Firma BAE System zdobyła kontrakt na obsługę i modyfikację samolotów Hawk 127, Royal Australian Air Force za łączną sumę 435 milionów dolarów.
Kontrakt obejmuje nie tylko serwis, obsługę techniczną i szkolenie do 2026 roku floty 33 samolotów szkolno-bojowych Hawk 127 LIFT (Lead In Fighter Trainer), ale też dostosowanie ich do nowych, wymagających zadań. Celem jest uczynienie z tych maszyn platformy szkoleniowej dla przyszłych pilotów samolotów bojowych F/A-18F Super Hornet. W perspektywie mają też stanowić pośredni stopień szkolenia dla załóg maszyn najnowszej generacji typu F-35 Lightning II, gdy trafią one już na wyposażenie RAAF.
Więcej: Samolot szkolno-bojowy BAe Hawk
Kontrakt opiewa na 435 milionów dolarów i obejmuje modyfikację maszyn w ciągu najbliższych 5 lat oraz obsługę całej floty aż do 2026 roku.
Samoloty BAE Hawk 127 LIFT to jedna z najnowszych wersji popularnej rodziny lekkich samolotów szkolno-bojowych produkcji brytyjskiej. Są one wyposażone w najnowsza awionikę, zawansowane systemy zobrazowania, HUD i tak zwany „szklany kokpit”. Wszystko to, ma umożliwiać ekonomiczne szkolenie pilotów w warunkach możliwie zbliżonych do docelowych maszyn bojowych, takich jak F-16, F-18, Eurofighter czy F-35. Hawk 127 LIFT może być uzbrojony zarówno w ćwiczebne pociski i zasobniki różnego typu, jak również zawansowane systemu uzbrojenia. Takie jak bomby kierowane czy pociski rakietowe AGM-65 Maverick czy AIM-9 Sidewinder.
Więcej: Australia wznawia loty Hawków
Pierwszy australijski samolot Hawk 127 LIFT zostały oblatany w 1999 roku. Na uzbrojenie przyjęta wszystkie 33 maszyny do października 2003 roku.
(JS)
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie