Siły zbrojne

BAE System zmodernizuje australijskie Hawki 127

Hawk 127 LIFT należący do 76 eskadry RAAF. –fot. wikimedia
Hawk 127 LIFT należący do 76 eskadry RAAF. –fot. wikimedia

Firma BAE System zdobyła kontrakt na obsługę i modyfikację samolotów Hawk 127, Royal Australian Air Force za łączną sumę 435 milionów dolarów.



Kontrakt obejmuje nie tylko serwis, obsługę techniczną i szkolenie do 2026 roku floty 33 samolotów szkolno-bojowych Hawk 127 LIFT (Lead In Fighter Trainer), ale też dostosowanie ich do nowych, wymagających zadań. Celem jest uczynienie z tych maszyn platformy szkoleniowej dla przyszłych pilotów samolotów bojowych F/A-18F Super Hornet. W perspektywie mają też stanowić pośredni stopień szkolenia dla załóg maszyn najnowszej generacji typu F-35 Lightning II, gdy trafią one już na wyposażenie RAAF.

Więcej: Samolot szkolno-bojowy BAe Hawk

Kontrakt opiewa na 435 milionów dolarów i obejmuje modyfikację maszyn w ciągu najbliższych 5 lat oraz obsługę całej floty aż do 2026 roku.

Samoloty BAE Hawk 127 LIFT to jedna z najnowszych wersji popularnej rodziny lekkich samolotów szkolno-bojowych produkcji brytyjskiej. Są one wyposażone w najnowsza awionikę, zawansowane systemy zobrazowania, HUD i tak zwany „szklany kokpit”. Wszystko to, ma umożliwiać ekonomiczne szkolenie pilotów w warunkach możliwie zbliżonych do docelowych maszyn bojowych, takich jak F-16, F-18, Eurofighter czy F-35. Hawk 127 LIFT może być uzbrojony zarówno w ćwiczebne pociski i zasobniki różnego typu, jak również zawansowane systemu uzbrojenia. Takie jak bomby kierowane czy pociski rakietowe AGM-65 Maverick czy AIM-9 Sidewinder.

Więcej: Australia wznawia loty Hawków

Pierwszy australijski samolot Hawk 127 LIFT zostały oblatany w 1999 roku. Na uzbrojenie przyjęta wszystkie 33 maszyny do października 2003 roku.

(JS)

Komentarze