- Wiadomości
Saab rozpoczyna głęboką modernizację Gripena C/D
Saab ujawnił plany głębokiej modernizacji samolotów JAS-39 Gripen serii C/D. Nowy wariant Gripena, MS 20 pozwoli na wykorzystanie części systemów dedykowanych dla Gripena NG i będzie szczególnie atrakcyjny dla użytkowników eksportowych

Jak informuje IHS Jane’s Defence Weekly, modernizacji poddane zostaną samoloty JAS-39 Gripen C/D znajdujące się na wyposażeniu szwedzkich sił powietrznych. Prace rozpoczną się niebawem i zostaną zakończone w 2018 roku, kiedy to rozpocznie się przebudowa samolotów Gripen C do standardu Gripen E. Po zakończeniu trwającej obecnie modernizacji pozostałych samolotów JAS-39 Gripen A/B do wersji C/D Flygvapnet mają dysponować 75 jednomiejscowymi JAS-39C i 25 dwumiejscowymi JAS-39D. W obecnej postaci program Gripen NG przewiduje głęboką przebudowę 60 jednomiejscowych Gripenów do standardu Gripen E i wycofanie pozostałych 15 Gripenów C. Decyzja co do przyszłości samolotów JAS-39D zostanie natomiast podjęta po zakończeniu przebudowy maszyn jednomiejscowych, w połowie przyszłej dekady.
Zakres modernizacji do standardu MS 20 obejmuje przede wszystkim wprowadzenie nowych trybów pracy stacji radiolokacyjnej oraz integrację nowych systemów uzbrojenia i wyposażenia, w tym pocisków powietrze – powietrze, bomb kierowanych GBU-39 SDB i nowej wersji zasobnika rozpoznawczego SPK 39. Ponadto, Gripeny w wersji MS 20 otrzymają m.in. zmodyfikowane systemy wymiany danych o sytuacji taktycznej kompatybilne ze standardem Link 16, środki łączności umożliwiające wymianę informacji z jednostkami lądowymi w czasie rzeczywistym, system ochrony przed skutkami zastosowania broni masowego rażenia, system zapobiegania kolizji z powierzchnią ziemi oraz nowe elementy systemów nawigacyjnych.
Należy zwrócić uwagę, że „pośredni” wariant Gripena otrzyma przede wszystkim systemy uzbrojenia wdrażane z myślą o konfrontacji z przeciwnikiem zaawansowanym technicznie. Pociski Meteor są z założenia przeznaczone do zwalczania samolotów bojowych nowej generacji, a bomby kierowane GBU-39 SDB – do rażenia celów chronionych przez zintegrowane systemy obrony powietrznej. Ponadto, samoloty JAS-39 w wariancie MS-20 otrzymają usprawnienia wynikające z rozwoju technologii, jak nowe systemy łączności i wymiany informacji o sytuacji taktycznej.
Saab prowadzi także prace nad dalszymi modyfikacjami samolotów Gripen w wersjach C/D, przeznaczonymi przede wszystkim dla użytkowników eksportowych (Czech, Węgier, Tajlandii i RPA). Ich zakres skupi się na integracji systemów elektronicznych przeznaczonych dla Gripena E (w tym stacji radiolokacyjnej PS-05/A z anteną AESA) bez ingerencji w strukturę płatowca. Taki sposób modernizacji pozwoli na uzyskanie części cech samolotu nowej generacji znacznie niższym kosztem, co będzie zapewne nie bez znaczenia dla państw wykorzystujących Gripeny jako podstawowe uzbrojenie sił powietrznych.
Jakub Palowski
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]