Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Budżet, 2024 , MON, wydatki na wojsko

Znacznie więcej niż tysiąc. Jest umowa ramowa na Borsuki i wozy bazowe [AKTUALIZACJA]

Agencja Uzbrojenia podpisała umowę ramową z Hutą Stalowa Wola na dostawy bojowych wozów piechoty Borsuk. Łącznie chodzi o 1400 pojazdów. To największy projekt polskiej zbrojeniówki, wraz z platformami pod zabudowy specjalistyczne.

Reklama

We wtorek w południe w obecności szefa MON zostanie zawarta umowa ramowa między Agencją Uzbrojenia a konsorcjum firm Polska Grupa Zbrojeniowa i Huta Stalowa Wola na dostawy ponad 1000 bojowych wozów piechoty Borsuk oraz wozów specjalistycznych opartych na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej. Wśród tych osatnich znajdą się: gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, gąsienicowe wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares.

Reklama

Szacowana wartość zamówień wykonawczych, przewidzianych do udzielenia na podstawie przedmiotowej umowy osiągnie kilkadziesiąt mld zł, natomiast dostawy pierwszych pojazdów wybranych typów planowane są już w latach 2024-2025.

"Pierwsze cztery egzemplarze będą testowane w tym roku przez Wojsko Polskie. Liczę na to, że Wojsko Polskie w krótkim czasie zostanie wyposażone w nowe wozy bojowe" - napisał minister na swoim Twitterze.

Reklama

Czytaj też

"Dotrzymujemy słowa. Dziś Wicepremier Mariusz Błaszczak w Hucie Stalowa Wola ogłosi zamówienie ponad 1 000 sztuk wozów bojowych Borsuk" - napisał premier w mediach społecznościowych. "Gwarantujemy Polakom bezpieczeństwo" - dodał.

Huta Stalowa Wola S.A. (HSW) to jeden z największych i najważniejszych zakładów polskiego przemysłu zbrojeniowego; wchodzi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Bojowy Wóz Piechoty Borsuk to nowoczesny pojazd gąsienicowy przeznaczony dla pododdziałów piechoty zmechanizowanej. W skład załogi wchodzi dowódca, działonowy operator i kierowca. Pojazd pływa, co wyróżnia go z innych wozów tego typu. Chroni załogi i żołnierzy desantu przed ostrzałem pociskami z broni strzeleckiej i granatników przeciwpancernych, a także przed wybuchami min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych.

Jego prędkość maksymalna po drogach utwardzonych wynosi 65 km/h, z kolei pływać może z maksymalną prędkością do 8 km/h. Masa Borsuka w wariancie podstawowym wynosi 28 ton.

Za projekt Borsuka odpowiada Konsorcjum, którego liderem jest Huta Stalowa Wola S.A. W skład Konsorcjum wchodzą: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM Sp.z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., ROSOMAK S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.

Czytaj też

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (42)

  1. rwd

    Skoro nie potrafimy zbudować swojego bwp, to i taki składak dobry. Tylko od dziś Niemca nie należy denerwować, bo nam silnika nie sprzeda i Borsuk będzie kaputt.

    1. Snayper__

      MTU to chyba brytyjskie już jest? RR ma coś tam do powiedzenia chyba?

    2. skition

      RR jest niemiecki bo to Bayerische Motoren Werke w skrócie BMW.

    3. Davien1

      BMW jest właścicielem jedynie samochodowej części RR nie silnikowej

  2. Eytu

    To jest fajnie na papierze, ale jeżeli zrobimy w 2023 5 Borsuków, w 2024 - 20, 2025- 40, 26- 60, 27- 80, 28 -100, 29- 120, 30- 140, 31 - 160 , 32 - 180. to będzie sukces.

    1. OptySceptyk

      Generalnie, chcą zamawiać 2 bataliony rocznie. Powiedzmy 110 sztuk. I to by było niezłe tempo.

