem holenderskich sił zbrojnych. W takiej konfiguracji był prezentowany także CV90 Mk IV na Eurosatory 2022.
GВ
@Krzysztof33 Nie kupywaliśmy CV90 bo to konstrukcja z lat 80, wprowadzona w latach 90 i projektowana do walki w zupełnie innym środowisku niż Warmia, Mazury czy Lubelszczyzna. Porównaj sobie wydajność AutoCada dla MS-DOSa i tego samego AutoCada dla Windowsa 10. To jest technologiczna przepaść. Oczywiście że Borsuk projektowany do walki w środowisku sieciocentrycznym będzie dużo lepszy od zimnowojennego pojazdu tworzonego do odbijania Malmo czy Sztokholmu spowitego przez grzyb atomowy. Wdrażanie CV90 do produkcji u nas to byłby sabotaż porównywalny z odtwarzaniem zdolności do wytwarzania T-55 albo benzynowych Starów 660 uzasadniając "bo sztab przewiduje zajęcie Danii w ciągu tygodnia".
Daveer
Borsuk ma o wiele slabszy panczerz.
Davien3
@Daveer Borsuk ma STANAG 4/3 CV90 STANAG4 wiec gdzie ty widzisz ten znacznie słabszy pancerz ?
PGR
Na terytorium Finlandii znajduje się aż 1888888 jezior użytkują CV90, wymóg pływalności był tylko po to żeby nie dopuścić do przetargu zachodnich BWP i teraz będziemy mieli wannę na gąsienicach.
Krzysztof33
Mnie się CV90 zawsze podobał - mam nawet w nim zdjęcie ;) Nigdy nie mogłem pojąc dlaczego go nie kupiliśmy.
Davien3
@Moze dlatego ze wolelismy opracowac nasz własny BWP czyli Borsuka?
DIM1
@Davien3. NIe uprawiaj demagogii. Sam dobrze wiesz, że Borsuk to zupełnie inna kategoria wagowa. @Krzysztof33 A ja chyba rozumiem "dlaczego go nie kupiliśmy?", ale napisać to tutaj byłoby trudno.
Davien3
@DIM no popatrz Borsuk 28 ton, CV-90 27 ton wiec sam nie uprawiaj kiepskiej manipulacji jak zwykle
LMed
A Borsuk-prototyp jeździ po poligonie kolejny sezon (czwarty albo piąty).