Koncern oferuje modernizację obejmującą remont i przegląd płatowca oraz wymianę silników. Możliwe jest również zmodernizowanie awioniki w oparciu o system opracowany przez polski ITWL. Uzyskuje się w ten sposób maszynę o wydłużonym resursie, posiadającą osiągi zdecydowanie wyższe niż pierwotnie.
Wariant oznaczony przez zakłady Motor Sicz Mi-2MSB, przechodzi obecnie procesy certyfikacyjne. Zarówno w ukraińskich jak i międzynarodowych strukturach administracji lotniczej. Mi-2MSB to popularna, lekka maszyna dwusilnikowa Mi-2, w której przestarzałe silnik GTD-350 zastąpiły dysponujące wyższą o 65 KM mocą jednostki napędowe typu AI-450M produkcji Motor Sicz. Przy mocy 465 KM każdy, silniki AI-450M maja o 27% mniejsze zużycie paliwa i niższą o 25 kg masę niż GTD-450. Śmigłowiec w tej konfiguracji ma uzyskać certyfikat ukraiński do końca tego roku, co otworzy możliwość ich pozyskania przez siły zbrojne.
Czytaj również: Sokół z silnikami Motor Sicz. Szansa na drugą młodość?
Należy zaznaczyć, że Mi-2MSB stanowi tylko pierwszy krok w zaawansowanym programie modernizacyjnym zaplanowanym przez koncern Motor Sicz. W ramach programu oznaczonego MSB-2 modernizacja ma obejmować zastosowanie nowej, kompozytowej struktury przedniej części kadłuba, wymianę awioniki na w pełni cyfrową produkcji zachodniej oraz zastosowanie silników AI-450M wraz z nową przekładnią główną, zdolną przenieść większą moc. Ma to umożliwić znaczący wzrost osiągów tej lekkiej i bardzo popularnej na świecie maszyny.
Obecnie Mi-2 ma maksymalną masę startową 3,7 tony, natomiast z nowym reduktorem produkcji Motor Sicz i silnikami zastosowanymi w Mi-2MSB maksymalna masa startowa MSB-2 ma wynosić 4,3 tony. Dla tak małego śmigłowca wzrost maksymalnej masy o 600 kg to bardzo znaczący wzrost osiągów. Umożliwi to MSB-2 przewożenie oprócz 2 osobowej załogi do 8 osób lub niemal dwukrotnie większego ładunku niż w obecnej wersji. Maszynami tego typu są już obecnie zainteresowane ukraińskie służby mundurowe i Gwardia Narodowa oraz armia.
Czytaj też: Polsko-ukraińska współpraca przemysłowo-obronna. Korzyści i wyzwania
Firma Motor Sicz jest zainteresowana współpracą w programie modernizacji Mi-2 z polskimi zakładami PZL Świdnik, które były producentem śmigłowców tego typu i posiadają zarówno pełną dokumentacje produkcyjną, jak też uprawnienia do modyfikacji tego typu maszyn. Otwiera to możliwość realizacji tego typu zadań w Polsce. Zarówno na potrzeby odbiorców krajowych jak i potencjalnie w ofertach eksportowych dla licznych użytkowników maszyn za granicą.
Modernizacja śmigłowców znajdujących się na wyposażeniu polskiej policji stanowiłaby nie tylko rozwiązanie znacząco tańsze od zakupu nowych maszyn. Umożliwiłoby również przedłużenie eksploatacji dobrze znanych i posiadających zaplecze techniczne śmigłowców Mi-2, oraz kumulację środków na przyszły zakup większej liczby nowoczesnych śmigłowców i utworzenia systemu wsparcia eksploatacji i szkolenia.
Lewandos
Ale jaja... Jeszcze przyjdzie odkupować dokumentację, którą sprzedano wraz ze Świdnikiem...
holahola
I co z tego jak Świdnik nie jest już polski a nowy właściciel nie będzie chciał sam sobie robic konkurencji?
Z.
przestażałe? az bije w oczy...