Geopolityka

Rosja zamawia seryjne Su-57 i MiG-35

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

W trakcie forum Armia 2018 rosyjskie Ministerstwo Obrony poinformowało o podpisaniu umów na dostawę seryjnych samolotów typu Su-57 i MiG-35.

W informacji podano, że ministerstwo obrony podpisało umowę o zakupie dwóch wielozadaniowych samolotów seryjnych Su-57 i sześciu seryjnych wielozadaniowych samolotów myśliwskich MiG-35S i MiG-35UB. W przypadku pierwszego zamówienia maszyny mają trafić do odbiorcy w latach 2019-2020, natomiast MiGi mają zostać dostarczone do roku 2023.

Ministerstwo obrony Rosji zamówiło już wcześniej kilka seryjnych samolotów Su-57 - siły powietrzne Federacji Rosyjskiej mają otrzymać w latach 2021-2022 12 egzemplarzy tych maszyn, przy budowie których mają zostać wprowadzone wnioski wynikające z badań egzemplarzy doświadczalnych w Syrii. Obecnie wciąż trwają testy samolotów tego typu z silnikami nowej generacji. Rosjanie uważają, że dostawy seryjnych maszyn z nowymi silnikami mogłyby rozpocząć się po 2023 r.

W przypadku samolotów MiG-35 to pierwsze zamówienie na rynek wewnętrzny - mimo wcześniejszych planów, ogłoszonych kilka miesięcy temu, wciąż bowiem nie doszło do zapowiadanych dużych zamówień tych maszyn na potrzeby rosyjskich sił powietrznych - być może ze względu na opóźnienie prób państwowych samolotu. Rosyjscy analitycy spekulują, że sześć zamówionych maszyn MiG-35 zostanie wykorzystane jedynie propagandowo, będą ich używać piloci jednego z rosyjskich zespołów akrobacyjnych.

Komentarze (50)

  1. Obalaczmitow

    @abc a jakie to fachowe źródła? Możesz podać? Tylko nie wiki. Jeżeli powierzchnia odbicia zwykłego myśliwca wynosi 1 m2 to tylko dziecko wieży w to ze rcs f22 zmniejszono 1000 x i samolot ma skrzydła wloty do silnika i RADAR z przodu o pionowej ścianie. Bajki , bajki, bajki- już nikt w nie nie wierzy oprócz waszego grona. Przy takim rcs antena radaru musiałaby mieć średnice 4 mm !!!!

    1. 123

      Co jesli twoj samolot jest zrobiony z metalu, a moj z wlokna weglowego pokrytego specjalnym materialem pochlaniajacym fale radarowe?? Czy na radarze widzisz przedmioty niemetaliczne?! Dziecko?!

  2. abc

    Info panie obalacz nie pochodzi z Wiki tylko z indyjskich źródeł a autorem jest hinduski ekspert od lotnictwa Harsh Bardhan. Samoloty F-22 i F-35 implementują technologie stealth we wszystkich płaszczyznach nie tylko od frontu jakby to chcial chyba widzieć pan yaro. \"Lockheed Martin released information indicating it has an RCS (from certain angles) of −40 dBsm –equivalent to the radar reflection of a “steel marble”. Effectively maintaining the stealth features can decrease the F-22’s mission capable rate to 62–70%.\"

    1. 123

      tak, jedynym problemem jest zadek bo widac dysze silnikow, poza tym tych samolotow "ichtamniet" ;)))

  3. Yaro

    Ależ dawo w Rosji są dwa rodzaje systemów. Pierwszy to krajowy opracowywany na potrzeby tylko i wyłącznie na potrzeby Rosji. Zaś drugi to eksportowy jak sama nazwa wskazuje są przeznaczone na eksport. I tak to informacją cały twój wywód został obalony.

    1. 123

      Sugerujesz, ze od ruskich nie mozna nic kupowac bo ich wersje eksportowe to zlom?

    2. 123

      Sugerujesz, ze od ruskich nie mozna nic kupowac bo ich wersje eksportowe to zlom?

    3. 123

      Sugerujesz, ze od ruskich nie mozna nic kupowac bo ich wersje eksportowe to zlom?

