Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

ZEA rezygnują ze śmigłowców Caracal

Śmigłowiec H225M Caracal w barwach Kuweitu.
Śmigłowiec H225M Caracal w barwach Kuweitu.
Autor. Airbus Helicopters

Zjednoczone Emiraty Arabskie zdecydowały się zerwać zawarty w 2021 roku kontrakt dotyczący dostawy 12 śmigłowców Airbus Helicopters H225M Caracal. Wartość umowy wynosiła ponad 800 mln dolarów.

Reklama

Transakcja obejmująca 12 śmigłowców H225M Caracal oraz 80 wielozadaniowych samolotów bojowych Dassault Rafale F4 to część międzyrządowej umowy pomiędzy Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi i Francją, którą zawarto podczas wizyty prezydenta Emmanuela Macrona w Abu Zabi. Kontrakt stanowił element szerszego porozumienia o współpracy i przyjęciu wspólnych kierunków działania przez oba kraje.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Informację o anulowaniu kontraktu na śmigłowce przekazał w wywiadzie udzielonym portalowi Breaking Defense Muammar Abdulla Abushehab, szef sekcji ds. przemysłu obronnego i bezpieczeństwa w Radzie Tawazun. Instytucja ta odpowiada w ministerstwie obrony ZEA za zakupy obronne. Co istotne, decyzja zapadła pomimo wpłacenia w ubiegłym roku pierwszej płatności, czyli wejściu kontraktu w życie.

W rozmowie z dziennikarzami Muammar Abdulla Abushehab stwierdził, że anulowanie kontraktu nie było decyzją polityczną, ale bazującą na przesłankach finansowych i technicznych. Producent miał nie odpowiedzieć na oczekiwania strony zamawiającej. Abushehab stwierdził też, że "Kontynuacja kontraktu była dla nas trudna ze względu na wysokie koszty cyklu życia, ograniczenia w dostosowywaniu modułów do planowanych przyszłych wymagań misji oraz złożoną ofertę techniczną".

Czytaj też

Jednym ze spornych tematów był też prawdopodobnie zakres prac realizowanych na miejscu, w kraju użytkownika. Śmigłowce H225M Caracal miały w siłach zbrojnych Zjednoczonych Emiratów Arabskich realizować przede wszystkim misje ratownictwa bojowego (CSAR, z ang. "Combat Seach and Rescue"), ale planowana była modułowa konfiguracja maszyn, umożliwiająca realizację również innych zadań. Anulowanie tej umowy oznacza, że Abu Zabi będzie poszukiwać nowego dostawcy maszyn w tym kluczowym obszarze.

Należy odnotować, że śmigłowce H225M Caracal są raczej dobrze oceniane przez użytkowników. Wśród nich oprócz Francji znajdziemy też Brazylię, Indonezję, Kuwejt, Malezję, Meksyk, Singapur i Tajlandię, a od niedawna również Węgry. Budapeszt wybrał wariant wyposażony w system uzbrojenia HForce. Umożliwia on integrację optoelektronicznych systemów obserwacyjno-celowniczych, układów samoobrony oraz niekierowanego i kierowanego uzbrojenia.

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze (9)

  1. Paweł P.

    Nie chcieli montowni na 16 szt? Jak tak można.

    1. Davien3

      @Paweł P. no popatrza w Polsce nie mialo byc montowni ale fabryka na minimum 50 sztuk z pełnią praw serwisowych, remontowych i modernizacji oraz druga fabryka silnikow ale Macierewicz to wszystko uwalił co nie tylko kosztowalo nas odszkodowanie dla Airbusa ale dodatkowo spowodowało ze brak do tej pory zastepstwa za Mi-8/14 wiec skończ te zalosne manipulacje.

    2. Qwest

      @Davien3 skończ te żałosne manipulacje. Przecież nie jesteś aż tak naiwny i wierzyłeś w tą drugą fabrykę silników. Przecież wiadomo ile śmiglaków miało być wyprodukowanych we Francji a ile w Polsce (zmontowanych ?). Za Mi8-14 już za chwilę będą AW101 i mam nadzieję, że za jakiś czas kolejne. Caracal był do wszystkiego i do niczego. Ten kontrakt odbijałby się czkawką przez dziesięciolecia.

