Reklama
  • Wiadomości

Unieważniono przetarg na zakup radarów

W marcu ubiegłego roku Agencja Uzbrojenia ogłosiła rozpoczęcie procedury zakupu 15 systemów radarowej kontroli rejonu lotniska (RKRL). Do składania ofert miało zostać wybranych maksymalnie pięciu oferentów spełniających wszystkie kryteria, z których końcowy wybór miał paść na ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie z uwzględnieniem kryteriów technicznych i formalnych. Z najnowszego komunikatu wynika jednak, że przetarg został unieważniony.

ASR-NG airfield ATC radar.
ASR-NG airfield ATC radar.
Autor. Hensoldt
Reklama

Ponad rok temu Agencja Uzbrojenia za pośrednictwem Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej opublikowała ogłoszenie dotyczące rozpoczęcia procedury zakupu 15 systemów radarowej kontroli rejonu lotniska (RKRL) o szacunkowej wartości 826 829 268.29 PLN. Jak mogliśmy przeczytać w komunikacie „Przedmiotem zamówienia jest dostawa 15 systemów radarowej kontroli rejonu lotniska (RKRL), w tym osiem w zamówieniu podstawowym i siedem w ramach prawa opcji, wraz z wykonaniem niezbędnej infrastruktury (w tym robót budowlanych) związanych z montażem i funkcjonowaniem RKRL oraz przeprowadzenie szkoleń, dostawa niezbędnej dokumentacji i pakietu logistycznego." Ostateczny termin realizacji części podstawowej został określony do 30.09.2028 r., natomiast w przypadku części zawartej w prawie opcji - 30.09.2035 r.

Reklama

Procedura miała charakter ograniczony, a termin składania wniosków o dopuszczenie do procedury wraz z wymaganymi dokumentami upłynął 14 kwietnia br. Jak mogliśmy się dowiedzieć z najnowszego ogłoszenia Agencji Uzbrojenia z dnia 9 czerwca br. postępowanie ofertowe zostało jednak unieważnione, a jako powód takiej decyzji podano, że "do upływu terminu składania ofert wpłynęła tylko jedna oferta, która na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy podlegała odrzuceniu". Najprawdopodobniej w najbliższym czasie AU uruchomi ponowne postępowanie ofertowe, natomiast jak widać może minąć jeszcze trochę czasu zanim agencja znajdzie odpowiedniego wykonawcę.

Zobacz też

W związku z powyższymi informacjami, w dalszym ciągu poszukiwany jest sprzęt „zdolny do prowadzenia ciągłego rozpoznania radiolokacyjnego nad lotniskami" oraz zapewniający informację radiolokacyjną o sytuacji powietrznej w strefach i rejonach odpowiedzialności wojskowej organów kontroli lotniska (TWR) oraz kontroli zbliżania (APP). Modernizacja tego typu ma podnieść bezpieczeństwo polskich baz lotniczych i zapewnić możliwość działania w ramach systemu sojuszniczego, m. in. poprzez pełną wymianę danych i obsługę samolotów sojuszniczych.

Reklama
Obecnie wykorzystywane w Polsce radary kontroli rejonu lotniska Avia-W
Obecnie wykorzystywane w Polsce radary kontroli rejonu lotniska Avia-W
Autor. 3brt.wp.mil.pl
Reklama

Dostępne informacje wskazują, że radarowy system kontroli rejonu lotniska miał być oparty na trójwspółrzędnej stacji radiolokacyjnej pracującej w paśmie S, która miała być wyposażona w system IFF Mk XIIA z modem S oraz wojskowy odbiornik systemu GPS z modułem SAASM. Ma też być zdolny do wymiany informacji z systemami zewnętrznymi w standardach ASTERIX oraz AWCIES, zdolny do pracy w środowisku sieciocentrycznym, i akredytowalny do klauzuli „Tajne" oraz „NATO Secret".

Zobacz też

Radary kontroli rejonu lotniska zaczęto powszechnie instalować na wojskowych lotniskach w Polsce w połowie lat osiemdziesiątych. Oparto się wtedy na opracowanym w Polsce radarze Avia-W, którego pierwszy egzemplarz wprowadzono do służby w 1985 r. na lotnisku Goleniów. Stacje te są wykorzystywane do dnia dzisiejszego.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama