
W Polsce jest rynek nawet na 200 śmigłowców
Prezes Jacek Libucha cieszy się z powrotu pełnej produkcji śmigłowców do PZL-Świdnik. Zapowiada, że jego firma będzie starała się jeszcze o linię produkcyjną drugiego typu maszyny, poza AW149.
„Po paru latach wrócił znów śmigłowiec w pełni wyprodukowany w Świdniku. Rozpoczęliśmy produkcję nowego typu maszyny. Dla nas, z punktu widzenia produktowego, produkcyjnego to istotny moment. Istotny także dla wojska, ale nie tylko (…) Chcielibyśmy sprzedać go nie tylko do przemysłu wojskowego” – deklaruje prezes.
Rynek w Polsce na śmigłowce klasy AW149 ocenia na od ponad 100 do nawet 200 egzemplarzy. Maszyny te miałyby znaleźć miejsce w desancie i systemie poszukiwawczo-ratowniczym w wojsku, a także w służbach i w obsłudze polskich instalacji off-shore (farmy wiatrowe) czy energetyki atomowej.
W najbliższej przyszłości prezes Libucha chce dążyć do przeniesienia do PZL-Świdnik jeszcze jednego – poza AW149 – typu śmigłowca. Miałby to być albo oferowany SZ RP śmigłowiec szkolny albo jeszcze inna maszyna.
Materiał sponsorowany
Seb66
Taaaaaaaaa, kupmy ze 300 , bo co to jest te 200. Polska kraj wyspiarski potrzebuje przede wszystkim śmigieł. Na wypadek np. zlodowacenia między naszymi wyspami wywołanego...rozgrzaniem planety! Desant zapewne na Sachalin albo Nową Ziemię? I wyślemy tam całe nasze "dwa" bataliony aeromobilne? Farmy wiatrowe? Właśnie potężny Oersted WYCOFAŁ się z budowy DUZEJ farmy morskiej w Anglii bo ......prąd wyszedł ZA DROGI, nawet przy dopłatach przez rzad UK. Ale u nas Oersted zbuduje, bo obecny rząd BEDZIE DOPLACAŁ Oerstedowi z naszych podatków do TANIEJ ZIELONEJ energii! Kurtyna!
ciężkie_czasy
Teraz może jeszcze mniejsze np. AW109, tani w zakupie i użytkowaniu, odpowiedź na potrzeby zastąpienia SW-4 oraz odchodzących do lamusa Mi-2. Poza celom szkoleniom w lotnictwie oraz w marynarce może też służyć potrzebom łącznikowym, jednym przetargiem można by zakupić może nawet 30-60 szt.
Observer22
Teraz może trochę mniejsze np. AW169 ?
Observer22
Niedawno Austria zamówiła 18 sztuk AW169 dla swojej armii. Austriacy raczej znają się na technice i wiedzą co dobre. W Polsce AW169 mogłoby zastąpić W3-Sokół, które się już starzeją, a także wejść do służby w innych służbach jako średni helikopter np. dla policji, straży granicznej, służb ratowniczych np. GOPR, TOPR itp. AW149 jest sporo większy droższy w eksploatacji. Do transportów wojskowych, albo do dźwigania pocisków ppanc. może być ale do zwykłego użytkowania lepszy byłby jakiś mniejszy. Tym bardziej. że mógłby być produkowany w PZL Świdnik w Polsce. A później na eksport, bo raczej większy będzie popyt na takie średnie maszyny wśród małych krajów Europy środkowej i wschodniej.
Davien3
@Observer Austria zamówiła 18 AW169 w wersji wielozadaniowej cywilnego smigłowca Do tego to mała maszyna na pewno nie nadajaca się jako zastepstwo za Sokoły które juz mają nastepce a jest nim AW149 I nie jest to średni smigłowiec ale lekki A popyt na nie jest tak "duży" ze od 2015r wyprodukowano ich całe 170 sztuk we wszystkich wersjach i kto miał je kupić to kupił
Imper
Spory rozrzut 100-200 helikopterów. To nie SW-4 czy W-3 wołają o przejście z renty na emeryturę lecz Mi-2 oraz Mi-8! I tutaj nie przesądzam czy należałoby je zastąpić odpowiednio AW169M czy też H145M a z większych AW-101 czy nawet wspomniany CH-47F. Wysoce zastanawiające jest, że nadal w blokach startowych są opcjonalne 4 AW-101. Ponadto decydenci poważnie powinni rozważyć optymalizację i aneksowanie umowy by te 48 AH-64E i skonwertować różnicę na dodatkowe 32 F-35A albo jeśli producent by oponował to przynajmniej na 32 F-15EX względnie 32 CH-47F. Same ilości to wtórna kwestia...
Piotrduszekxxx
To szajs
XXL
A mogliśmy mieć caracale.
Chyżwar
Dodaj, że wyprodukowane we Francji w ramach "rekompensaty" za Mistrale, których po pierwszej agresji na Ukrainę nie wypadało już sprzedawać ruskim. Ja rozumiem, że Francuzi chcieli mieć rekompensatę. Tylko nie bardzo rozumiem dlaczego miała ją wypłacić Polska, która na dodatek posiada na własnym terenie fabryki produkujące śmigłowce. I bez znaczenia, że jedna to własność amerykańska a druga to Leonardo. Bo liczy się to, że śmigłowce są produkowane w Polsce. Polacy w tych fabrykach pracują i tutaj a nie we Francji czy gdzie indziej są płacone od tego podatki.
mm60
To miał być żart?
A.P.
Caracale nadchodzą ( podpisanie umowy Francusko-Tusk-iej)
szczebelek
Może najpierw kontrakt na kolejne maszyny potem marzenia o sprzedaniu 200 sztuk ...