    3. Davien3

      @Qwest to ty skończ i wstydu sobie oszczedź jakos drugiej fabryki nie kwestionowali nawet twoi idole co uwalili przetarg pod wymyslonym pretekstem co kosztowało nas spore odszkodowanie dla Airbusa. AW101 nie zastapia Mi-14 bo wybrano je w poronionej wersji ZOP/SAR wzajemnie sie wykluczajacej Praktycznie kazde państwo uzywa jednego typu średniego smigłowca wielozadaniowego więc takie USA Niemcy Francja czy nawet Rosja oczywiscie sie nie znają Aha w fabryce w WZL w Łodzi miało powstac MINIMUM 50 H225M z czego 25 dla nas i reszta na eksport I to tyle z twoich manipulacji

  2. ANDY

    widocznie dotarło do nich że to relikt XX w. w dodatku drogi ( chodź o połowę tańszy niż cena dla Polski ) i w zakupie i w eksploatacji ...

    1. Davien3

      @ANDY i popatrz w naszym przetargu był tanszy od nieuzbrojonego S-70i a obecnie PiS kupił mniejsze i gorsze AW149 w tej samej cenie co miały byc Caracale do tego bez offsetu

    2. Qwest

      @Davien3 możesz uzasadnić dlaczego AW149 jest gorszy od Caracala? Rozumiem, że opierałeś się na informacjach ogólnie dostępnych w internecie.

    3. Davien3

      @Qwest to po kolei Caracal zabiera wiecej zołnierzy , jest bazowo zintegrowany z uzbrojeniem czego AW149 nie ma do tej pory ma lepsza awionikę bo powstał jako maszyna CSAR bazowo moze tankowac w powietrzu a co ciekawe AW149 startował w tym samym przetargu co Caracal i wyleciał z hukiem zanim przetarg sie zaczał bo nie spełniał warunków , wystarczy?

  3. easyrider

    Nie ma dobrego sprzętu francuskiego i trzeba sobie to jasno powiedzieć. Nie ma i nigdy nie było. Atomowe mocarstwo nawet broń strzelecką kupuje w innych krajach, bo ich "trąbka" nie sprawdziła się. Samo w sobie jest to dziwne, bo technologicznie są oczywiście rozwinięci ale broń robią do d... Jedyne co mi się kojarzy pozytywnie, to karabiny 1777, którymi armia Napoleona wojowała, karabiny Chassepot z wojny francusko-pruskiej 1873, armata polowa 75 mm z I WŚ, z dobrą szybkostrzelnością i rewolwer MR73.

    1. Davien3

      @easyrider to jak nazwać broń USA skoro kupuja za granica nawet takie fregaty albo np polska jak nawet kupujemy to co sami produkujemy lepsze? A Caracale to doskonałe maszyny

  4. adax11

    No to teraz Francja powinna honorowo oddać w darze te karaluchy Ukrainie, bo nikt tego złomu nie kupi , będą się mogli chwalić że przekazali sprzęt wartości 3 mld Euro, prześcigną Niemcy

    1. Davien3

      @adax i Ukraina by sie ucxieszyła dostajac za darmo doskonale smiglowce CSAR warte 800mln euro. Skad ty wziałes te 3mld to nawet twój oficer prowadzacy nie ma zapewne pojecia:)

  5. rwd

    Ciekawe dlaczego mechanicy ostrzegają przed kupnem francuskich samochodów? Ta sama zasada co w przypadku Caracali, nie dość że drogie, to co chwila coś się psuje.

  6. Anty 50 C-cali

    Panie Juljuszu S - trochę zmieszam w tej poezji : Airbus, na swej oficjalnej stronie NIC NIE WIE O Hforce na C-cale Budapesztu?! ..."HForce weapon management system, has changed the way Hungary’s Defence Forces fly. As of the end of 2020, three H145Ms have been upgraded with two more planned for March 2021.'...koniec cytatu. Skoro H225M jest "tak" dobrze oceniany, dlaczego databaza flightglobal, na 8 C-cali , kolejnych, zamówionych w Francji - wylicza 20 "cywili" h225 w leasingu - dla baz na Nowej Kaledonii i o obstawy równie strategicznego kosmodromu w Gujanie.

    1. Davien3

      @anty i znowu załosna manipulacja> Podajesz dane sprzed 3 lat

  7. szczebelek

    Niewątpliwie to kolejny sukces tej konstrukcji

  8. DDR

    Następni poznali się na europejskich wynalazkach 🤣

  9. kanonier garsonier

    A to ci niespodzianka.