- Wiadomości
70 % środków na modernizację trafi do polskiego przemysłu?
Sejmowa Komisja Ustawodawcza zgodziła się na skierowanie do dalszych prac projektu ustawy, zgodnie z treścią którego nie mniej niż 70 % wydatków majątkowych alokowanych na obronę miałoby być przeznaczane na zakupy w krajowym przemyśle obronnym.

W trakcie posiedzenia poseł Bartłomiej Bodio (PSL) przedstawił założenia projektu, zgodnie z którym co najmniej 70 % wydatków majątkowych alokowanych na obronę narodową zgodnie z art. 7. Ust. 3. Ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP z 25 maja 2001 roku miałoby być przeznaczanych na zakupy od polskich podmiotów.
Poseł Bodio zwrócił uwagę, że regulacje prawa europejskiego, w szczególności artykuł 346 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej zapewniają możliwość wyłączenia zapisów traktatu w celu ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Przytoczył przykłady zapisów dokumentów strategicznych we Francji i Wielkiej Brytanii dotyczące wsparcia krajowego potencjału przemysłowo-obronnego.
Bartłomiej Bodio przypomniał również, że przemysł obronny jest zarówno elementem systemu bezpieczeństwa państwa (wraz z Siłami Zbrojnymi), jak i gospodarki narodowej. Poseł podkreślił, że w Polsce przedsiębiorstwa sektora zatrudniają ponad 20 tysięcy osób, z podobną liczbą kooperantów. Z tego powodu uznał on „niezbędne”, aby 70 % ogólnych wydatków majątkowych było kierowane do polskiego przemysłu obronnego.
Poseł wnioskodawca stwierdził również, że znaczenie wsparcia krajowego przemysłu obronnego w realizacji modernizacji Sił Zbrojnych wzrosło w kontekście kryzysu ukraińskiego, z uwagi na zapewnienie bezpieczeństwa dostaw w wypadku zagrożenia. Biuro Analiz Sejmowych wyraziło jednak wątpliwości, czy dopuszczenie tak ogólnej klauzuli odnośnie udziału wydatków majątkowych (bez wyraźnego wskazania w zamówieniach sektorowych) będzie zgodne z przepisami europejskimi.
W odpowiedzi profesor Waldemar Gontarski stwierdził, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu skłania się w swoich orzeczeniach do akceptowania wyłączeń z procesu zamówień publicznych zagadnień związanych z obronnością w szerszym zakresie, niż Komisja Europejska, dopuszczając tego typu działania np. w odniesieniu do towarów podwójnego zastosowania w sprawie dotyczącej Finlandii (wyrok z dnia 7 czerwca 2012 r.). W jego opinii linia orzecznicza trybunału „poszła w kierunku ochrony bezpieczeństwa narodowego”, kierując kompetencje w dziedzinie obronności do ustawodawców krajowych.
Komisja nie sprzeciwiła się dopuszczeniu projektu do dalszych prac, co oznacza że może on być dalej procedowany.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]