Reklama

Siły zbrojne

Będzie aneks do umowy offsetowej Wisły. MON powołał zespół [AKTUALIZACJA]

Fot. Sgt. 1st Class Randall Jackson/US Army.
Fot. Sgt. 1st Class Randall Jackson/US Army.

Minister Obrony Narodowej zdecydował o powołaniu zespołu, którego zadaniem będzie negocjowanie aneksu do umowy offsetowej zawartej z koncernem Raytheon w związku z pierwszą fazą programu obrony powietrznej i przeciwrakietowej Wisła. Amerykańska firma zapowiada „współpracę z zespołem negocjacyjnym”.

Na początku lutego Defence24.pl informował, że MON rozważa podpisanie aneksu do umowy offsetowej zawartej w związku z pierwszą fazą programu Wisła. Stosowne porozumienie podpisano z Raytheon w marcu 2018 roku, tuż przed podpisaniem głównej umowy FMS dotyczącej dostawy dwóch baterii IBCS/Patriot.

Do dziś nie zawarto jednak umów wykonania zobowiązań offsetowych pomiędzy przemysłem amerykańskim i polskim, niezbędnych do rozpoczęcia wdrażania technologii objętych umową offsetową. Termin ich podpisania był już wielokrotnie przesuwany. Pakiet porozumień dotyczących drugiej umowy offsetowej w tym samym programie, zawartej z Lockheed Martin, sfinalizowano natomiast w marcu 2019 roku.

W praktyce założeniem MON jest więc przełamanie trwającego impasu i podpisanie umów, pozwalających na wdrażanie wszystkich technologii objętych offsetem pierwszej fazy Wisły do przemysłu. W celu przygotowania aneksu kierownictwo MON zdecydowało o powołaniu zespołu, odpowiedzialnego – zgodnie ze stosownym zarządzeniem, opublikowanym w dzienniku urzędowym resortu – „za przeprowadzenie negocjacji aneksu nr 1 do umowy offsetowej zawartej w dniu 23 marca 2018 r. w Warszawie pomiędzy Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej reprezentowanym przez Ministra Obrony Narodowej a Raytheon Company”.

W skład zespołu wejdą:
1) przewodniczący – Dyrektor Biura do Spraw Umów Offsetowych w Ministerstwie Obrony Narodowej;
2) zastępca przewodniczącego – Pełnomocnik Ministra Obrony Narodowej do spraw Pozyskania i Wdrożenia do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej Systemu „WISŁA”;
3) sekretarz – przedstawiciel Dyrektora Biura do Spraw Umów Offsetowych w Ministerstwie Obrony Narodowej;
4) członkowie:
a) przedstawiciel ministra właściwego do spraw gospodarki,
b) przedstawiciel ministra właściwego do spraw zagranicznych,
c) przedstawiciel Ministra Aktywów Państwowych (nadzorującego od niedawna PGZ i podległe jej spółki, będące offsetobiorcami),
d) przedstawiciel Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
e) przedstawiciel Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej w Ministerstwie Obrony Narodowej,
f) czterech przedstawicieli Dyrektora Biura do Spraw Umów Offsetowych w Ministerstwie Obrony Narodowej,
g) dwóch przedstawicieli Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych,
h) przedstawiciel Szefa Inspektoratu Uzbrojenia,
i) przedstawiciel Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Oprócz tego, w charakterze obserwatorów w pracach zespołu mogą uczestniczyć przedstawiciele szefów BBN, CBA, SKW i dyrektora Biura Ministra Obrony Narodowej. Pracami Zespołu kieruje przewodniczący który, w szczególności zwołuje posiedzenia (z własnej inicjatywy lub na wniosek członka zespołu), przewodniczy jego posiedzeniom oraz planuje i organizuje pracę zespołu, w tym ustala terminy i harmonogram kolejnych posiedzeń.

Zespół będzie podejmował decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów. W wypadku równiej liczby głosów rozstrzygać będzie głos przewodniczącego. Zespół zostanie rozwiązany z chwilą zatwierdzenia aneksu nr 1 do umowy offsetowej przez Radę Ministrów.

Umowa offsetowa zawarta z Raytheon obejmuje 31 zobowiązań, w tym także zdolności, jakie mają być dostarczone przez firmę Northrop Grumman. Te ostatnie miały być związane m.in. z dowodzeniem i kierowaniem walką w oparciu o system IBCS, czy produkcją i serwisowaniem armaty 30 mm Bushmaster II. Oprócz nich umowa obejmowała m.in. zdolności związane z produkcją i serwisowaniem elementów wyrzutni i pojazdów transportowo-załadowczych, a także utworzenie centrum administracji i zarządzania produkcją, dostosowaniem, serwisowaniem oraz naprawami systemu Wisła i innych programów obrony przeciwlotniczej i obrony powietrznej.

