Przemysł Zbrojeniowy
Team Nightjar oferuje H145M dla wojsk specjalnych Australii
W australijskim programie lekkich śmigłowców dla wojsk specjalnych Airbus Helicopters oferuje maszyny H145M. W tym celu wraz z ponad 20 lokalnymi firmami europejski gigant utworzył konsorcjum Team Nightjar. Celem jest wsparcie eksploatacji i szkolenia, oraz zapewnienie na miejscu około 170 nowych miejsc pracy i korzyści ekonomiczne szacowane na 250 mln dolarów australijskich (około 174 mln USD).
Projekt LAND 2097 Faza 4 ma stanowić uzupełnienie dla obecnie eksploatowanej przez australijskie wojska specjalne floty śmigłowców MRH90 Taipan (lokalna wersja NH90), które sukcesywnie zastępują używane w tej roli wcześniej UH-60A Black Hawk. Chodzi o utworzenie komplementarnej dla ciężkich NH90 floty śmigłowców bojowych, które mają być lekkie i zdatne do transportu na pokładzie Boeinga C-17 Globemaster III, co ma pozwalać na ich szybkie rozmieszczenie w w wymaganym rejonie. Australijczycy szukają 16 maszyn klasy masowej do 4 ton, dostępnych z półki, które wyposażone będą w pakiet ISR. Program uruchomiono w 2018 roku. Propozycja Airbus Helicopters, to lekka maszyna H145M oferowana w kooperacji z liczną grupą australijskich firm.
Team Nightjar (po angielsku Lelek, występujący w Australii mały, nocny ptak drapieżny) to obecny w Australii od niemal dwóch dekad Airbus , odpowiedzialny za wykorzystywane tam maszyny ARH Tiger i MRH90 Taipan, oraz 25 lokalnych firm z branży lotniczej: Cablex, Cyborg Dynamics, Deakin University, DEWC, ECLIPS, Ferra Engineering, Helicopter Logistics, Helimods, Kinetic Fighting, Kratos Australia, Microflite, PREDICT Australia, QinetiQ Australia, Safran Helicopter Engines Australia, Seeing Machines, Sigma Bravo, Rusada, TAFE NSW, Tagai Management Consultants, Toll Helicopters, University of Technology Sydney, Varley Group oraz Varley Rafael Australia.
Zdajemy sobie sprawę ze znaczenia współpracy z australijskimi firmami w ramach tego programu. Każdy partner oferuje niszowe zdolności dla Australii. Bazujemy na naszym wieloletnim zaangażowaniu w australijski przemysł, a Team Nightjar skoncentruje się na wsparciu udzielanym przez australijski przemysł i na innowacjach
Konsorcjum dostarczy też rozwiązania szkoleniowe, wzmocni udział miejscowych podmiotów oraz umożliwi szybkie projektowanie i wdrażanie ulepszeń przez cały czas trwania programu. Propozycja współpracy ma wygenerować korzyści ekonomiczne wartości przeszło 250 mln AUD (ponad 173 mln USD) oraz ponad 170 miejsc pracy w Australii. Warto wspomnieć, że Airbus ulokował w australijski przemysł lotniczy ponad 1,7 mld AUD, w tym 100 mln AUD pochodzących z bezpośrednich inwestycji w projekty ARH Tiger i MRH90. Zatrudnia też ponad 1500 pracowników w 23 zakładach zajmujących się samolotami i śmigłowcami cywilnymi oraz wojskowymi.
H145M to lekki śmigłowiec wojskowy, opracowany na bazie rodziny H145/EC145. Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 3,7 tony może być używany do wielu zadań, w tym do transportu oddziałów, obserwacji, ewakuacji rannych, poszukiwania i samodzielnego niszczenia celów, a także ewakuacji medycznej. Charakteryzuje się m.in. zastosowaniem fenestronu (wentylatora ogonowego), nowej przekładni i mocniejszych silników Arriel 2E (667 kW każdy) sterowanych układem elektronicznym FADEC. W ostatnim czasie maszyny H145M weszły na uzbrojenie sił zbrojnych Niemiec, Tajlandii, Serbii i Węgier. Dwa ostatnie państwa są pierwszymi użytkownikami uzbrojonych H145M, wyposażony w system HForce. Jest to skalowalne rozwiązanie, obejmujące systemy samoobrony, różnorakie sensory oraz uzbrojenie, w tym pociski kierowane różnego typu.
Jan z Kutna
Znowu kombinują przekrętasy z eurokołhozu, aby wcisnąć komuś swoje nieloty. Ale Australia to nie jakaś afrykańska dyktatura i nie dadzą się naciągnąć.