- Wiadomości
Australijskie śmigłowce Tiger gotowe do akcji
Australijskie ministerstwo obrony ogłosiło osiągnięcie przez śmigłowce Airbus Helicopters Tiger ARH pełnej gotowości operacyjnej (Full Operating Capability). Pierwotnie planowano osiągnąć ją w roku 2009, czyli w pięć lat od dostarczenia pierwszych maszyn. Australijskie Tigery mają pozostać w linii jeszcze przez około dziesięć lat, gdyż w połowie przyszłej dekady mają je zastąpić nowe maszyny.

Osiągnięcie pełnej gotowości bojowej zostało ogłoszone 18 kwietnia 2016 i jest to data wyznaczająca moment, gdy złożony z dwóch eskadr śmigłowców Tiger ARH 1st Aviation Regiment stał się jednostką zdolną do działań bojowych. Jak jednak zaznaczono, pełna gotowość operacyjna nie obejmuje w tym wypadku wszystkich zdolności, które mają zostać osiągnięte do końca 2016 roku.
Tym samym można uznać bieżący rok za datę sukcesu w zakresie wdrażania na antypodach śmigłowców Airbus Helicopters Tiger ARH (Armed Reconnaissance Helicopters). Jest to jednak sukces o gorzkim smaku. Maszyny dostarczone australijskiej armii w latach 2004-2011 potrzebowały do osiągnięcia gotowości czasu dwukrotnie dłuższego niż planowany. Na dodatek już zaplanowano, iż w połowie przyszłej dekady zostaną zastąpione przez nowy typ platformy bojowej.
Czytaj również: Australijskie problemy Tigera [Komentarz]
Wynika to z licznych problemów jakie trawiły ten program, nadmiernie kosztowny i skomplikowany ze względu na zmiany wprowadzone w australijskiej wersji. Nie bez znaczenia były też znaczne opóźnienia i wysokie koszty serwisowania, wynikające przede wszystkim z odległości jakie musiały przebywać części zamienne i serwisowane komponenty w drodzę z Europy do Australii.
W wyniku zmian w systemie serwisowania i obsługi udało się wyeliminować wiele problemów oraz znacznie obniżyć koszty eksploatacji. W ciągu minionego roku o 1/5 zwiększono czas jaki maszyny spędziły w powietrzu, a w bieżącym roku ma on wzrosnąć o kolejne 20%. Pomimo to, Canberra zdecydowała się na ich zastąpienie nowym typem maszyn, lepiej dostosowanych do specyficznych warunków. Wśród potencjalnych następców Tiger ARH wymienia się śmigłowce Bell AH-1Z Viper, które przegrały w pierwotnym przetargu. Niewykluczone jednak, że Australia zdecyduje się na całkiem nowe śmigłowce bezzałogowe lub jakaś kombinację maszyn załogowych i uzbrojonych dronów.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS