Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Włoskie Karkonosze do rewizji. Szansa dla Airbusa?

KC-767
Włoski KC-767
Autor. USAF

Włochy zrezygnowały z planów zakupu amerykańskich samolotów tankowania powietrznego Boeing KC-46A Pegasus i zapowiadają otwarty przetarg. To szansa dla Airbusa, który w ostatnich dniach sprzedał cztery maszyny tej klasy do Arabii Saudyjskiej.

W 2011 roku Włosi rozpoczęli wdrażanie do służby czterech samolotów tankowania powietrznego bazujących na pasażerskim Boeingu 767-200ER. Trzy lata temu ogłoszono plany rozbudowy tej floty o zakup dwóch KC-46A Pegasus, który miał iść w parze z modernizacją do podobnego standardu posiadanych już KC-767. W ten sposób Rzym miał uzyskać flotę sześciu maszyn tankowania powietrznego w dwóch zbliżonych wariantach, ze wspólną logistyką, a także interoperacyjnych z flotą analogicznych samolotów w U.S. Air Force.

Reklama

Jednak w ostatnim czasie okazało się, że między KC-767 i KC-46A jest znacznie więcej różnic konstrukcyjnych, niż zakładali planiści, w związku z tym nieopłacalna jest przebudowa tych pierwszych. Dlatego założono, że samoloty te zostaną zastąpione w stosunku 1:1 fabrycznie nowymi Pegasusami zakupionymi w sześciu egzemplarzach. Zakładany koszt tej inwestycji miał wynieść 1,2 mld dolarów.

Czytaj też

W lipcu 2024 r. także i te plany zostały zrewidowane. Zamiast zakupu tej platformy Włosi zapowiedzieli właśnie otwarty przetarg. Oficjalny powód to „zmienione i nieprzewidywane wcześniej potrzeby”. W praktyce może chodzić o problemy techniczne, które wciąż trapią Pegasusa. Kolejnym, związanym z tym czynnikiem mogą być także długie i nieprzewidywalne terminy dostaw.

Cała sprawa wydaje się wręcz wymarzoną okazją dla europejskiego Airbusa, którego samolot tankowania powietrznego A330 MRTT często bywa określany najlepszym w tej klasie. Świadczą o tym zawierane kontrakty, w tym także eksportowe. Chociażby w lipcu tego roku cztery dodatkowe maszyny europejskie zakupiła Arabia Saudyjska, która w ten sposób stanie się posiadaczem 10 sztuk A330 MRTT, jednej z największych flot tych maszyn na świecie. Saudyjczycy mają rozpocząć odbiory nowych samolotów już w 2027 r., a zatem w ciągu zaledwie trzech lat od podpisania kontraktu.

Czytaj też

Ewentualny zakup A330 MRTT przez Włochy może wynikać także z kwestii politycznych. Obecnie coraz więcej mówi się w Europie o potrzebie kupowania sprzętu wojskowego we własnym przemyśle w celu jego długofalowego umacniania. Oczywiście, kupując rozwiązania wyraźnie gorsze od amerykańskich byłoby tutaj przesadą, jednak w przypadku, gdy Europa posiada rozwiązanie podobnej klasy albo lepsze, wydaje się, że kupowanie na rodzimym rynku to wybór najrozsądniejszy.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. kaczkodan

    Nie wiem czemu nikt nie rozważa MRTT na używanych A340. Tak, są nieco mniej ekonomiczne, ale też można by je nabyć prawie darmo. Kadłub jest identyczny jak w A330, więc nie powinno być żadnego problemu.

  2. Orangutan

    Mój ulubiony, do nie dawna Boeing w regresie i tarapatach na prawie całej linii, tak to jest, jak się niekompetentni ludzie wpakują do zarządu. Szkoda.

  3. Flaczki

    Polska potrzebuje tego sprzętu, jak teraz zamówią to będzie za 3 lata

  4. Adam S.

    Ludzie, wstrzymajcie się trochę z tymi kryptonimami. Pomyślałem że nie będę mógł pójść na Śnieżkę, bo Włosi ją okupują.