    2. wert

      rozkręcenie produkcji to 2-3 lata. HSW już kupiło 37 ha gruntów. Tylko "nowoczesna" biurwokracja i papierologia ojropiejska ma negatywny wpływ na inwestycje- uzgodnienia, zgody, srody i inne pierdolety. Wykształcenie nowej kadry fachmanów- 2 lata, zorganizowanie logistyki i jazda. Czyli optymistycznie w 2024 produkcja może iść już pełną mocą do 150 szt rocznie. I oby to się okazał hit eksportowy bo za 10 lat okaże sie że HSW przeinwestował w moce produkcyjne

    3. LMed

      Kolego wert, do 150 rocznie w 2024 to głupstwo sezonu albo żart złosliwy leśnego dziadka. Zastanawiam się dlaczego się kompromitujesz tak wytrwale?

  3. Szop85

    Mają bardzo dobrą koncepcję. Ukształtowanie terenu pokazuje że ciężkie maszyny M1a2 plus ciężkie BWP będą bronić środka przesmyku suwalskiego. A dokładnie drogi Grodno Warszawa. Płaski teren beż większych przeszkód.Bardzo trudny do manewru.100 kl płaskiego terenu. Za to boki i same Mazury to lasy jeziora bagna rzeki. Od strony Lublina do Białorusi podobnie. I właśnie dlatego kupili K2 i pływające Borsuki . Bitwa Warszawska pokazała że aby wygrać trzeba zatrzymać środek i kontratakować z boku. I robią przygotowują się na ten scenariusz. Wręcz planują zamknąć bitwę na granicy. I kontratakować a kierunku Kaliningrad i Wilno. Plus kierunek wzdłuż granicy Białoruś Ukraina przez Puszczę białowieską po tamtej stronie. Stara wielokrotnie sprawdzona koncepcja.

    1. Monkey

      @Szop85: Akurat czołgi Abrams i bwp będą bronić tzw. Bramy Brzeskiej, skąd jest prosty trakt na Siedlce i Warszawę. Odpowiedzialna za to zadanie będzie 18 DZmech. Natomiast przesmyk suwalski to K2 i bwp z 16 DZmech. Na płn wschodzie Polski bwp będą posiadać zdolność pływania, ze względu na nasycenie terenu przeszkodami wodnymi (jeziora, rzeki, rzeczki, nawet bagna). Tak więc tam jest potrzebny lżejszy sprzęt, a bardziej na południe cięższy. Tak ja to widzę.

    2. SAS

      Jeszcze nikt nigdy niczego nie obronił. Liczy się tylko atak.

    3. bc

      Cięższy sprzęt jest wytrzymalszy w obronie i ataku ale na pas polodowcowy się średnio nadaje. Produkcja w Polsce to sporo mniejsze koszty cyklu życia niż sprzęt z półki.

  4. PPPM

    1000 BWP to dużo czy mało? Mieliśmy 1200 BWP-1 przy niespełna 100 000 żołnierzy. Plany zakładają 300 tysięczna armię. Czy to nie będzie zbyt małe nasycenie wojska tym sprzętem. Piszę o wozach bojowych nie specjalistycznych.

    1. DBA

      PPPM@ mamy mieć 5 dywizji, czyli 5x5 batalionów zmech po 53 wozy każdy to 1325 szt. Oczywiscie na wyposażeniu części pozostaną Rosomaki. Tak więc masz trochę racji - gdzie wozy do szkolenia i uzupełnienia na szybko ewentualnych strat. Chyba, że biorąc pod uwagę ilość zakupowanych czołgów dywizje będą "cięższe" - wiecej batalionów panc, mniej zmech ( obecnie jest jedna pancerna)

    2. skition

      Można tak dywagować przy czym dywizja posiadać będzie Brygadowe grupy bojowe..Patrząc np .Na USA gdzie to 1Brygadowa Grupa Bojowa składa się z 2 batalionu 5 pułku kawalerii ,2 batalionu 8 pułku kawalerii ,2 batalionu 12 pułku kawalerii a 2 brygadowa grupa bojowa z 1 batalionu 5 pułki ,pierwszego batalionu 8 pułku i 1 batalionu 9 pułku kawalerii to brygady nie muszą być za bardzo przywiązane do swoich macierzystych jednostek..Dywizje zastąpiły więc kiedyś znane okręgi wojskowe...a skład brygadowych grup bojowych może być dość płynny i np. 1 brygada pancerna może mieć 2 etatowe soje bataliony pancerne oraz dwa kombinowane z innych teatrów np.. 1 batalion zmechanizowany z 11 dywizji, a drugi zmechanizowany np.z 12 dywizji...Oczywiście będą na wozach drabiniastych bo w tym roku mamy pozyskać 4 Borsuki czyli ukompletowanie 1 brygady zajmie 5-10 lat. a 12 brygad to 60-120 lat.

    3. kowalsky

      300 tysięcy to taka idea polityczna. Mniej więcej tak jak "uczciwy rząd" czy "sprawiedliwe państwo". Można do niej dążyć lub udawać że się dąży.

  5. Conan_babrbarzyńca

    Jeśli ciężki w przyszłości BWP to tylko z potężną armatą 50mm z udoskonaloną dopancerzoną więżą zssw-30. Dodatkowo dopancerzenie naszym najnowszym pancerzem reaktywnym pandolin. Na wieżyczce powinien się znależć w pełni zautomatyzowany szybkostrzelny karabin maszynowy. Na tyle wieżyczki powinno znajdować się dodatkowe miejsce na wystrzeliwanego drona rozpoznającego, który byłby zaprogramowany aby do misji był wył wystrzeliwany i wracał w sposób automatyczny do wieży. Taki pomysł mają zawrzeć niemcy w swoim nowym czołgu panther. Takie modyfikacje i wprowadzone rozwiązania będą gwarantować że ciężki bwp na polu walki będzie potężny

    1. nyx

      po co budować kolejną wieżę 50mm? kolejne 7-10 lat na jej budowę i badania a zssw-30 przecież jest już i dysponuje kalibrem 40mm i pociskami spkie - które są w stanie zniszczyć każdy współczesny czołg. No i po co dopancerzać wieżę skoro jest bezzałogowa? Ewentualnie mamy gotową wieżę z armatą plot 35mm KDA i myślę że w tych specjalistycznych wersjach Borsuka będzie użyta. Brakuje nam raczej takiej stricte czołgowej wieży made in poland, ale prawdopodobnie będziemy mieli licencję na wieżę od K2. Co do ciężkiego BWP to wydaje mi się że dobry system obrony aktywnej też mógłby pomóc zrobić z lekkiego Boruska - trudny do zniszczenia cel...

    2. OptySceptyk

      50mm nie jest na chwilę obecną, ani na przewidywalną przyszłość, potrzebne. 30mm Bushmaster wystarcza na wszystko, co mają Rosjanie, poza czołgami. A na czołgi jest rakieta.

    3. skition

      Napoleon jechał przez jakieś miasteczko i pyta burmistrza" Dlaczego nie strzelają z armat na moją cześć ..Powodów jest ze dwadzieścia .Po pierwsze nie mamy armat....Dziękuję to pierwsze mi wystarczy powiedział Napoleon... ,choć w tym przypadku należałoby przejść do punktu drugiego.. Owszem armaty możemy mieć ale ...nie będziemy mieć ...................................amunicji..Przy czym kaliber 57 mm BAE systems jest oferowany Marynarce ...Wojennej....Ostatni Navy USA zamówiło....aż 880 sztuk amunicji programowalnej kalibru dla jakiegoś okrętu..No fajnie..Szybkostrzelność praktyczna 2200 a pocisków ...800..to ile to jest? 15 sekund? A więc tak najpierw trzeba by napaść na flotę i strzelić w kły marynarza i zabrać mu amunicję choć on sam jak widać jej niewiele ma bo na 15 sekund..a amunicji 40 mm jest dość dużo i to kilka rodzająów wedle uznania.

  6. Tomasz

    No to teraz czekam na narzekania w komentarzach, bo przecież zawsze coś się znajdzie...

    1. Był czas_3 dekady

      Jeszcze się taki nie urodził coby wszystkim dogodził :-( Wszystko idzie w dobrym kierunku w kwestii Borsuka. Cieszy, że nie kupujemy od Korei wersji ciężkiej. Zrobimy swoją nie gorszą, a nawet lepszą.

    2. LMed

      No dobrze Tomku. Umowa ramową, czyli niezobowiązującą zupełnie. Podpisana jakiś rok przed zakończeniem badań kwalifikacyjnych prototypu (wynik?). Ale świetna okazja dla miłych zdjęć do sztambucha ministra na pewno. Cieszmy się więc.

    3. Extern.

      @LMed: Umowa ramowa też jest ważna, producent wie czego ma się teraz trzymać i na jaką skalę szykować umowy z podwykonawcami i własne moce produkcyjne.. To co prawda dopiero wstępny etap, ale jednak dosyć istotny. A co do nie skończonych testów, to najwyraźniej dotychczasowe badania były na tyle zadawalające że jest duża pewność że projekt jest pozbawiony zasadniczych wad. Gdy dojadą te kolejne 4ry maszyny, to już głównie będzie ćwiczone ich współdziałanie i wypracowanie taktyki działania tych nowych wozów w ramach pełnego plutonu zmechanizowanego, dlatego właśnie zamawiane są na tym etapie konkretnie 4ry wozy przed seryjne (już nie prototypy) a nie np. 3 czy 5.

  7. rwd

    Rozprawy o ciężkim BWP świadczą o tym, że światłe umysły naszego MON błądzą we mgle, nie mają żadnej koncepcji rozwoju WP ani polskiego przemysły zbrojeniowego. Zamiast produkować jeden podstawowy wóz piechoty oni już chcą go radykalnie zmieniać, by wyeliminować jego podstawową wadę czyli słabe opancerzenie. I powstanie ciężki Borsuk później lekki Borsuk, średnio ciężki, lekko średnio ciężki itd. Sprzęt powstawał dziesięć lat i okazuje się, że będzie produkowany tylko dla tego, że nie ma innego BWP a sytuacja nagli. Ale świadomi wad Borsuka przymierzają się do nowej konstrukcji, która będzie lepsza i pewnie powstanie gdzieś za kolejne 10 lat. W grę wejdzie jeszcze koreański BWP i paranoja gotowa.

  8. Kuballo10

    Jakoś zapomnieli o WB

  9. MiP

    I to się chwali tylko znając "moc" naszej zbrojeniówki to ostatni egzemplarz wojsko odbierze około 2050 roku 🙂

    1. RAF

      MiP@ Jeszcze sie zdziwisz.

    2. Był czas_3 dekady

      Jeżeli dojdzie do władzy w Polsce opcja niemiecka, to na pewno 2050r lud dalej albo w pesymistycznym wariancie wcale.

    3. Prezes Polski

      Był czas_3 dekady - lepsza opcja niemiecka niż obecnie rządząca opcja rosyjska. Przynajmniej kasa z unii będzie.

  10. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    Pytanie zasadnicze - co z produkcja ZSSW-3?. Na razie mamy 70 sztuk zamówionych w terminie do 2027. Wychodzi, że Bushmaster II [nadal bez licencji], Spike-LR2 [nadal bez licencji] i jednoczesne dostawy dla Rosomaka i borsuka, a potem "ciężkiego" BWP na bazie podwozia Kraba - będą wąskim gardłem. Inna rzecz, ze identyczna wieża dla Borsuka 28 t i ciężkiego BWP 40+ t - to bezsens. Dla cieżkiego BWP winna być wieża większego kalibru i z bogatszym zestawem kppanc/ZSMU/dronów. Być może nawet zintegrowana z zestawem napędowym plot/antydronowym z Tarnowa 12,7 mm. Na razie widzę dość rozpaczliwą prowizorkę z cięzkim BWP.