Niezależnie od realizacji umów offsetowych, Raytheon zawarł z polskimi producentami porozumienia biznesowe dotyczące programu Wisła. Jednym z nich jest umowa, na podstawie której w Hucie Stalowa Wola zostanie wyprodukowanych 16 wyrzutni M903 przeznaczonych dla polskich zestawów Wisła. Zakres tego porozumienia jest jednak odmienny od tego, zawartego w umowie offsetowej i dlatego może ono być wdrażane jeszcze przed finalizacją umów wykonania zobowiązań offsetowych. Inne podobne porozumienie z Wojskowymi Zakładami Elektronicznymi dotyczy modułów elektroniki DLTM, będących elementem wyrzutni M903.

Ministerstwo Obrony Narodowej zakłada, że przed rozpoczęciem realizacji drugiej fazy programu Wisła wszystkie umowy offsetowe związane z pierwszym etapem powinny zostać sfinalizowane. W ten sposób MON ma zyskać lepszą pozycję negocjacyjną i większą swobodę podejmowania decyzji co do drugiej fazy programu Wisła jak i potencjalnie innych projektów. Zawarcie umów wykonania zobowiązań offsetowych jest więc istotne z punktu widzenia całościowej budowy systemu obrony powietrznej.

Firma Raytheon jest gotowa do podjęcia ścisłej współpracy z powołanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej zespołem negocjacyjnym, który ma opracować aneks nr 1 do umowy offsetowej z marca 2018 r. Jesteśmy przekonani, że rezultatem tych rozmów będzie obustronnie korzystna umowa offsetowa dla fazy 1. programu WISŁA oraz szybkie podpisanie wykonawczych umów offsetowych z poszczególnymi spółkami sektora zbrojeniowego, takich jak umowa zawarta z Wojskowym Instytutem Technicznym Uzbrojenia. Finalizując te umowy Raytheon będzie jednocześnie kontynuował współpracę z polskim przemysłem zbrojeniowym w zakresie produkcji i dostaw komponentów systemu Patriot dla Polski, jak również na eksport, do innych państw-użytkowników systemu Patriot.

stanowisko firmy Raytheon w tej sprawie z 19 lutego br.
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (27)

  1. Davien

    Wow a skad te "rewelacje" Bo USA kupiło 120pocisków Grom do badańa nie dla Secret Service. jakos dalej uzywaja Stingerów:) A Moskitowi to do javelina lata swietlne brakuje wiec nei zmyslaj.

  2. LOL

    Dlaczego jeśli chodzi o offset, to z amerykanami zawsze jest jakaś chryja?

    1. tak to jest

  3. My Naród Jarosław

    Tylko że tego groma kupił secret service czyli ochrona Prezydenta USA a nie Stingera. A czyli jesteśmy lata świetlne przed Javelinem F

  4. Bananowy keks

    Zespół Offsetu jedzie na 2 tygodnie do stanów zjednoczonych zrozumieć warunki kontraktu.Wycieczka na produkcji i w centrum szkolenia WCZASY

  5. OPTYK z BROOkLYNU

    Powtórka z offsetu F-16 to już grali. USA jest jak Rosja ten sam klimat bussinesowy.

    1. Strażnik Teksasu

      Eee bez przesady! Ruscy przekazywali część produkcji i serwis ...

  6. Aby Narew powstała w pełni w kraju żeby był to syste suwerenny

    Aby na Narew zostały wybrane Cammy-ER i cała produkcja od najmniejszej śróbki odbywała się pod pełna kontrolą unas w kraju cały zestaw żeby powstawał w kraju żeby był to produkt wpełni suwerenny w pełni pod naszą kontrolą --- analogicznie jak Rosomaka produkujemy w kraju tak i Narew tu powinna powstać

    1. Davien

      I jak pozostałe kraje beda uzywac laserów to w Polsce dumnie powstanie pierwszy w pełni polski CAMM-ER:)) Moze zanim cos napiszesz to pomysl.

    2. Do Devien

      Davien sam też byś mógł trochę myśleć co piszesz : ) mamy 21 wiek A w Donbasie bily się t 62 w syri latały butlę z gazem nim lasery będą podstawą miną 100-lecia A co do lini produkcyjnej na Cammy-ER w Polsce byle ona produkowała efektory nim wyjdą resursy naszym S-125 Newa

    3. Davien

      A ten znowu:)) Tak w Donbasie jezdziły T-62 bo Ukrana nie bardzo miała co wysłac a z drugiej strony były T-72B3 i T-90 Ukraina opracowuje nowe wersje T-64 a Rosja T-14 ale jak widac dalej róznicy nie widzisz, a przeciez na Ukrainie sa potęzne zakłady czołgowe. A ta sama Ukraina potrzebuje pomocy Polski by z R-27 zrobić pocisk plot

  7. bania Davien

    "...Ministerstwo Obrony Narodowej zakłada, że przed rozpoczęciem realizacji drugiej fazy programu Wisła wszystkie umowy offsetowe związane z pierwszym etapem powinny zostać sfinalizowane. W ten sposób MON ma zyskać lepszą pozycję negocjacyjną i większą swobodę podejmowania decyzji co do drugiej fazy programu Wisła jak i potencjalnie innych projektów. Zawarcie umów wykonania zobowiązań offsetowych jest więc istotne z punktu widzenia całościowej budowy systemu obrony powietrznej." Przepraszam, co MON uzyska? I Pan cytuje to tak bezrefleksyjnie bez merytorycznego komentarza?

    1. najlepiej wojennym

      Osoby "negocjujące" tę umowę powinny stanąć przed sądem.

    2. chateaux

      Z zarzutami z ktorego artykulu?

  8. Leopardzik

    Jedyny impas to ma w głowie MON I PGZ Chłopaki z US od 2 lat chodzą w kółko Ale nasi mają zespól kompetencji papierowych

    1. rrr

      Komentarz w sedno. Paradoksalnie w tym przypadku Raytheon chce wykonać wszystko co zostało zapisane w umowie offsetowej ale polski przemysł nie chciał podpisać umów... Pat trwał 2 lata. Aneks daje szanse na wprowadzenie zmian o jakie wnioskował polski przemysł.

  9. Tuyer

    Offset to bedzie trudno - bo nie produkujemy ani najlepszych procesow , ani innych takich coAmeryka by chciala, dodatkowo - Prezydent Trump wyznaje ekonomię XVIII wieczną czyli minimalizacja importu , maksymalizacja eksportu, więc offset można przeprowadzić gdy zmieni się prezydentura za wielką wodą.

    1. docent jarzabek

      szwecja i rumunia po prostu wziely z polki najnowsza istniejaca wersje i kosztowalo ich to znacznie mniej. trzeba bylo zrobic tak samo w 1 fazie a kolejna wystartowac jak ten caly icbs bedzie przetestowany i wdrozony w usa. a tak mamy bujanie sie z offsetami. i to nie jest wina trumpa, trudno wymagac od niego, zeby dbal o nasze interesy bardziej niz nasi politycy. musi sie zmienic podejscie w polsce do rozporzadania publiczna kasa

  10. Śaj

    Podzielą się pieniędzmi,i rzecz oczywista nic z tego nie wyniknie

  11. LMed

    Niestety zmierzą się z zawodowcami.

    1. sża

      Tak to jest jak się kupuje z półki bez przetargu. Ale zawsze możemy jeszcze wytargować technologię malowania...

    2. chateaux

      Przeciez był przetarg na Wisłę. Nawet dwa.... Jeden z którego w przedbiegach minister Siemoniak z gen. Różańskim wyrzucili Meads, drugi zrobiony przez ministra Macierewicza, ktory podtrzymał decyzje Siemoniaka, i nie dopuścił MEADS, powtorzył za to jedynie to samo co zrobił Siemoniak miedzy Raytheonem i MBDA.

    3. LMed

      Maciarewicz to rzeczywiście kilka rzeczy załatwił, że tak powiem.

  12. klawiatura

    "W ten sposób MON ma zyskać lepszą pozycję negocjacyjną" No nie wiem czy rozrkok i wypięcie jest dobrą pozycja negocjacyjną.

    1. Wawiak

      No cóż, jeśli do wyboru masz tylko taką, że ta pozycja negocjacyjna i tak jest lepsza.... ;-)

  13. Ustawiator

    Ale cyrk!!!! Caly zespół na mizerne centrum administracji A co to? Biuro księgowe

    1. kolego

      Nie księgowe, a rachunkowe:)

  14. Pablo

    "MON powołał zespół" nigdy nie równa się "będzie".

  15. Grredo

    Narew. Co z tym programem? Dlaczego nie kupujemy nowoczesnych efektorów wraz ze zdolnościami do ich produkcji? Narew, Narew, Narew. Wisła bez niższego piętra nie obroni nam lotnisk i wrażliwej infrastruktury. Za każdym razem, gdy pojawiają się podobne "trudności" , przelew powinien trafiać na konta innych programów OPL (Narew,Poprad itd.) Nie wolno zwlekać.

