- Wiadomości
Szybsza modernizacja ukraińskich czołgów T-64BW
Państwowa Lwowska Fabryka Czołgów, będącą częścią ukraińskiego koncernu Ukroboronprom, ogłosiła gotowość do rozpoczęcia modernizowania ukraińskich czołgów podstawowych T-64BW. Wozy tego typu od pewnego czasu przechodzą modernizację do najnowszej wersji T-64BW model 2017 w innych zakładach Ukroboronpromu.

Dotychczas modernizację czołgów podstawowych T-64BW prowadziła tylko Charkowska Fabryka Czołgów, która miała dostarczyć już ponad 150 egzemplarzy zmodernizowanych T-64BW model 2017 siłom zbrojnym Ukrainy. Rozpoczęcie modernizacji tych czołgów we Lwowie pozwoli na znaczące przyśpieszenie procesu ich modernizacji.
Modernizacja do standardu T-64BW model 2017 zakłada m.in. instalacje: nowych pasywnych przyrządów obserwacyjno-celowniczych, cyfrowych radiostacji, systemów nawigacji satelitarnej i wzmocnienie ochrony pojazdu, co pozwoli na podniesienie ich zdolności bojowych oraz dalsze utrzymanie ich pokaźnej "floty" w aktywnej służbie.
Zastosowanie nowego pasywnego celownika działonowego, a konkretnie nowego celownika nocny TPN-1-TPW produkcji ukraińskiej firmy Trimen-Ukraina pozwoli na aż pięciokrotne zwiększenie zasięgu wykrywania celów (z 800 do 4000 metrów), nie będzie też wiązało się - dzięki jego pasywizacji - ze zdradzeniem własnej pozycji, jak miało to dotąd miejsce w przypadku aktywnego odpowiednika. Pozwoli to także na skokowe podniesienie możliwości, a przede wszystkim skuteczności prowadzenia ognia o każdej porze dnia i w każdych warunkach atmosferycznych. Dodatkowo, pozostali członkowie załogi otrzymali nowe urządzenia obserwacyjne z przetwornikiem optoelektronicznym trzeciej generacji, które mają być wysoce odporne na wszelkie możliwe zakłócenia świetlne.
Czytaj też: Ukraina wnioskuje o więcej Javelinów
Nowy system łączności cyfrowej z radiostacją "Lybid-K 2RB" zapewnia szyfrowaną komunikację w odległości 70 km od czołgu, jest też wysoce odporny na zakłócenia i próby przechwycenia sygnałów. System łączności może przesyłać także zaszyfrowane informacje pochodzące z zainstalowanego - również w ramach tej modernizacji - systemu nawigacji satelitarnej firmy Horizon-Nawigacja, który jest obecnie standardowym systemem tego typu w wozach bojowych dostarczanych i modernizowanych przez koncern Ukroboronprom. System nawigacji może być połączony z cyfrowymi systemami automatyzacji dowodzenia dla szczebla od plutonu wzwyż.
Według dostępnych informacji modernizacja ma także zakładać "wzmocnienie ochrony pojazdu", jednak nie ujawniono szczegółowych informacji na ten temat. Na prezentowanych pierwszych wdrożonych do służby czołgach T-64 model 2017 nie widać nowego pancerza reaktywnego ani nowego, aktywnego systemu ochrony pojazdu. Istnieje możliwość, że wymieniono wkłady pancerza reaktywnego Kontakt-1 na nowe wkłady ukraińskiego pancerza reaktywnego Nóż, jednak nadal nie znalazło to żadnego oficjalnego potwierdzenia.
Ukraińska modernizacja T-64BW model 2017 stanowi budżetową modernizację, mającą na celu dostosowanie tych pojazdów do wymagań współczesnego pola walki i kładzie nacisk na konkretne elementy czołgu, które uznano za istotne w najlepszej relacji koszt-efekt, a także stanowi wynik okupionych wielką daniną krwi doświadczeń z walk prowadzonych na wschodzie Ukrainy z prorosyjskimi separatystami, a także regularnymi pododdziałami SZ FR, wyposażonymi m.in. w rosyjskie wozy bojowe. Masowa modernizacja tych czołgów pozwoli, z pewnością, na pewne podniesie ich możliwości bojowych w najlepszej relacji koszt-efekt.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS