Reklama

Siły zbrojne

Airbus rozpoczyna prace nad ciężkim śmigłowcem. Udział przedsiębiorstw z Polski

Fot. Airbus Helicopters.
Fot. Airbus Helicopters.

Koncern Airbus Helicopters ogłosił rozpoczęcie prac koncepcyjnych nad ciężkim śmigłowcem nowej generacji typu X6. Maszyna ma wejść do służby po 2020 roku. Prezes koncernu Guillaume Faury poinformował, że część prac związanych z programem będzie realizowanych w Polsce.

Obecnie rozpoczyna się dwuletnia faza prac koncepcyjnych, podczas której zostaną określone wymagania i główne założenia projektu nowego, dwusilnikowego śmigłowca. Airbus Helicopters podkreśla, iż badania będą prowadzone we współpracy z potencjalnymi klientami.

W efekcie kolejnych etapów prac badawczo-rozwojowych ma powstać dwusilnikowy, ciężki śmigłowiec, jaki w pierwszej kolejności zostanie zaproponowany do wykonywania zadań transportowych dla przedsiębiorstw zajmujących się wydobyciem ropy naftowej i gazu ziemnego. Maszyna ma zostać dostosowana do prowadzenia operacji w każdych warunkach atmosferycznych, z czym wiąże się m.in. wyposażenie w instalację pełnego odladzania.

Wiropłat X6 będzie również oferowany m.in. do prowadzenia działań z zakresu poszukiwania i ratownictwa oraz transportu VIP, a także do innych zadań. Będzie wyposażony w elektroniczny system sterowania lotem „fly-by-wire”. W ramach prac projektowych planuje się wykorzystanie elementów mniejszych śmigłowców typu H160 i H175.

Prezes Airbus Helicopters Guillaume Faury zaznaczył, że część prac związanych z produkcją śmigłowców powstałych w ramach programu X6 ma zostać ulokowanych w Polsce. Zwrócił uwagę, że w założeniu śmigłowiec ma zostać zaprojektowany w taki sposób, aby mógł być dostosowany do zmieniających się w perspektywie czasu wymogów użytkowników.

Pierwsze maszyny opracowane w ramach programu X6 mają wejść do służby w latach 20. XXI wieku.

Reklama
Reklama

Komentarze (9)

  1. rapid

    2 silniki ? co to ma być ? to AW-101 ma ich 3 , czekam na kolejny europejski bubel

    1. lel

      Śmigłowiec "ciężki" jak na warunki cywilne, on jest projektowany jako następca EC225. czyli okolice 11000kg maksymalnej masy startowej. AW101 w stanie pustym wazy 10500kg.

    2. Sky

      Czyli Twoim zdaniem - 6 silników byłoby jeszcze lepsze? Ach, ta logika, nie do zarysowania.

  2. Piotr Kraczkowski

    Potrzeba UE i świata posiadania ciężkiego helikoptera jest wyraźna. Rosyjski Mi i amerykański CH-53, czy konstruowany S-97, to z jednej strony konkurencja, a z drugiej strony niezadowalające parametry efektywności kosztowej. _____Airbus zbudował samolot A380 jako największy i w przeliczeniu na pasażera najtańszy samolot świata na najbliższe 100 lat. Tylko Dubai Ailrlines chcą mieć 500 sztuk A380. ____Ta sama filozofia stoi za projektem X6 - budowy UE i świata, oraz wojsko UE potrzebują ciężki, ale efektywny kosztowo, super nowoczesny helikopter. Airbus chce by X6 zajął między helikopterami pierwsze miejsce tak jak A380 zajmuje między samolotami. Nie ulega zatem wątpliwości, że X6 będzie nieco większy i lepszy niż S-97. Tym bardziej, że część ma być robiona w Łodzi.

    1. say69mat

      A co ma p-nik do w-traka??? Czyli ... koncepcja ciężkiego śmigłowca transportowego, jakim w swych założeniach ma być X6. Do rozpoznawczo-szturmowego konceptu S97 Raider???

