Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy lot Su-57 z nowym silnikiem [WIDEO]

Z lotniska Żukowskim wystartował prototyp samolotu Su-57 wyposażony w nowy silnik o znacznie większych osiągach. Był to pierwszy lot jednostki napędowej noszącej robocze oznaczenie „Produkt 30” (Izdielielije 30), która docelowo ma napędzać nowe rosyjskie myśliwce 5. generacji, zapewniając im większą moc i mniejsze zużycie paliwa. 

Napęd obecnych prototypów, jak również maszyn planowanych w pierwszej transzy seryjnych Su-57, stanowią silniki AL-41F1. Jest to zmodyfikowany do potrzeb nowej konstrukcji silnik AL-41 (117) stosowanych w myśliwcach Su-35S. Zarówno ten silnik jak i Produkt 30 stanowią kolejny krok w rozwoju silników AL-31 stosowanych w całej rodzinie samolotów bazujących na Su-27, a więc Su-30, Su-33 czy Su-34.

Silnik 117 stosowany obecnie w samolotach Su-57 posiada względem poprzednich wersji znacznie zmodyfikowane sprężarki o większej średnicy, zmodyfikowane oprzyrządowanie, a przede wszystkim cyfrowy system sterowania (FADEC) i dysze o zmiennym wektorze, znacznie podnoszące manewrowość.  Przy tym wszystkim jego masa jest o ponad 150 kg niższa niż starszych wersji, dzięki zastosowaniu nowocześniejszych materiałów. Ciąg tych silników to 14,9 tony, czyli około pół tony więcej niż w jednostkach AL-41F-1S stosowanych w Su-35S.

W dniu 5 grudnia 2017 roku wzbił się w powietrze na 17 minut dziewiąty prototyp myśliwca Su-57 wyposażony w standardowy silnik 117 po lewej stronie i nowy, docelowy silnik „Produkt 30” na prawej burcie.  

Nowa jednostka napędowa „Produkt 30”, której produkcyjnym oznaczeniem ma być prawdopodobnie AL-41FU ma mieć osiągi wyższe niż poprzednik. Dokładne dane nie są znane, jednak ciąg ma sięgać 19 ton. Przede wszystkim jednak zmiany mają dotyczyć niezawodności i żywotności jednostki napędowej, która dzięki nowym rozwiązaniom, mniejszej ilości ruchomych części i nowym materiałom ma mieć dłuższe okresy międzyremontowe oraz niższe koszty eksploatacji i mniejsze zużycie paliwa.

Su-57 Rosja
Nowy silnik "Produkt 30" (po lewej stronie) ma inny kształt dyszy niż jego starszy brat zamontowany po prawej stronie maszyny. Fot. mil.ru

W obecnej chwili trudno jest powiedzieć, czy uda się osiągnąć tak wyśrubowane wymagania. Jedyne co można z pewnością powiedzieć, to że nowy silnik działał sprawnie i bez zakłóceń. Na nagraniu widać też, że jego dysze o zmiennym wektorze ciągu mają nieco inny kształt i wielokątne krawędzie spływu poszczególnych ruchomych segmentów w odróżnieniu od prostej krawędzi dyszy silnika typu 117. Nowy silnik jest też nieco krótszy.

W nowe jednostki napędowe „Produkt 30” mają być wyposażone samoloty Su-57 produkowane po roku 2020. 

Reklama

Komentarze (21)

  1. wanialezypodplotem

    Bardzo się cieszę, że wreszcie udało im sie wsadzić jakiś niezardzewiały silnik do samolotu. Proszę obudźcie mnie za 15 lat kiedy wejdą do produkcji te Su-57. Rosyjski MON zamówił ich aż... mniej niż 30 sztuk, więc pewnie produkcja zejdzie się do 2053 roku.

    1. halo_pobudka

      Raport takimi słowami porównuje samolot amerykański z rosyjskimi. "Charakterystyka pracy samolotów F-35 wypada niekorzystnie na tle rosyjskich myśliwców czwartej generacji MiG-29 Fulcrum oraz Su-27 Flanker, które są wykorzystywane przez różne armie na całym świecie. Są to również samoloty, z którymi F-35 zmierzy się w razie jakiegoś konfliktu. Chodzi tutaj o udźwig (wyjątkiem jest wersja C), transsoniczne przyspieszenie oraz stosunek masy do ciągu. Wszystkie warianty F-35 mają również znacznie niższą prędkość maksymalną - 1,6 Ma do 2,2 Ma dla Su-27 i 2,3 Ma dla MiG-a-29. Symulacje walk w powietrzu prezentują jeszcze gorszy obraz sytuacji. W 2009 roku Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych wspólnie z Lockheed Martin przekonywali, że F-35 w walce z MiG-ami-29 i Su-27 osiągnie wynik 3:1 - pomimo tak zaawansowanej awioniki oraz technologii stealth. Wyniki innych symulacji były tylko gorsze. Z analizy zleconej przez RAND Corporation wynika, że F-35 poniósłby straty w starciu z Su-35s - 2,4 zniszczonych maszyn amerykańskich na 1 rosyjską.

    2. biały

      przestań popatrz na europę zamieszki w Francji prasa milczy zamieszki w Niemczech prasa milczy w Polsce próba przeprowadzenia reform sądownictwa łamanie praw człowieka , ten kto ma kasę ten manipuluje politykom , kto w Polsce i na zachodzie ma prasę i kasę no chyba nie Rosja oni jak mają na onuce to sie cieszą

  2. Stefan

    Moc wzrosła o 3,5%. Ruscy komentują \"(...) nowy silnik o znacznie większych osiągach\". Ile to jest nieznacznie?

  3. Rysiek

    Dymi jak Mig-29 :P

  4. Łowcapiękna

    ale ładny samolot jest ładniejszy płatowiec od raptora prawda?

    1. Waniusza

      Oczywiście, że nie. Rosja już pracuje nad nowym platowcem bo ten ma echo radarowe jak stodoła. Zresztą się przyjrzyj... Wystające brudne i gołe silniki, pokraczna sylwetka...taki su-27 przerobiony w stodole na F-22, który ma kilkadziesiąt lat. Słabo.

    2. zyg

      Chyba każdy się zgodzi że PZL P-11 czy P-24 były piękniejsze od P-47 Thunderbolta? A o "zaawansowaniu" rosyjskich silników świadczy chyba najlepiej fakt że głowni odbiorcy nielicznych samolotów pasażerskich produkowanych przez ten kraj włącznie z Aeroflotem zamawiają je z silnikami produkcji zachodniej (RR) lub produkowanych przed sankcjami w kooperacji z P&W czy Snecma.

    3. Suawek

      Wedle części estetów Su-35 najpiękniejszy. No ale przy braku innych zalet niech chociaż piękny będzie. N

  5. 0libob

    Hehe a jednak panowie. Maja dilnik. Dodac radar i.... nono. Jak ten suchoj dojdzie F-35 to juz wspolczUje yankesowi. Krótka tak ma myśl. Otóż panowie podejrzewam ze Su-57 szybciej wejdzie do służby niż my zakupimy F-16 ( bo ta maszyna niestety zapewne jest pewnikiem by zastąpić su22 i mig29 ) i to jest najważniejsza i nie wesoła perspektywa a nie bo dyrdymaly typu co jest lepsze ruski czy amerykański bo to akurat z grubsza mi dynda.

    1. Waniusza

      Tak towarzyszu. Ale nastąpi to za 10 lat. USA pracują nad kolejną generacją. I co szybkości wejścia do produkcji seryjnej też mam wątpliwości.... Obawiam się, że my kupimy szybciej kolejne efy. Rosja ma silnik - prototyp, radar prototyp, awionika prototyp, kadłub do wymiany bo świeci jak stodoła... A to wszystko kosztuje. Zobaczymy, czy wiecie zbrojeń Rosja wytrzyma. Wyścig, który znowu sama zaczęła. Z USA nie ma szans. Z Chinami już zaczyna przegrywać.

  6. Maras

    Tym silnikiem Rosja zrownala sie z USA. A kto wie moze i ich przeskoczyla. Trudno to oczywiscie ocenic ale wydaje sie ze ten i f135 sa porownywalne. Ciekawe ile chinczyki by dali zeby miec ten silnik. Czytalem ze Rosjanie maja pomoc chinczykom w ich nowym silniku do j20 ale patrzac po parametrach to bedzie cos na poziomie 117

    1. Pim

      Zrówna się jak przejdzie z prototypu do produkcji seryjnej (większej niż np. 10 szt/rok) i ta wejdzie do użycia. A od prototypu do produkcji seryjnej w przypadku współczesnych silników droga daleka. Więc drogi Marasie na prawdziwy zachwyt trzeba będzie poczekać.

    2. fanklub Daviena

      F-135 nie jest porównywalny - jest gorszy! Swoją moc zawdzięcza zwiększeniu stopnia dwuprzepływowości. Ale dla samolotu myśliwskiego ma to tragiczne skutki - fatalne osiągi przy prędkościach naddźwiękowych. F135 jest w zasadzie tym samym silnikiem co F119 z F-22 - część gorąca jest ta sama, ma tylko zmienione wentylatory i zwiększony stopień dwuprzepływowości. Dzięki temu jego moc na małych prędkościach wzrosła z 156kN (z dopalaniem) na 191kN (z dopalaniem). Ale jak w przypadku wszystkich silników o dużej dwuprzepływowości, wraz ze wzrostem prędkości wentylatory (zupełnie jak śmigła!) stają się źródłem oporu a nie ciągu i wraz z prędkością taki silnik szybko traci moc i na prędkościach naddźwiękowych "słabszy" F119 daje ciąg dużo silniejszy od F135. Pierwotnie to F119 miał trafić do F-35, zapewniając przyzwoite osiągi naddźwiękowe, ale drastyczne przekroczenie zakładanej masy przez F-35 wymusiło zwiększenie ciągu. Ponieważ USA nie ma silniejszego silnika do prędkości naddźwiękowych o zbliżonych wymiarach, było zmuszone zwiększyć dwuprzepływowość tego silnika by utrzymać sensowne osiągi F-35 na prędkościach poddźwiękowych, ale z tragicznym skutkiem dla osiągów naddźwiękowych. Tak tragicznym, że F-35C jest samolotem naddźwiękowym tylko z nazwy - tak długo rozpędza się do takiej prędkości i do tego musi to robić na dopalaczu, że zużywa do tego całego zapasu paliwa i po osiagnięciu tej prędkości musi zwolnić i zatankować, więc praktycznie ta prędkość jest dla F-35C nieużywalna. Samo porównywanie więc katalogowej mocy, bez sprawdzania jak jest uzyskiwana, w silnikach odrzutowych jest mylące. Np. silniki z Tu-160, gdyby wyposażyć w duże wentylatory celem zwiększenia dwuprzepływowości i ciągu, byłyby jednymi z najmocniejszych silników do samolotów pasażerskich (część gorąca na to pozwala), ale wtedy zupełnie nie nadawałyby się do samolotu naddźwiękowego. Ogólnie to z tej samej "gorącej" (najtrudniejszej do zrobienia!) części silnika turboodrzutowego możesz iść w dwóch kierunkach: małego ale szybkiego przepływu - wtedy dostajesz słaby silnik "na lotnisku" ale znakomity przy prędkościach naddźwiękowych (klasyczny przykład: "słabe" silniki MiG-25, wymagające długich pasów i rozbiegu, ale do dziś nie mające sobie równych przy prędkościach naddźwiękowych), albo przepływ może być duży, ale wolny - takie są silniki turbowentylatorowe w samolotach pasażerskich (dlatego współczesne samoloty pasażerskie o "pękatych" silnikach latają z Polski do USA o godzinę, dwie wolniej niż ich stare wersje ze "smukłymi" silnikami) i wtedy są mocne, ale zupełnie nie nadają się do prędkości naddźwiękowych. Możesz też wybrać wariant pośredni o pośrednich osiągach. Z przymusu konstruktorzy F-35 musieli zwiększyć moc kosztem osiagów naddźwiękowych. Dlatego mimo większego ciagu statycznego silnik F-35 jest gorszy do myśliwca od silnika F-22 i oczywiście od "Produktu 30".

    3. Kościuszko

      No tak masz tyle szczegółów że twoja analiza porównawcza zapewne jest wiele warta...

