Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Do standardu MS 20 zostanie doprowadzonych łącznie 100 samolotów Gripen, w tym 25 dwumiejscowych JAS-39D. Zakres modernizacji skupi się na integracji nowoczesnych typów uzbrojenia, przeznaczonych do walki z zaawansowanym technicznie przeciwnikiem. Fot. Mats Gyllander/Försvarsmakten

Saab rozpoczyna głęboką modernizację Gripena C/D

Saab ujawnił plany głębokiej modernizacji samolotów JAS-39 Gripen serii C/D. Nowy wariant Gripena, MS 20 pozwoli na wykorzystanie części systemów dedykowanych dla Gripena NG i będzie szczególnie atrakcyjny dla użytkowników eksportowych

Jak informuje IHS Jane’s Defence Weekly, modernizacji poddane zostaną samoloty JAS-39 Gripen C/D znajdujące się na wyposażeniu szwedzkich sił powietrznych. Prace rozpoczną się niebawem i zostaną zakończone w 2018 roku, kiedy to rozpocznie się przebudowa samolotów Gripen C do standardu Gripen E. Po zakończeniu trwającej obecnie modernizacji pozostałych samolotów JAS-39 Gripen A/B do wersji C/D Flygvapnet mają dysponować 75 jednomiejscowymi JAS-39C i 25 dwumiejscowymi JAS-39D. W obecnej postaci program Gripen NG przewiduje głęboką przebudowę 60 jednomiejscowych Gripenów do standardu Gripen E i wycofanie pozostałych 15 Gripenów C. Decyzja co do przyszłości samolotów JAS-39D zostanie natomiast podjęta po zakończeniu przebudowy maszyn jednomiejscowych, w połowie przyszłej dekady.

Zakres modernizacji do standardu MS 20 obejmuje przede wszystkim wprowadzenie nowych trybów pracy stacji radiolokacyjnej oraz integrację nowych systemów uzbrojenia i wyposażenia, w tym pocisków powietrze – powietrze, bomb kierowanych GBU-39 SDB i nowej wersji zasobnika rozpoznawczego SPK 39. Ponadto, Gripeny w wersji MS 20 otrzymają m.in. zmodyfikowane systemy wymiany danych o sytuacji taktycznej kompatybilne ze standardem Link 16, środki łączności umożliwiające wymianę informacji z jednostkami lądowymi w czasie rzeczywistym, system ochrony przed skutkami zastosowania broni masowego rażenia, system zapobiegania kolizji z powierzchnią ziemi oraz nowe elementy systemów nawigacyjnych.

Należy zwrócić uwagę, że „pośredni” wariant Gripena otrzyma przede wszystkim systemy uzbrojenia wdrażane z myślą o konfrontacji z przeciwnikiem zaawansowanym technicznie. Pociski Meteor są z założenia przeznaczone do zwalczania samolotów bojowych nowej generacji, a bomby kierowane GBU-39 SDB – do rażenia celów chronionych przez zintegrowane systemy obrony powietrznej. Ponadto, samoloty JAS-39 w wariancie MS-20 otrzymają usprawnienia wynikające z rozwoju technologii, jak nowe systemy łączności i wymiany informacji o sytuacji taktycznej.

Saab prowadzi także prace nad dalszymi modyfikacjami samolotów Gripen w wersjach C/D, przeznaczonymi przede wszystkim dla użytkowników eksportowych (Czech, Węgier, Tajlandii i RPA). Ich zakres skupi się na integracji systemów elektronicznych przeznaczonych dla Gripena E (w tym stacji radiolokacyjnej PS-05/A z anteną AESA) bez ingerencji w strukturę płatowca. Taki sposób modernizacji pozwoli na uzyskanie części cech samolotu nowej generacji znacznie niższym kosztem, co będzie zapewne nie bez znaczenia dla państw wykorzystujących Gripeny jako podstawowe uzbrojenie sił powietrznych.

Jakub Palowski

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. zorro

    jak oceniać nasze F 16 w kontekście nie zakupionych przez Polskę Gripenów ...- czy Gripeny były naprawdę przereklamowane i zakup Fów był dla nas korzystniejszy

    1. MarcinK

      W przetargu na samolot bojowy dla nas startował gripen w wersji A . Jest to najsłabsza jego wersja . Samolot ten oferował niskie koszty eksploatacji łatwosc w serwisowaniu oraz to ze ma bardzo niskie wymagania jesli chodzi o lotnisko oraz dosc ciekawy ofset . Jednak jego ekonomicznosc wiazała sie z tym ze jego parametry były znaczaco "odchudzone" (takiego stwierdzenia uzyl autor artykułu " tanie mysliwce" z techniki wojskowej z 4 kwietnia 2013roku) . Gripen odstawał od reszty zasiegiem zwrotnoscia oraz iloscia przenoszonych srodków bojowych ( tylko 5500kg a np F-16c 7700 ). Gripeny wcale nie były przereklamowane bo były całkowita nowoscia, ich ekonomicznosc i oszczednosc to atut tych samolotów jednak panstwo takie jak Polska potrzebuje samolotów o wyzszych parametrach bojowych i nadmierna oszczednosc jest tu niewskazana tak wiec F-16 byl dla nas wtedy najlepszym wyborem Gdyby ten przetarg zakonczylby sie dzis pewnie lepiej bylo by wybrac Eurofightera ( wtedy niestartował bo jeszcze nie osiagnal gotowosci bojowej)

    2. z prawej flanki

      ano ,tak oceniać źe w ó w c z e s n y m czasie oferowany Polsce Grippen po prostu n i e spelnial wielu wymagań natowskich ; czyli zwyczajnie nie byl z nimi kompatybilny pod róźnymi aspektami - poczawszy na ten przyklad od środków laczności przez system wymiany informacji aź po brak integracji z niektórymi najnowszymi wersjami przenoszonego natowskiego uzbrojenia. W t e d y nie byl ; a czy bez znaczacej modernizacji przystosowany do onych wymagań jest i dzisiaj? Zreszta być moźe o te lat dziesieć zwyczajnie "pośpieszyliśmy" sie z tamtym przetargiem na wielozadaniowy samolot? Jak jeszcze oceniać ówczesny (w duzym stopniu teź polityczny) wybór? No ,cóź ; otrzymaliśmy jak na nasze moźliwości finansowe ,dobry i sprawdzony samolot który po koniecznym doposaźeniu (ale teź uzupelniajace zakupy juź posiadanego arsenalu) w pociski JASSM umoźliwi naszym SP projekcje sily na odleglości bedace ostaniemi czasy juź tylko udzialem wycofanych dwie dekady temu Toczek. I nie ma co w naszej sytuacji ; ani wybrzydzac ani bredzić o amerykańskim "zlomie" - maszyny zostaly juź na dobre zaimplementowane w strukture naszych sil zbrojnych i obecnie naleźaloby tylko równolegle do odtworzenia od podstaw zdolności operacyjnej OPL starać sie o pozyskanie kolejnych maszyn - optymalizowanych najlepiej juź pod zadania typowo myśliwskie. Zapewniloby to równieź jak najbardziej poźadana standaryzacje sprzetowa.

  2. sad

    po modernizacji gripeny maja wieksza sile bojowa niz nasze jaszczmbie , sa dwa razy tansze w zakupie i trzy razy tansze w uzytkowaniu a poza tym linia i modernizacja ciagle sie rozwija gad blesju usa

    1. MB

      Jak na razie to Gripen odstaje od F16, nawet po modernizacji nie może się równać z najnowszymi wersjami F16 np. Block 60. Cena obu samolotów jest porównywalna. Koszty użytkowania Gripena są rzeczywiście niższe ale tylko pod pewnymi warunkami, różnice nie są duże. Zresztą przy modernizacji naszych F16 możemy skorzystać z rozwiązań izraelskich i BAE Systems, wszystkie rozwiązanie już sprawdzone i przetestowane. Nie trzeba ponosić dodatkowych kosztów tak jak w przypadku JAS 39.

    2. Gronkiel

      Nieprawda . niemaja wiekszych moliwosci bojowych od naszych jastrzebi . sa tansze w zakupie ale nie sa az 3 razy tansze w eksploatacji . Linia F-16 tez sie ciagle rozwija , słyszałes o F-16E? oraz innych?

  3. zorro

    jak oceniać nasze F 16 w kontekście nie zakupionych przez Polskę Gripenów ...- czy Gripeny były naprawdę przereklamowane i zakup Fów był dla nas korzystniejszy

Reklama