    1. Wilis

      Bardzo słyszę uwagi. Myślę dokładnie tak samo

    2. Chinol

      Na plus -merytryczny tekst jak zazwczaj

    3. wert

      ZSSW-3 to całkiem nowy model wieży. Dopiero nad nim pracują uwzględniając zużycie amo do zestawu napędowego plot/antydronowego z Tarnowa 12,7 mm. Ściera się kilka koncepcji: 1- dołożenie wagoniku amo z tyłu wieży jako blow panels (problem w próbach na wodzie- idzie jak motorówka i w kilwaterze następne mają duże problemy) 2- dorobienia do wagoniku kółek i ciąganie na haku lub siodle (forsowanie wody dnem lub przerzutem z spec procy); 3- podłączenia taśmociągu łączącego z wozem amunicyjnym (dyskusja dotyczy jego długości) 4- opcja wydająca się najlepszą- dostarczanie amo metodą teleportacji (podobno pierwsze próby są obiecujące)

  11. Adim

    Często krytykuje min Błaszczaka za zakupy z półki czy mały offset albo nie zrozumiałe zakupy( 500 himarsow, k9 zamiast kraba) moja krytyka wynika z tego że jako Polak zależy mi na polskim przemyśle Polskiej myśli technicznej i polskich produktach. Dzisiejszy zakup ogromnie mnie cieszy bardzo kibicuje borsukowi od dawna i wreszcie zaczęło coś się dziać dodatkowo zostało ogłoszone rozpoczęcie prac nad ciężkim borukiem!! . Brawo minister Błaszczak brawo mon ( nie myślałem że to kiedyś napisze ;). ).

    1. Chinol

      Dokladnie. POlska pownna byc jak Turcja. Co tylko sie da u Siebie. Ostatecznie u innych.

    2. Andybuba

      @Chinol. Wszystko ok. Tylko NIE jak Turcja. Nie chciał byś żyć w tym kraju.

  12. Chinol

    Super. Tylko jedna uwaga - UMOWA RAMOWA- to nie jest KONTRAKT WLASCIWY. To bardziej jak "list intencyjny"

  13. Fan

    Ten ciężki BWP to raczej musi być raczej na modyfikacji (podwyższeniu kadłuba) podwozia Kraba czy K9 . To powinno by być coś na wzór albo kopia podwozia AS21, które zresztą jest modyfikacją z armato haubic, PS Ciekawym rozwiązaniem jest podwozie Andersa ale w porównaniu do AS21 ma jedna oś mniej.

    1. Był czas_3 dekady

      Spokojna twoja rozczochrana! Będzie dobrze!

  14. Kamyl

    Jestem ciekaw czy autor się nie pomylił ws. Podwozi do wozów technicznych, ponieważ UMPG to cięższe podwozie od Geparda/Andersa natomiast podwozie od Borsuka nazywa się LPG.

    1. Był czas_3 dekady

      Mylisz się. LPG to opracowane podwozie do RAKa w wersji gąsienicowej

  15. Honker Haker

    Tysiąc sztuk to będzie na dwóch tysiąclecie chrztu Polski chyba...

  16. Patryk.

    I fajnie. Liczba robi wrażenie. Pierwszy krok został zrobiony, teraz czekamy na umowy wykonawcze. Chyba te cztery sztuki Borsuków, które były zamówione w zeszłym roku (a może jeszcze rok wcześniej) do przyspieszenia badań kwalifikacyjnych, to będą testowane, ale już w jednostkach "na żywym organizmie". Wygląda na skrócenie ścieżki badań, ale może to i lepiej?

  17. szon

    To jest też ciekawa informacja "Jeszcze w tym roku Agencja Uzbrojenia planuje skierować zamówienie na "ciężki" BWP, który ma powstać w oparciu o platformę K9 #THUNDER i wieżę ZSSW-30."

    1. Adim

      Kiedyś poprzedni prezes Hsw mówił o wstępnym projekcie ciężkiego Borsuka napędzanym silnikiem od k9/krab

  18. zibi

    "Pierwsze 4 egzemplarze #Borsuk będą testowane w tym roku....", czyli podpisano umowę na sprzęt który nie zakończył jeszcze cyklu badań i kwalifikacji?

    1. Z prawej flanki

      Podpisano umowę ramową, a więc tan naprawdę niczego jeszcze nie zamówiono.

  19. NAVY

    Jestem pod wrażeniem :)

  20. RAF

    Bardzo dobre informacje. Za chwile wyplynie agentura i bedzie narzekac, ze za malo, za duzo, za wolno, za szybko, zbyt pozno, a tak w ogole to najlepsze sa Pumy i trzeba bylo kupowac od Niemca. Na szczescie karawana jedzie dalej i to sie nie zmieni wbrew marzeniom niektorych "ekspertow".

  21. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    Pomysł ożenienia podwozia Kraba z ZSSW-30 nie ma sensu co do pozyskania lepszego uzbrojenia/wyposażenia na cieższej platformie, która na dodatek nie pływa. Rozwiązaniem byłby napęd hybrydowy do forsowania rzek po dnie. Zaś wież ZSSW-30 i tak będzie brakowało dla bazowego Borsuka. Mamy przetestowanego Andersa projektowanego od początku jako BWP - i ten powinien być platformą wyjściową dla "ciężkiego Borsuka" czy raczej Borsuka 2. Jedyna przewaga podwozia Kraba jako "ersatz" dla "ciężkiego Borsuka" - to hydropneumatyka. Wracając do Borsuka - 1000 BWP to mało - rozbudowa WP pochłonie jeszcze 500 BWP - a to tym bardziej nagli do rozszerzenia konsorcjum i zwiększenia produkcji do 250-300 sztuk.

  22. DRB

    Dodatkowo informacją, którą podał Błaszczak jest taka, ze Rada Modernizacji Technicznej zatwierdziła skierowany do Huty Stalowa Wola projekt cięższego wozu na podwoziu Kraba i z wieżą ZSSW-30. Czyli jednak sami opracuje ciężki BWP - rozsądna decyzja.

  23. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    Oczywiście bazą dla Borsuka 2 o masie 40+ ton może być BWP Anders - ale właśnie i z napędem hybrydowym i z podwoziem hydropneumatycznym i innymi sprawami z poprzedniego wpisu. Bo Borsuk w obecnej postaci jest owocem wielu niezadowalających kompromisów - nie tylko masy i opancerzenia ograniczonego zachowaniem zdolności do pływania, braku rezerwy modernizacyjnej, braku optymalnego ukształtowania pancerza - czy silniejszego "pakietu" uzbrojeni/wyposażenia. I z tego należy sobie realistycznie zdawać sprawę - stąd potrzebny Borsuk 2 - rozwijany sukcesywnie wg umowy już od 2023.

  24. Szwejk85/87

    Co z silnikiem i transmisją ?

  25. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    Osobna rzecz to Borsuk 2. Moim zdaniem z lepszym działkiem [większy kaliber, nawet 57 mm - w tym plot/C-RAMD] - zaś kppanck to umowny PiratoMoskit czy Brimstone 4], a co ważniejsze - z mocnym napędem hybrydowym - czyli [prócz b.wysokiej mobilności taktycznej i operacyjnej] ze zdolnością pokonywania przeszkód wodnych po dnie. Znika zatem ograniczenie pływania - znika ograniczenie masy i opancerzenia [i rezerwy modernizacyjnej] - czyli masa rzędu 40+ ton. No i zupełnie inne ukształtowanie pancerza. I umowa na Borsuka 2 winna być podpisana już w tym roku - by za 5 lat jeździł demonstrator, a za 7-8 prototyp.

Reklama