  7. Batory pod Pskowem

    Podziwiam specjalistów głównie tych ze wschodu. Naprawdę trzeba być specjalnym człowiekiem żeby po jednym filmie (propagandowym)wyciągać daleko idące wnioski. Tak czy tak ciesze się ,że mieszkam w normalnym kraju gdzie każdy może napisać i myśleć samodzielnie.

  8. Tomasz

    W tekście napisano...Su-57 wyposażony w standardowy silnik 117 po lewej stronie i nowy, docelowy silnik „Produkt 30” na prawej burcie. Podpis pod zdjęciem mówi zaś: Nowy silnik "Produkt 30" (po lewej stronie) ma inny kształt dyszy niż jego starszy brat zamontowany po prawej stronie maszyny. To który jest który? Czy to specjalnie tak podane "aby się wróg nie dowiedział" ?

    1. Courre de Moll

      "Nowy silnik jest też nieco krótszy" - więc raczej druga wersja.

    2. Maras

      Nowy jest po lewej już im zwracałem uwagę ale widocznie jest to test ... tylko na co?

    3. magazynier

      Na nagraniu widać też, że jego dysze o zmiennym wektorze ciągu mają nieco inny kształt i wielokątne krawędzie spływu poszczególnych ruchomych segmentów w odróżnieniu od prostej krawędzi dyszy silnika typu 117. Nowy silnik jest też nieco krótszy. :)

  9. Courre de Moll

    W czasie startu wyraźny dym leci tylko z prawego silnika (widać przez sekundę czy dwie na tle nieba). Czy wy widzicie na tym filmie jakiekolwiek objawy pracy lewego?

    1. Maras

      Równiez na innych forach ludzie podnoszą ten fakt. Czyzby Rosjanie ostatecznie pozbyli sie dymu ze swoich silnikow? No chyba ze wystartowal na jednym silniku (czy to jest wogole mozliwe?) a nowy odpalili w czasie lotu.

  10. wenga

    Bardzo dobrze ,że Rosjanie nie spieszą się z myśliwcem V generacji bo amerykański F-35 w Japonii się rozleciał w powietrzu ( tak donoszą media)...F-35 budowany był w ramach współpracy wielu krajów pieniądze poszły takie ,że można było by dla całej Europy pobudować domki jednorodzinne z basenem a efekt tylko na kolorowej reklamie jak w telewizji...

    1. Maras

      Nie siej propagandy od f-35 odleciala klapa 70x30 cm od jakiegos panelu. Tak wiec jeszcze daleko mu do rozpadu w powietrzu. Za to f-22 w korei nie mogl wrocic do miejsca postoju na lotnisku

    2. chateaux

      Mógłbyś wskazać konkretnie, które media donoszą o rozleceniu się F-35 w Japonii?

    3. Davien

      Odpadł niedmknięty panel osłaniający wlot paliwawiec bajki ze Sputnika sobie daruj:)

  11. Frank

    Troche ociosana 35-tka na kształt F22, wiecej w tym propagandy jak techniki.

    1. wic

      Najlepszy jest F-35 co przegrał w zderzeniu z bocianem :) A F-22 na razie to wiecej propagandy niż techniki, bo jak nazwać samolot co potrafi zniszczyć namiot na pustyni:)

  12. kanon

    Biedny F22 tyle lat te 190 sztuk czeka na jakiegoś rywala na niebie i wreszcie jakaś jaskółka na horyzoncie się pojawiała pytanie ile lat będzie jeszcze czekał żeby tej jaskółki było jakieś 80 sztuk ???? pewnie jeszcze z 10 lat

  13. bj

    Niesmiertelny Su-27, tylko troche bardziej ociosany.

  14. Eryk

    A podali ŻYWOTNOŚĆ tych wysilonych silników ?

    1. Smuteczek

      Maja byc niby bardziej zywotne od starszych, jednak trudno to zrozumiec biorac pod uwage mniejsza mase. Poczekajmy na wiecej info

    2. lowacz

      do Eryk__________tak podali - milion razy wieksza niz polskich ktorych nie mamy i nigdy nie bedziemy miec

    3. filozof

      Ty o masz ;) a może jeszcze cenę mieli podać ?

  15. MarvoloRidl

    AL-41FU to : nowa zmodyfikowana dysza ; mniejsza o 150 kg masa ; większy ciąg o 400 kg ; mniejsza ilość ruchomych części ; dłuższe okresy międzyremontowe oraz niższe koszty eksploatacji i mniejsze zużycie paliwa. Pozostaje teraz tylko do pełni szczęścia rozwiązać problem szybkiego zwiększenia możliwości produkcyjnych.

    1. maruda

      to nowy silnik projektowany od początku, jeśli twierdzisz, że jest inaczej to poprosimy i źródełka

    2. Holender

      Silnik 117 stosowany obecnie w samolotach Su-57 posiada względem poprzednich wersji znacznie zmodyfikowane sprężarki o większej średnicy ciąg to 14,9 tony ????? ten nowy - AL-41FU ma mieć osiągi wyższe niż poprzednik. Dokładne dane nie są znane, jednak ciąg ma sięgać 19 ton. (....) Tak piszą w tym artykule, więc co Ty tu wymyślasz ??

  16. Dropik

    19 ton to wiecej niz 2 silniki z miga-21 bis . jest moc

    1. yaro

      pomnóż przez dwa, F35 ma jeden o ciągu 191 kN a inne agencje podają nieoficjalnie, że ten ma 178-187 kN do tego jest mniejszy od poprzednika z ciągiem zdaje się 141 kN

    2. CB

      Ale i sam samolot jest ze 4 razy cięższy.

  17. Kubuspuchatek

    Zaraz zaraz, ale to niemożliwe Davien pisał ze nie maja nic awioniki, silnika, i ze to wszystko tektura. Jak na jeden miesiąc to troche dużo tych nowości. A100, nowy tankowiec , tu160m3, odremontowany an124, teraz nowy silnik, kolejne su30/35, koalicja na podwoziu kołowym , jeszcze nie napisano o nowym pancyrze-SM , na podwoziu kamaza tajfun , ale davien twierdzi ze to niemożliwe. A tutaj jeszcze prace nad migiem41, satanem2,s500, szybkim śmigłowcem

    1. 09ko

      A ile z tego kupili ? # Kubuspuchatek Dzisiaj, 06 Grudnia, 17:09. Programy mają, ale z tego co opracują nie wszystko wchodzi do służby. Za drogie, za mało pieniędzy, albo szybko się psuje, To jest Rosja tego nie ogarniesz.

    2. Whiro

      To dobrze niech pracują. Szybciej im się kasa skończy, a NATO i chinom i tak mogą naskoczyć. Mogą pracować i pracować. Ale przełomu żadnego nie ma. Dochodzą jedynie cyferki do starego sprzętu.

    3. kij

      Bo nie mają. Nawet licząc ten prototyp silnika to do pełnego myśliwca 5 generacji mają jeszcze długie lata pracy, podczas gdy Stany mają je już w ilościach hurtowych. Mig41 to na razie ładna grafika oraz zamierzone osiągi, które są praktycznie nierealizowalne przy obecnym stanie techniki.

  18. AAK

    Kolejna - moderka a nawet nowość ? Nasz wróg NR.1 ( tak warszawa uważa ) dalej w prowadza nowości i ulepszenia w swoim uzbrojeniu . My oczywiście - na lewo patrz w stronę NATO - USA ! Co innego nam przypadnie - skoro wróg dozbraja swoje wojsko ? Sylwetka wspaniała .

  19. Amator

    Co na to nasi eksperci ? Ruskie jakieś tam silniki nowe produkują, niemożliwe pewnie jaka atrapa

  20. yaro

    no to się zacznie :-), ale polska agencja lotnicza podaje: "Według nieoficjalnych informacji jego ciąg wynosi 172-187 kN." ______ Ale krytykantom których tu zaraz będzie bez liku :-) przypomnę, że silnik Pratt & Whitney F135 to wersja rozwojowa starego już jakby nie było Pratt & Whitney F119 stosowanego w F22 która jest od niego cięższa o 700 kg i ma 20% większą moc. Podawany przez różne źródła ciąg wynosi 191.3 kN.

  21. Batory pod Pskowem

    Jest i lata jeszcze 20 lat i kto wie.

Reklama