    1. Jan

      Narew stoi, bo przedstawiciele wojska nie potrafią się dogadać między sobą czego chcą i jak ma to funkcjonować. Do tego dochodzą zakulisowe działania lobbystów. Sytuacja analogiczna jak w MW. Rzecz jasna aby uruchomić finansowanie, program musi zostać uzgodniony, a na to się chyba nie zanosi.

  16. podatnik

    kiedy aneks do aneksu do umowy po uprzedniej fazie analityczno-aneksowej?

    1. Jan

      Nic nie zrozumiałeś i jeszcze Ci się wydaje, że jesteś zabawny

  17. Strażnik Teksasu

    To już nawet malować nie będziemy a już pgz za kilka set milionów kupiło wałki...

    1. Dudley

      Malować i spawać jak najbardziej będziemy, co by można TV powiedzieć że jesteśmy współproducentami Patriota. Chodzi o wartość technologi malowania i spawania. Amerykanie chcą by to było np 100 mln a my że to jest warte 10 tys . Tak czy inaczej wydymają nas po raz kolejny, bo tylko debil podpisuje umowę kupna a następnie negocjuje warunki. Szkoda że nie wyemigrowali do Stanów, ale z drugiej strony tam nie dostali by roboty nawet na budowie, bo trzeba być fachowcem i mówić po ichniemu.

  18. Pentagram

    Raytheon podpisal 2 umowy na kontenery i elektronike ponieważ wiedział ze ten cały offset to ŚCIEMA ale podeszli profesjonalnie i dadza polakom zarobić bez tego offsetu

    1. Troll z Polszy

      NIC NIE WIEM ALE SIĘ WYPOWIEM, Zakup sprzętu to drobnica w porównaniu od Serwisów i o to się gra toczy

  19. Huciany

    Bushmaster dla naszej wieży Ale jak go wyprodukować?

    1. Troll z Polszy

      Tak jak się produkuje 120 od Reńskich albo 35.

  20. Dar 12

    Cieszy produkcja armaty 30 mm i dobrze by było to wszystko ugrać dla PGZ .

    1. Frezer z pgz

      Kolego a który zaklad da radę Tarnów? Inwestycyjne wyzwanie na 60mln pln bo nowe numeryki potrzebne

    2. sorry no bonus

      produkcja będzie po zrealizowaniu umowy a ta jest właśnie aneksowana

    3. Troll z Polszy

      MK44 to nie jest kosmiczna technologia działko jak każde inne, tylko pan nasz trzyma łapę na zapisie "certyfikowana amunicja" i trzeba doliczyć 30 procent do każdej sztuki 30x173 wyprodukowanej w Mesko na opłaty

  21. Marek1

    Klasyka - kolejny anonimowy ZESPÓŁ podejmujący kolegialnie decyzje, za które NIKT personalnie nie odpowiada, bo kolegialność zaciera skutecznie odpowiedzialność jednostkową. Zresztą nie ma się co czarować, każdy rozumny w miarę człowiek wie, CO oznacza konieczność aneksowania umowy, której warunków Raytheon jak się okazało NIE miał zamiaru dotrzymywać. Dlaczego nie miał ? ... bo MÓGŁ. Bo wie, że katastrofalnie niekorzystny sposób procedowania(II etapy) i zawarcia fatalnej dla strony polskiej umowy powoduje i wymusza prawie całkowitą uległość Polaków.

  22. sd

    Poprzedni szef MON miał rękę do umów, najpierw modernizacja Leo a teraz to :)

    1. Ok bajdur

      Aptekarska precyzja przyniosła efekty... Niestety winnych nie rozliczą.

    2. hermanaryk

      Szef MON od modernizacji leopardów był przed poprzednim szefem. Przetarg rozstrzygnięto w 2014 roku. Ale przecież ty to dobrze wiesz.

    3. Ślązak

      Dobrze by było zapoznać się z faktami.

  23. gegroza

    Jak mozna negocjować nie mając żadnych argumentów w ręku ? To ewidentna wina ministerstwa i samej armii. Tak to jest jak coś jest bez przetargu w imię wyborczych interesików

  24. Logistyk z Jastrzębia

    To centrum logistyki to SUPER sprawa Najcenniejsze jest opgrogramowanie logistyki , tego nam potrzeba Czy ten zespól coś o tym wie?

  25. Zawisza_Zielony

    Czyli nikogo z przemysłu...czyli idzemy na nąłną kapitulacja i sukces w przestrzeni PR. A przemysł zostanie z ręką w nocniku.

Reklama