  3. marek!

    Tez umiem robic ladne obrazki....na prawde macie koledzy tak otwarte umysly i dajecie sie nabrac na obiecanki ???? Obiecano mi, ze jezeli " zacisniemy pasa" to za 20 lat Polska bedzie w czolowce swiata, obiecano druga Japonie, Irlandie.....obiecano po zmianie "ustroju" wielka rewolucje spoleczna, co 4 lata i sami ludzie obiecuja zlote gory......Francuzi obiecuja, ze wybierajac ich smiglowce - dokonujemy gigantycznego skoku technologicznego.....Wy uwazacie Sikorskiego za firme produkujaca kamienie lupane.....Ilu z Was jezdzi wylacznie francuskimi samochodami, bo reszta to przestarzaly zlom ? Ilu uzywa francuskich telefonow, komputerow, programow komp....po co kupujecie dzisiejsze smartfony, skoro za 20 lat wg francuskiej wizualizacji beda lepsze...... Poza tm MON zadecydowalo o braku zainteresowania ciezkim smiglowcem.....I wracajac do Karakana - obejrzyjcie prosze filmy z aktualnych cwiczen NATO..... BH - LADUJA na "terenie walk" Mi8 bez "tylka" zawisaja w powietrzu.....a Karakan ani to, ani to, Bo wylazenie przez waskie drzwi z Pumy nie jest takie proste, a co dopiero z rozciagnietej.....Ale Wy wolicie obiecanki, ja wole to co mam.....

    1. RR

      MI8 z kończącymi się resursami? Really?

  4. Sky

    I to właśnie jest różnica między Airbusem a Sikorskim - Sikorski składa u nas okrojone wersje Black Hawka; a Airbus planuje co będzie robił po Caracalach i chce produkować komponenty do swojego nadchodzącego modelu. Zupełnie inne podejście, zupełnie inne długoterminowe perspektywy.

    1. Tyberios

      Taaaa... dosyć to śmieszne co piszesz. Oto różnica między dwiema firmami jedna montowała śmigłowce w Polsce druga NIC NIE ROBIŁA. Faktycznie, zupełnie inne podejście. Plany Airbusa odnośnie zastąpienia archaicznej Pumy są w eterze już od paru lat, nawet oni stwierdzili że nic więcej z tym nie zrobią i trzeba coś nowego... no w końcu po jakiś 46 latach najwyższy czas. Sikorsky nie tylko "planuje" ale już zaplanował i nawet zbudował pierwszy pełnoskalowy demonstrator nowej technologii pod postacią S-97 i pracuje nad większą wersją Defiant. TO jest zupełnie inne podejście, masz rację... czyny Sikorskyego a słowa Airbusa. Zupełnie inne długoterminowe perspektywy. No ale hejt na Sikorskyego musi być.

    2. gregor

      Nie rozumiem tego wybuchu entuzjazmu. Kto wcześniej bronił Airbusowi inwestować we współpracę z polskimi zakładami lotniczymi? Teraz po wygranym przetargu się obudzili? No, ale za 13 mld zł można się szarpnąć. Tu się zatrudni kilkudziesięciu inżynierów, tam kilkuset techników do montażu prostych elementów kadłuba i widownia zachwycona. Pytanie tylko czym?

  5. Piotr Kraczkowski

    X6 - taki śliczny, taki nasz, z Łodzi :-)

  6. s

    planuje-slowo klucz

  7. Europejczyk

    Witamy w Europie przyszłości (nie jak Sik...)

    1. Tyberios

      S-97 macha "Europie przyszłości" i przechodzi kolejne testy... poza ładnymi obrazkami na papierku.

  8. rabarbarus

    Czyli część prac będzie realizowana w Łodzi. Bardzo dobrze.

  9. efe

    To dobrze, że XXI wieku. :)