Reklama

Silniki do polskich Apache zamówione

Silnik AH-64D pokazywany na targach MSPO
Silnik AH-64D pokazywany na targach MSPO
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Firma GE Aerospace otrzymała zamówienie na 210 silników T700, które będą napędzać 96 śmigłowców Boeing AH-64E Apache Guardian Sił Zbrojnych RP. Dostawy mają się rozpocząć w 2027 roku.

Silniki będą produkowane i dostarczane w ramach kontraktu z Armią Stanów Zjednoczonych i sprzedawane Polsce w ramach procedury Foreign Military Sales. Polska zakupiła Apache w sierpniu 2024 roku. Na mocy zawartych wówczas umów Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 w Dęblinie (WZL-1) będą świadczyć licencjonowane usługi konserwacji, napraw i remontów (MRO) dla silników T700 w śmigłowcach Apache, a także dla silników w śmigłowcach S-70i Black Hawk oraz silników CT7 w Leonardo AW149 i AW101, które są na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Wojskowa Akademia Techniczna (WAT) w Warszawie będzie odpowiedzialna za szkolenia z zakresu obsługi silników T700/CT7 dla polskich techników, personelu wojskowego oraz pracowników WZL-1, a także za przygotowanie przyszłych kadr inżynierskich dla Sił Zbrojnych RP.

Dzięki tym partnerstwom Ministerstwo Obrony Narodowej będzie dysponować pełnym zapleczem serwisowym i szkoleniowym w zakresie silników w kraju, co zagwarantuje bezpieczeństwo dostaw dla wszystkich platform napędzanych silnikami T700/CT7. Umowa ma otworzyć również drogę do przyszłej współpracy w Polsce nad silnikami wojskowymi GE Aerospace, takimi jak F110, F414 i F404.

Czytaj też

Rodzina silników T700/CT7 obejmuje turbinowe silniki wałowe i turbośmigłowe, które napędzają 15 typów wojskowych i cywilnych śmigłowców oraz samolotów w ponad 130 krajach na całym świecie. Dotychczas dostarczono już ponad 25 000 silników T700/CT7, które w sumie przepracowały ponad 130 milionów godzin lotu. Konstrukcja T700/CT7 sprawdziła się w najtrudniejszych warunkach bojowych, gromadząc miliony godzin lotów w strefach wojennych, takich jak Irak i Afganistan. W Europie dostarczono lub zamówiono ponad 1300 silników T700/CT7 dla 20 klientów wojskowych i służb.

W czerwcu 2024 roku armia USA przyznała GE Aerospace umowę IDIQ (Indefinite Delivery Indefinite Quantity) na produkcję do 950 silników T700 w celu wsparcia armii, marynarki wojennej, lotnictwa, piechoty morskiej, straży przybrzeżnej oraz programów sprzedaży zagranicznej (FMS) i innych agencji rządowych do 2029 roku.

$$

WIDEO: Czy wojsko zdało egzamin? Rosyjskie drony nad Polską
Reklama

Komentarze (2)

  1. Opornik

    Dobra wiadomość te silniki oprócz Apachy to AW 101, AW149 oraz black Hawki.

    1. mick8791

      Nie "te" tylko z tej samej rodziny. To różnica.

  2. szczebelek

    Ja słyszałem, że czeka nas katastrofa logistyczna w zakresie zakupu śmigłowców 🤣 Kolejna legenda obalona.

Reklama