Jednostka, której portem macierzystym jest Kaliningrad, poza swoją działalnością naukową często wynajmowana jest przez ekipy filmowe realizujące produkcje związane z obiektami znajdującymi się w głębinach oceanicznych, do których dotarcie możliwe jest za pomocą batyskafów Mir-1 i Mir-2, znajdujących się na jej wyposażeniu.
Na pokładzie Kiełdysza kręcono zdjęcia do siedmiu filmów fabularnych i dokumentalnych. Największy rozgłos statek zdobył w lata 90-tych, kiedy wykorzystywany był do kręcenia słynnego filmu „Titanic” w reżyserii Jamesa Camerona. Amerykańska ekipa filmowa nakręciła z udziałem tej jednostki oraz jej załogi m.in. sceny, w których bohaterowie filmu schodzą na pokładzie batyskafu do wraku brytyjskiego transatlantyku i wrzucają do wody kolię.
Akadiemik Mstisław Kiełdysz wypierający 6 240 t ma 122,2 m długości, 17,82 m szerokości i 5,89 m zanurzenia. Siłownia na którą składają się cztery silniki wysokoprężne o mocy 5840 KM każdy, pozwala na osiągnięcie prędkości 12,5 w. oraz zasięgu wynoszącego 20 000 Mm. Autonomiczność jednostki wynosi 303 dób, zaś załoga liczy 90 ludzi. Statek został zbudowany w latach 1980-81 w fińskiej stoczni Hollming Oy w Rauma.
towarzysz
Badawczy cz szpiegowski , co oni chcą remontować, najpierw kasa potem remont z nimi tak trzeba !! znam ich !!
Urko
Rosjanie podają inna wartość "autonomiczności". Nie 303 ale tylko 72 doby. Może warto zwrócić uwagę, że statek zabiera 1100 ton paliwa i 149+53 ton wody. Normalne zużycie paliwa wynosi 20 ton paliwa na dobę przy pełnej prędkości i 3 tony w czasie "postoju".
Krzysztof
Przecież jest embargo nałożone na Rosje. Dlaczego więc remontujemy jm statek?
Hex
wat? embargo jest na technologie wydobywcze i militarne, tu to ciężko o technologiach mówić, a tym bardziej militarnych