Technologie
Setki milionów na silniki do Sokołów i Bryz
![Fot. J.Sabak](https://cdn.defence24.pl/2017/11/21/800x450px/wnmU9YTvDUvdncvdjOkiy6b5xPo92JDRgRHafAdQ.mnjz.jpg)
Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej poinformował o udzieleniu zamówienia firmie Pratt & Whitney Rzeszów S.A. na naprawy silników lotniczych stosowanych jako napędy samolotów An-28 i M28 Bryza oraz różnych wersji śmigłowców W-3 Sokół/Anakonda, jak również na remont technicznych środków materiałowych na tych maszynach w latach 2021-2025. Koszt realizacji obu usług wyniesie około 340 mln złotych.
W trybie negocjacji z jednym oferentem 3. Regionalna Baza Logistyczna Wydział Techniki Lotniczej udzieli zamówień w trzech odrębnych postępowaniach:
- Naprawa główna silników turbośmigłowych TWD-10B/PZL-10S oraz naprawa główna silników turbośmigłowych TWD-10B z dostosowaniem do wersji TWD-10B/PZL-10S w latach 2021–2025 (do Bryz);
- Naprawa główna oraz naprawa główna wraz z dostosowaniem do wersji FADEC silników turbinowych PZL-10W oraz PZL-10W z układem FADEC w latach 2021–2025 (do Sokół);
- Remont (naprawa główna) technicznych środków materiałowych do statków powietrznych w latach 2021–2024.
Wszystkie trzy decyzje o udzieleniu zamówienia zapadły 12.03.2021. Zastosowano procedurę negocjacji z jednym oferentem, gdyż - jak wskazuje 3 RBLog w uzasadnieniu - analiza rynku wykazała, że jedynym podmiotem gospodarczym uprawnionym do realizacji przedmiotu zamówienia jest Pratt & Whitney ,,Rzeszów” S.A.
Czytaj też: Wojsko robi zapasy silników do Sokołów
To właśnie ta firma jest bowiem jedynym właścicielem dokumentacji techniczno-remontowej oraz posiada możliwości techniczne do wykonania remontu silników PZL-10W oraz dostosowania silników PZL-10W do wersji FADEC, a także wykonania remontu silnika TWD-10B/PZL-10S jak również modyfikuje silniki TWD-10B do wersji TWD-10B/PZL-10S, która współpracuje ze śmigłami typu Hartzell HC-B5MP-3D/M lub HC-B5MP-3G.
W wyniku prowadzonych negocjacji, które dotyczyły uzyskania najniższej ceny, wartość kontraktu dotyczącego naprawy głównej silników do Sokołów PZL-10W określono na 197 859 800,00 PLN, przy początkowej wartości szacowanej na 228 534 861,79 PLN. Z kolei koszt naprawy głównej silników TWD-10B/PZL-10S do Bryz z szacowanych pierwotnie 81,5 mln PLN wzrósł do poziomu 82 931 400,00 PLN. Remonty technicznych środków materialnych będzie kosztował 59 846 950,00 PLN przy pierwotnej wartości szacowanej na 43,8 mln PLN.
![Reklama](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2021-03-18/qq5ylx_ReklamaWojnyzastepcze.jpg)
gnago
Kolejny strzał w stopę, modernizacja awioniki na opracowaną w Polsce wymiana silnika na te z motor sicz i łopaty tez w pełni kompozytowe
alibaba
Tylko ze prawdziwe smiglowce nie sa budowane z klockow Lego. Kazda taka podmianka to koszty, czas na certyfikacje etc.