Przemysł Zbrojeniowy
Saab podsumowuje okrętową współpracę z Polską [WIDEO]
Szwedzka grupa Saab opublikowała materiał filmowy, podsumowujący jej działania na polskim rynku w 2017 roku. Szwedzi skupiają się nie tylko na promocji okrętów podwodnych A26 w programie Orka, ale też innych projektach, w tym realizowanych razem z polskim przemysłem.
Saab oferuje w ramach programu Orka jednostki A26. W materiale filmowym podkreślono, że cały czas trwa budowa okrętów tego typu na potrzeby szwedzkich sił morskich. Ponadto, poszczególne technologie opracowane w tym programie są używane w trakcie modernizacji istniejących okrętów A19 typu Gotland również dla marynarki Szwecji.
Czytaj też: Nowe informacje na temat okrętu podwodnego A26
Szwedzi zwracają też uwagę na zaangażowanie w Polsce i prowadzone rozmowy zarówno z przedstawicielami Ministerstwa Obrony Narodowej, Sił Zbrojnych RP, jak i przemysłu. W 2017 roku grupa wybrała będącą częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stocznię Remontową Nauta do budowy platformy szwedzkiego okrętu rozpoznawczego.
We further strengthen our long term cooperation with Poland Our submarines will be a vital part in our common interest: keeping the Baltic sea safe. #saabinthesea pic.twitter.com/7ujwnCXqng
— Saab AB (@Saab) 22 stycznia 2018
Oprócz tego w ubiegłym roku Saab podpisał umowę ze spółką Base Group, dotyczącą wyprodukowania stalowych konstrukcji, w których zostaną umieszczone główne moduły napędowe szwedzkich okrętów podwodnych A26. Już obecnie na wyposażeniu polskiej Marynarki Wojennej znajdują się m.in. pociski RBS 15 Mk 3 i radary Sea Giraffe AMB, wdrożone na okrętach typu Orkan w procesie ich modernizacji, dostarczone przez Saab. Z kolei niszczyciel min Kormoran jest wyposażony w pojazd podwodny Double Eagle.
Czytaj też: Polska stocznia Nauta zbuduje okręt dla Szwecji
Oprócz szwedzkiej oferty w programie Orka brane są pod uwagę okręt Scorpene firmy Naval Group i okręt typu 212CD firmy Thyssen Krupp Marine Systems (Niemcy). MON zakłada, że nowe okręty zostaną wyposażone w pociski manewrujące, aby wzmocnić potencjał odstraszania.
Biorąc pod uwagę, że nowo budowane okręty wejdą do służby około 2025 roku, konieczne będzie wdrożenie rozwiązania pomostowego. Swoje propozycje w tym zakresie przygotowali jednak wszyscy trzej oferenci.
Czytaj też: „Kondor” opuszcza banderę. Pomostowe rozwiązanie konieczne dla utrzymania floty [ANALIZA]
Realista
Dobre okręty, ale wtedy trzeba p. manewrujące (Tomahawki) dokupić.
zły
Pozostaje pytanie kto nam te Tomahawki sprzeda?
Kiks
Lepiej dodgadać się z Izraelem w sprawie Popeyea.
robot
jeśli nasz rząd zdecydowałby się wybrać izraelski system lynx w programie homar to myślę ,że moglibyśmy zakupić przy okazji systemy dla naszych orek.
Willgraf
tylko pionowe silosy na A26 dają wszechstronność w zastosowaniu rakiet na okrętach podwodnych, inna kwestia to max zanurzenie
Kurzciel
Max zanurzenie? Na bałtyku każdy z tych okrętów da radę.
kubuskow
Tylko, że z pionowych silosów nie wszędzie na Bałtyku można strzelać - potrzebne jest sporo wody pod kilem, a Bałtyk płytki!
Harry 2
Wchodziłbym z nimi we współpracę jak nóż w masło. Oczywiście spece powinni dopilnować byśmy w ramach współpracy nie produkowali śrubek i kadłubów do okrętów ale coś więcej, bardziej zaawansowanego technologicznie. Przeglądy, remonty, konserwacje takich okrętów, gdybyśmy podjęli decyzję o współpracy, tylko w naszych stoczniach. Francja/Niemcy raczej są niewiarygodne dla Polski. Historia to pokazała aż dobitnie.
mrgonzo
Ogólnie to moglibysmy wziąśc te śrubki, konstrukcje stalowe itd. A poprostu kupić taniej. Nam nie potrzeba zdolności do produkcji łodzi podwodnych :) Bardziej właśnie skupiłbym sie na serwisie i konserwacji. I ewentualnych wspólnych programach modernizacyjnych. Szwedzi powinni być naszym naturalnym wyborem - operują na tym samym morzu.
Dr Evil
Szwecki wątek w naszej historii też się chyba pozytywnie nie zapisał.
dim
Wczoraj, gabinet prywatny, znany lekarz specjalności rodzinnej, najlepszego w Atenach szpitala... zwykle po wizycie sam podpyta mnie o jakiś szczegół dot Polski i Europy Środkowej. Wczoraj było tak: Polska jest krajem przemysłowym, tak ? ... Podobno macie świetną tradycję stoczniową (tu mój szeroki uśmiech oczywiście), ale czy okręty wojenne też ? - nnno nieee... to nie wychodzi nam najlepiej. Hmm... - A dlaczego Pan zapytał panie doktorze ? - Wiesz, te nasze okręty podwodne od Niemców, ciągle problemy ze statecznością w akcji... - (ja) Pan coś o tym wie ? Ale podobno poprawiono ? - lekarz: Oj, tam jest zbyt wiele spartaczonego, by poprawiać, to był bardzo zły zakup. - Czemu Pan tak uważa ? - Lekarz: Same załogi tak mówią. ===Rozumiem, że zaraz wpadnie na mnie bloger b. bez śladu kultury osobistej, gdy mówi o Grekach, ale prawda w oczy kole także Niemców.
Dr Evil
Ofensywa medialna Szwedów nie słabnie :)
baleron
A26 i oferta to dobra propozycja. Oprócz tego Szwedzi chętnie współpracują z Polską.