  4. Nojatotamnwm

    @Davien Jak zwykle mylisz samoloty MiG-29M z 35. MiG-35 posiada AESA Zhuk-MA wykrywający 1m2 na 200 km. Tylko Egipt dostał początkowo ulepszonego Zhuka-M ze względu na brak wprowadzenia do służby MiGa-35 z AESA. I niebawem dostawy z AESA powinny być kontynuowane dla Egiptu. MiG-29SMT/M/35 mają RCS 1m2. APG-68v9 wykrywa 5m2 na 130-140 km. Patrząc na te teoretyczne dane które są dostępne MiG-29SMT/M wykryją F-16 na ok. 100 km podobnie jak to zrobi z nimi F-16 block 52+. MiG-35 wykryje F-16 na 200 km. R-77-1 to poziom AIM-120C7. C5 jest starszy o ok. 10 lat od obu. Jak płaskoziemca nie przyjmuje faktu o kulistej Ziemi, tak Davien nie przyjmuje faktu rozpraszania się F-22/35 fal radarowych o własne \"superniewidzialne\" kadłuby, fizyka fal jest taka sama, czy dla APG-77 czy Irbisa. Ale fizyka kłóci się z bajkami Daviena o mitycznym RCS 0.00000001.

    1. 123

      Wszystko ladnie i pieknie, a potem przyleci kebab w F16, zewtrzeli ruskie cudo i znowu bedzie placz... Czego te ruskie latadla nie potrafia wykrywac, szczegolnie slabo granice panstw, szczegolnie dobrze poziom ziemi wlasnym nosem.

  5. Fanklub Daviena

    @Jaca: bredzisz! \"Z badań eksperymentalnych wynika, że zakres boczny samolotu wynosi co najwyżej 2,5 do 3 razy większą wartość SPO od powierzchni czołowej.\" - wystarczy wejść na Air Power Australia, tam są symulacje dla całej sfery dla myśliwców stealth. Nie 2,5-3x tylko kilkadziesiąt razy. Prototyp F-35 miał sensownie niskie RCS od boku, gdy miał płaski spód, ale gdy wraz z rozrostem masy i wymiarów na kadłubie dodano \"wybulbienia\" to RCS F-35 uległo od boku kilkudziesięciokrotnemu zwiększeniu. \"Jeżeli RCS konstrukcji stealth wynosi od czoła dajmy na to 0,0001 m2 to inne oświetlone powierzchnie nie będą wynosić 10 czy 15 m2.\" - oczywiście, że będą: nie wyeliminujesz skrzydeł i ich kształt nie warunkuje stealth, tylko wymogi profili aerodynamicznych. Dlatego od góry myśliwce stealth mają nawet więcej niż 15m2 i właśnie taki profil ataku stosują S-300/400 i Buki z rakietami z aktywnymi głowicami radarowymi gdy porównanie RCS celu na podstawie obserwacji radarowej w dwóch lub więcej pasmach wykaże jego znaczą różnicę (charakterystyczne dla maszyn stealth). Taki sam profil ataku stosują też najnowsze rosyjskie rakiety przy celach niskolecących jak Tomahawki (jest na nagraniach z Damaszku z czasów ostatniego ataku USA) - wtedy horyzont radarowy takich celów nie chroni.

  6. Nojatotamnwm

    Producent MiGa-35 mówi o AESA : \"Wielofunkcyjny radar z aktywną anteną fazową zapewnia przewagę nad konkurencją dzięki następującym czynnikom: \" Nie będę się kłócił z producentem. Mówisz o dowodach na brak Zhuka-A, ale jeszcze żadnych nie przedstawiłeś.

  7. Davien

    Panie abc, internauty o nick\'u Nojatotamnwn nie przekonasz, przedstawiałem mu kilkukrotnie dowody ale albo je wysmiewał albo publikować wypowiedzi sprzed 10 lat o Mig-35:)

  8. Davien

    Panie Nojatotamnwn Chibiny-M został po 2007r jedynie dostosowany do maszyn Su-30/34/35 a nie opracowywany od nowa. jedyne co zmieniono to wyrzutniki flar i pasków folii oraz zasobniki w jakich jest montowana część nie wbudowana w samolot. Nowym systemem miała byc Himalaya ale czy przetrwa upadek Su-57??

  9. Yaro

    Panie Jaca ja po prostu mam ograniczone zaufanie do przedstawicieli inteligencji państwa w którym nawet broni palnej skonstruować nie potrafią. Ale ok nich będzie że indyjscy specjaliści to geniusze. W takim razie gdzie są ich samoloty, czołgi, okrętu...? Na chwilę obecną jak w czymś im Rosjanie nie pomogą to te sieroty zrobić nie potrafią. Swego czasu Brzeziński zapowiadał że Indie przegonią Chiny w każdej dziedzinie od ekonomii po zbrojenia. I co mamy obecnie? A no Chiny w wielu dziedzinach nadal potrzebują pomocy ale też wiele robią sami. A Hindusi no cóż, jak nie dostaną gotowca na tacy to nic dzialajacego nie zrobią.

