Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Silniki do polskich Apache zamówione

Silnik AH-64D pokazywany na targach MSPO
Silnik AH-64D pokazywany na targach MSPO
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Firma GE Aerospace otrzymała zamówienie na 210 silników T700, które będą napędzać 96 śmigłowców Boeing AH-64E Apache Guardian Sił Zbrojnych RP. Dostawy mają się rozpocząć w 2027 roku.

Silniki będą produkowane i dostarczane w ramach kontraktu z Armią Stanów Zjednoczonych i sprzedawane Polsce w ramach procedury Foreign Military Sales. Polska zakupiła Apache w sierpniu 2024 roku. Na mocy zawartych wówczas umów Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 w Dęblinie (WZL-1) będą świadczyć licencjonowane usługi konserwacji, napraw i remontów (MRO) dla silników T700 w śmigłowcach Apache, a także dla silników w śmigłowcach S-70i Black Hawk oraz silników CT7 w Leonardo AW149 i AW101, które są na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Wojskowa Akademia Techniczna (WAT) w Warszawie będzie odpowiedzialna za szkolenia z zakresu obsługi silników T700/CT7 dla polskich techników, personelu wojskowego oraz pracowników WZL-1, a także za przygotowanie przyszłych kadr inżynierskich dla Sił Zbrojnych RP.

Dzięki tym partnerstwom Ministerstwo Obrony Narodowej będzie dysponować pełnym zapleczem serwisowym i szkoleniowym w zakresie silników w kraju, co zagwarantuje bezpieczeństwo dostaw dla wszystkich platform napędzanych silnikami T700/CT7. Umowa ma otworzyć również drogę do przyszłej współpracy w Polsce nad silnikami wojskowymi GE Aerospace, takimi jak F110, F414 i F404.

Czytaj też

Rodzina silników T700/CT7 obejmuje turbinowe silniki wałowe i turbośmigłowe, które napędzają 15 typów wojskowych i cywilnych śmigłowców oraz samolotów w ponad 130 krajach na całym świecie. Dotychczas dostarczono już ponad 25 000 silników T700/CT7, które w sumie przepracowały ponad 130 milionów godzin lotu. Konstrukcja T700/CT7 sprawdziła się w najtrudniejszych warunkach bojowych, gromadząc miliony godzin lotów w strefach wojennych, takich jak Irak i Afganistan. W Europie dostarczono lub zamówiono ponad 1300 silników T700/CT7 dla 20 klientów wojskowych i służb.

W czerwcu 2024 roku armia USA przyznała GE Aerospace umowę IDIQ (Indefinite Delivery Indefinite Quantity) na produkcję do 950 silników T700 w celu wsparcia armii, marynarki wojennej, lotnictwa, piechoty morskiej, straży przybrzeżnej oraz programów sprzedaży zagranicznej (FMS) i innych agencji rządowych do 2029 roku.

$$

Reklama

WIDEO: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (2)

  1. szczebelek

    Ja słyszałem, że czeka nas katastrofa logistyczna w zakresie zakupu śmigłowców 🤣 Kolejna legenda obalona.

  2. Opornik

    Dobra wiadomość te silniki oprócz Apachy to AW 101, AW149 oraz black Hawki.

Reklama