Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Unieważniono przetarg na zakup radarów

ASR-NG airfield ATC radar.
ASR-NG airfield ATC radar.
Autor. Hensoldt

W marcu ubiegłego roku Agencja Uzbrojenia ogłosiła rozpoczęcie procedury zakupu 15 systemów radarowej kontroli rejonu lotniska (RKRL). Do składania ofert miało zostać wybranych maksymalnie pięciu oferentów spełniających wszystkie kryteria, z których końcowy wybór miał paść na ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie z uwzględnieniem kryteriów technicznych i formalnych. Z najnowszego komunikatu wynika jednak, że przetarg został unieważniony.

Reklama

Ponad rok temu Agencja Uzbrojenia za pośrednictwem Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej opublikowała ogłoszenie dotyczące rozpoczęcia procedury zakupu 15 systemów radarowej kontroli rejonu lotniska (RKRL) o szacunkowej wartości 826 829 268.29 PLN. Jak mogliśmy przeczytać w komunikacie „Przedmiotem zamówienia jest dostawa 15 systemów radarowej kontroli rejonu lotniska (RKRL), w tym osiem w zamówieniu podstawowym i siedem w ramach prawa opcji, wraz z wykonaniem niezbędnej infrastruktury (w tym robót budowlanych) związanych z montażem i funkcjonowaniem RKRL oraz przeprowadzenie szkoleń, dostawa niezbędnej dokumentacji i pakietu logistycznego." Ostateczny termin realizacji części podstawowej został określony do 30.09.2028 r., natomiast w przypadku części zawartej w prawie opcji - 30.09.2035 r.

Reklama

Procedura miała charakter ograniczony, a termin składania wniosków o dopuszczenie do procedury wraz z wymaganymi dokumentami upłynął 14 kwietnia br. Jak mogliśmy się dowiedzieć z najnowszego ogłoszenia Agencji Uzbrojenia z dnia 9 czerwca br. postępowanie ofertowe zostało jednak unieważnione, a jako powód takiej decyzji podano, że "do upływu terminu składania ofert wpłynęła tylko jedna oferta, która na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy podlegała odrzuceniu". Najprawdopodobniej w najbliższym czasie AU uruchomi ponowne postępowanie ofertowe, natomiast jak widać może minąć jeszcze trochę czasu zanim agencja znajdzie odpowiedniego wykonawcę.

Czytaj też

W związku z powyższymi informacjami, w dalszym ciągu poszukiwany jest sprzęt „zdolny do prowadzenia ciągłego rozpoznania radiolokacyjnego nad lotniskami" oraz zapewniający informację radiolokacyjną o sytuacji powietrznej w strefach i rejonach odpowiedzialności wojskowej organów kontroli lotniska (TWR) oraz kontroli zbliżania (APP). Modernizacja tego typu ma podnieść bezpieczeństwo polskich baz lotniczych i zapewnić możliwość działania w ramach systemu sojuszniczego, m. in. poprzez pełną wymianę danych i obsługę samolotów sojuszniczych.

Reklama
Obecnie wykorzystywane w Polsce radary kontroli rejonu lotniska Avia-W
Obecnie wykorzystywane w Polsce radary kontroli rejonu lotniska Avia-W
Autor. 3brt.wp.mil.pl

Dostępne informacje wskazują, że radarowy system kontroli rejonu lotniska miał być oparty na trójwspółrzędnej stacji radiolokacyjnej pracującej w paśmie S, która miała być wyposażona w system IFF Mk XIIA z modem S oraz wojskowy odbiornik systemu GPS z modułem SAASM. Ma też być zdolny do wymiany informacji z systemami zewnętrznymi w standardach ASTERIX oraz AWCIES, zdolny do pracy w środowisku sieciocentrycznym, i akredytowalny do klauzuli „Tajne" oraz „NATO Secret".

Czytaj też

Radary kontroli rejonu lotniska zaczęto powszechnie instalować na wojskowych lotniskach w Polsce w połowie lat osiemdziesiątych. Oparto się wtedy na opracowanym w Polsce radarze Avia-W, którego pierwszy egzemplarz wprowadzono do służby w 1985 r. na lotnisku Goleniów. Stacje te są wykorzystywane do dnia dzisiejszego.

Reklama
Reklama

Komentarze