Przemysł Zbrojeniowy

Turcja: hybryda Altaya z Leopardem 2

Fot. MO Turcji
Fot. MO Turcji

Turecki koncern BMC zaprezentował po raz pierwszy publicznie prototyp nowego czołgu podstawowego, który stanowi hybrydę kadłuba tureckiej modernizacji niemieckiego czołgu podstawowego Leopard 2NG i wieży tureckiego czołgu podstawowego Altay.

Wspomniany czołg został zaprezentowany statycznie oraz dynamicznie w ramach pokazu szerokiej gamy wozów bojowych oferowanych przez turecki przemysł zbrojeniowy dla grupy rządowych i wojskowych dygnitarzy. Sama prezentacja została przygotowana w czasie wizyty w zakładach BMC ministra obrony narodowej Hulusi Akara, a także wiceministra obrony narodowej Muhsiniego Dere, szefa sztabu generalnego tureckiej armii gen. Yaşara Gülerema i dowódcy tureckich wojsk lądowych gen. Ümita Dündary, których gościł prezes zarządu koncernu BMC Talip Öztürk. Sama konstrukcja stanowi hybrydowe i w pełni funkcjonalne połączenie elementów Leoparda 2NG i Altaya.

Leopard 2NG to turecki pakiet modernizacyjny niemieckiego czołgu podstawowego Leopard 2A4 zaprojektowany przez turecki koncern ASELSAN na potrzeby tureckich wojsk lądowych. W przypadku kadłuba główny zakres zmian dotyczył wzmocnienia odporności balistycznej kadłuba poprzez instalacje dodatkowych modułów opancerzenia dodatkowego z przodu i boków kadłuba oraz ekranów pancerza prętowego w jego tylnej części. Dodatkowo wzmocniono także odporność przeciwminową poprzez wzmocnienie dna kadłuba. Komfort pracy kierowcy poprawiła instalacja nowego urządzenia obserwacyjnego oraz systemu klimatyzacji. Jak dotąd jednak mimo planów modernizacji floty tureckich Leopardów 2 w wyniku doświadczeń z konfliktu syryjskiego program ten nie doczekał się nadal faktycznej realizacji.

image
Reklama

Altay to turecki czołg podstawowy zaprojektowany przez kilka spółek tureckiego przemysłu zbrojeniowego przy wsparciu południowokoreańskiego partnera na bazie południowokoreańskiego czołgu podstawowego K2 Black Panther. Względem bazowej konstrukcji wieża tego czołgu została dalece przeprojektowana z wykorzystaniem licznych podzespołów produkowanych przez turecki przemysł zbrojeniowy. Wśród nich można wymienić opracowane przez spółkę ASELSAN systemy: dowodzenia i łączności, kierowania ogniem, nawigacji i swój-obcy (IFF), a także laserowy system ostrzegawczy czy aktywny system ochrony pojazdu (ASOP) Akkor, rodzime opancerzenie dodatkowe w postaci ekranów pancerza prętowego w tylnej części wieży od spółki ROKETSAN oraz produkowaną na licencji przez spółkę MKEK armatę gładkolufową kal. 120 mm o długości 55 kalibrów.

Rozpoczęcie produkcji seryjnej Altaya napotkało jednak istotne problemy z powodu niemieckiego embarga na dostawy silników MTU i przekładni RENK w związku z zaangażowaniem w konflikt syryjski. Obecne plany zakładają rozpoczęcie produkcji seryjnej tego czołgu pod koniec br.. Nadal jednak kluczową kwestią konieczną do rozwiązania tego impasu jest znalezienie i pozyskanie alternatywnego napędu dla tej konstrukcji. Jak dotąd turecka armia na podstawie kontraktu z listopada 2018 roku zamówiła 250 egzemplarzy Altayów o łącznej wartości 3,5 mld USD, a docelowe zapotrzebowanie jest szacowane na blisko 1000 egzemplarzy, które mają być docelowo pozyskane w czterech transzach. W marcu 2019 roku na zakup 100 egzemplarzy tych czołgów podstawowych wraz 20 egzemplarzami armatohaubic samobieżnych T-155 Firtina zdecydował się też Katar.

Komentarze