  10. Jaca

    Panie @yaro. Pozwolisz, że wtrące swoje trzy grosze. Widzę, że masz wysokie mniemanie o sobie. Co tam indyjski ekspert (pewnie, tam same nieuki), pan yaro to dopiero znawca w temacie technologii utrudnionego wykrycia. Można w takim razie poznać Twoje tytuły naukowe i doświadczenie zawodowe? Podziel się z nami wtedy może zrozumiem, że Hindus to przy Tobie \"cienki Bolek\" i wypisuje totalne bzdury na prestiżowym indyjskim portalu. Panie yaro... Technologie stealth są opracowywane i będą wdrażane nawet w daleko idącej perspektywie samolotów następnych generacji. Nad takimi technologiami pracują już naukowcy w krajach Azji (Japonia, Chiny, Indie, Koreę Płd), a do czasu opracowania własnych konstrukcji za x-lat, wiele krajów na azjatyckim kontynencie planuje zakup maszyn Stealth 5 generacji co pokazała jasno konferencja w Singapurze. RCS wyrażana w m2 lub dB/m2, jest traktowana jako miara ilościowa pozwalająca określić, jaki jest stosunek mocy sygnału wtórnie promieniowanego przez cel powietrzny w kierunku odbiornika do mocy fali elektromagnetycznej opromieniującej cel. Wartość jej zależy od kształtu całego obiektu (nie tylko frontu), materiału z jakiego jest on wykonany (cały obiekt), częstotliwości roboczej stacji radiolokacyjnej, kształtu sygnału sondującego oraz przestrzennego usytuowania obiektu względem źródła promieniowania. Na całym świecie umownie przyjęto miarę pochodzącą z powierzchni czołowej samolotu i częstotliwości pasma X-band - po prostu po to aby mieć pewien punkt porównania. Jednak samotny czy obiekty stealth mają zmniejszoną powierzchnię odbicia we wszystkich możliwych płaszczyznach. Taki jest warunek aby dany obiekt posiadał cechy STEALTH. Jeżeli RCS konstrukcji stealth wynosi od czoła dajmy na to 0,0001 m2 to inne oświetlone powierzchnie nie będą wynosić 10 czy 15 m2. Z badań eksperymentalnych wynika, że zakres boczny samolotu wynosi co najwyżej 2,5 do 3 razy większą wartość SPO od powierzchni czołowej. Samolot F-117 posiadał RCS=0,001 m2 od czoła, podczas gdy w widoku z boku wynosił on 0,025 m2. Obojętne pod jakim kątem samolot stealth zostanie oświetlony przez radar jego SPO będzie zdecydowanie mniejsze niż jego klasycznego odpowiednika w powietrzu tym bardziej, że ten ostatni nie posiada komór wewnętrznych uzbrojenia co dodatkowo jeszcze zwiększa szanse jego wykrycia z większej odległości. Podwieszone uzbrojenie jakbyś kolego nie wiedział także posiada pewien przekrój radarowy i nawet podawane RCSy samolotów 4 generacji i tak dotyczą tylko konfiguracji gładkiej - tego problemu nie ma z samolotami stealth. To tyle panie yaro.

  11. Yaro

    @abc Ach ci hinduscy ekspercji. Indyjski czołg lepszy od T-90 krzyczeli po czym zamuwili T-90. Krzyczeli że Su-30 awaryjne, do Rosjan pretensje mieli. Po czym się okazało że jedyne co w Su-30 szwankuje to dzieło indyjskich specjalistów. Sami nie potrafili poprawić własnego bubla to poprosili Rosjan o pomoc i problemy z Su-30 zniknęły. Tak więc do bajania hinduskich ekspertów podchodził bym z dystansem. Bo co warci są eksperci państwa w którym opierając się na AK, FN FAL i G3 skonstruowano największy bubel w historii karabinków automatycznych?

  12. Nojatotamnwm

    Pomijając wcześniejszą część wywodu nie związaną z tym co pisałem. Chibiny-M ma z lat 80 tylko nazwę. Cały system został opracowany od nowa po 2007. No ale jak się historii nie zna to plecie się o latach 80.

  13. abc

    Panie @Nojatotamnwm. Rosja do dzisiaj nie opracowała żadnego seryjnie produkowanego radaru AESA - także dla MiG-35. Pisze o tym Dave Majumdar w artykule \"Russia\'s MiG-35 Has a Big Secret (And This Time NATO Will Be Very Pleased)\", który można znaleźć w necie.

  14. Davien

    Panie Nojatotamnwn zachodnie systemy w latach 90-tych takie jak radar czy IRST były juz lepsze od Barsa i OLS-30 ale nie były dostepne dla Indii, dlatego zastosowano rosyjskie. W Su-30SM zrezygnwano z wyposazenia zachodniego zostawiając rosyjskie i uzupełniając je własna awioniką. Su-34 i 35 nie maja zadnego związku z Su-30MKI/SM te wersje Su-27 powstawały od początku dla Rosji choć np Irbis to modernizacja radaru Bars ale z innej wersji niz ten na Su-30MKI który zdaje sie miał komponenty nierosyjskie. WRE z jakiego korzystaja Rosjanie to jak najbardziej lata 80-te, z tamtego okresu pochodzi system WRE Chibiny-M który od Chibiny z lat 80-tych rózni sie wyrzutniami srodków zakłócających i dopasowaniem do Su-30/34/35. IFF to tylko transponder, a i jak widac na przykładzie rosyjskich maszyn tez nie zawsze działa:)

  15. Davien

    Panie Nojatotamnwn i ładnie tak znowu kłamać:)) MiG-35 wykrywa F-16 sporo ponizej 100km( radar Żuk-M ma wykrycie RCS 3m2 na 120km) natomiast T-16 widzi go z ponad 140 bo takie sa parametry AN/APG-68v9 i RCS Mig-a. Tak wiec MiG z prymitywnymi R-77-1 na poziomie pierwszych AIM-120C-5 jedyne co zrobi to umrze z honorem. Bajek o F-22/35 nawet nie będę komentował, zapytaj waszego Suchoja jak mieli to zrobic w Su-57 bo dane LM to dla ciebie czarna magia. A tu masz kolejny raz info o MiG-35 jak wchodził do słuzby: \" MiG-35S dla WKS miałby otrzymać stację radiolokacyjną N041 Żuk-M, a samoloty egipskie i ewentualnie syryjskie mają otrzymać radar FGA-29S Żuk-M1SE – w obu przypadkach z pasywną anteną szczelinową.\" Wystarczy ?

  16. Nojatotamnwm

    @dawo Ale wybór komponentów do Su-30 MKI to połowa lat 90, obecne Su-30SM/34/35 nie korzystają z WRE i IFF z tamtych lat. Wg twojej logiki brak zamiany OLS-30 i radaru Bars świadczy o tym, że zachodnie systemy nie były w stanie się z nimi równać.

  17. dawo

    Panie jumo, Nie mogę się zgodzić z tym co Pan pisze. Systemy walki i kierowania ogniem stosowane na wszelakich Su, są zupełnie przestarzałe w skali krajów jak USA, Japonia czy Francja. Najlepiej o tym świadczy fakt, że Indie te własnie elementy wymieniły jako pierwsze obok systemów WRE i IFF.

  18. Propagandolog

    @jumo: \"rosjanie nie dają elektroniki tam gdzie jej nie potrzeba\" - otóż to! Ostatnio ich wojsko stwierdziło, że bardzo nie podobają im się \"czarne pudełka\" w postaci elektroniki sterującej wtryskiem do diesli, szczególnie zagranicznych, ale i własnych (w tym przypadku głównie chodzi o odporność na impuls elektromagnetyczny). Dlatego prowadzą prace (podobno z dużymi sukcesami) by zastąpić tą elektronikę elementami pneumatycznymi. Za Układu Warszawskiego były takie pomysły (nawet w Polsce), gdzie budowano logikę opartą o elementy pneumatyczne (bez elementów ruchomych!) i rozmiarowo było to porównywalne do elektroniki na elementach dyskretnych, ale myślałem, że to porzucono. Tymczasem Rosjanie twierdzą, że można tym znakomicie zastąpić elektronikę sterującą wtryskiem w dieslach bez najmniejszego pogorszenia parametrów silnika i przy wzroście jego niezawodności. Rosja oczywiście dotąd stosowała systemy Jetronic Boscha, ale Daviena muszę zmartwić, bo z fabryk Boscha na terenie Rosji, wiec embarga się nie bali. Tak jak używają sprzętu amerykańskiego Caterpillara - też z fabryki na terenie Rosji (ponad 60 lat tam jest!).

  19. abc

    @yaro. Zobaczmy co fachowe źródła piszą o skutecznej powierzchni odbicia samolotu F-22. \"THE F 22 RAPTOR\'S FRONTAL ASPECT RADAR CROSS SECTION IS ASSUMED TO BE 0.0001 M² AND THE OVERALL ASPECT RADAR CROSS SECTION IS ASSUMED TO BE 0.00016 M².\" RCS F-22 wynosi od 0,0001 m2 do 0,00016m2. F-35 ma RCS niewiele większy co doprowadziło do rozpaczy Hindusów zaangażowanych w program FGFA. Panie yaro wskaż mi te \"każde inne\" samoloty które mają tak niski RCS i to nie koniecznie od frontu.

  20. jumo

    @dawo rosjanie nie dają elektroniki tam gdzie jej nie potrzeba, ale ta elektroka która jest i odpowiada za system walki czy wdpomagania pilota to ta sama liga co na zachodzie? Każdy Su-3x jest wyposażony w głosowego asystenta zarówno lotu jak i walki.

  21. Yaro

    A Davien tradycyjnie fantazjuje. Przyszłość do J-31 hehe czy to nie przypadkiem ten samolot który był widziany na radarach indyjskich Su-30 tak samo jak samoloty IV generacji. Prawda o V generacji jest taka że jest na nią za wcześnie. A z samolotami tej generacji były są i jeszcze długo będą koszmarem dla logistyki i serwisu. Najlepszym dowodem na to jest F-35 gdzie durna naprawa powłoki pochłaniającej fale radarowe jest drogą przez mękę a i zanim do niej dojdzie to trzeba sporo poczekać. A to oznacza że w warunkach bojowych w starciu z równorzędnym przeciwnikiem będą to maszyny jednorazowego użycia. A Davienowe bajki o tym że F-35 strąci każdy samolot zanim zostanie przez niego wykryty można co najwyżej dzieciom w piaskownicy opowiadać. Realia wyglądają tak że F-35, F-22.... Są tylko trudno wykrywalne od frontu. Od dołu, góry i boków są tak samo widocznie jak każde inne.

  22. Davien

    Dawo, Su-35 jest maszyną lepszą od naszych F-16 ale gorszą od F-16V/block 70/72. Radar Irbis moze nie jest cudem techniki ale jest zdecydowanie lepszy od An/APG-68v9. Uzbrojenie p-p F-16 ma lepsze Do tego jakbys nie doczytał to pisałem o Su-30SM czyli okrojonej rosyjskiej wersji Su-30MKI a nie o Su-35. Elektronicznie Su-35 niestety dorównuje naszym jastrzebiom a w niektórych elementach jak np radar jest zdecydowanie lepszy.

  23. Nojatotamnwm

    Jeśli Davien mówi prawdę to niewidzialny F-35 i jeszcze bardziej niewidzialny F-22 są ślepe. Fale z radarów F-35/22 ulegną na nich samych rozproszeniu. F-16 block 52+, który może MiGa-35 wykryć poniżej 100 km (5m2 na 130 km, czyli jak MiG SMT), a MiG powyżej 200 km (1m2 na 200 km, czyli jak F-16V). Więc F-16 block 52+ nawet nie będzie wiedział co go atakuje.

  24. dawo

    Davien. Su-35 nie jest na poziomie F-16C/D block52+. To jest inna liga. Radar AN/APG może i ma mniejszy zasięg, ale zdecydowanie większe możliwości w zakresie rozpoznania, obróbki sygnałów czy komfortu eksploatacji w tym niezawodności. Również w najważniejszym elemencie czy system kierowania ogniem (w tym komputer pokładowy) to zupełnie inna liga,. Nie wspominam już o innych elementach jak systemy walki WRE czy identyfikacji w wymiany informacji. Proponuje poczytać rosyjskie fora gdzie samoloty te stawiane są na równie z F/A-18C/D pod kątem wrażliwych systemów. Su-35 ma fantastyczne parametry lotne, elektronicznie to wciąż maszyna niedorównująca światowym standardom, choć to i tak krok milowy i zupełnie nowa jakość w WWF.

  25. wania

    to ja. A gdyby su-35 nie dały rady to wania z kałasznikowa z nowymi nakładkami zestrzeli resztę poruszając się elektrycznym samochodem produkcji kałasznikowa w wersji opancerzonej. Kolejna fala F-35 zostanie potraktowana z lasera.