Reklama
  • Wiadomości

Saab i firmy kanadyjskie w walce o „myśliwiec przyszłości”

Szwedzka firma Saab ogłosiła zamiar stworzenia konsorcjum „Gripen for Canada Team”, którego celem jest zaoferowanie Ottawie maszyny JAS-39E/F Gripen w konkursie na następcę myśliwców CF-188 Hornet.

JAS-39E Gripen Fot. Saab
JAS-39E Gripen Fot. Saab

W konsorcjum pod przewodnictwem Saaba znalazły się także firmy kanadyjskie: IMP Aerospace & Defence, CAE, Peraton Canada i międzynarodowa korporacja GE Aviation. Celem jest zwycięstwo w postepowaniu na następcę CF-188A/B w ramach programu FFCP (Future Fighter Capability Project). Zwycięzca w tym postepowaniu będzie mógł liczyć na zamówienie na 88 statków powietrznych, które zastąpią 53 CF-188A (odpowiednik F/A-18A Hornet) i 24 CF-188B. Obecnie część z tej sędziwej (zakup na początku lat 80.) floty zastępują częściowo F/A-18, które Kanada odkupiła niedawno w Australii. Zakup ten objął 25 samolotów.

Propozycja Saaba dla rządu kanadyjskiego ma zawierać „kompleksowe” rozwiązanie, co biorąc pod uwagę ofertę dla Finlandii może oznaczać, że myśliwce zostaną zaoferowane wraz z samolotami wczesnego ostrzegania GlobalEye. Oferta ma być też atrakcyjna gospodarczo dla klienta i stąd właśnie zapowiedzi stworzenia konsorcjum.

Spółka IMP Aerospace & Defence miałaby zapewnić „krajową” produkcję Gripenów i wsparcie eksploatacji zamówionej floty w jej cyklu życiowym. Z kolei firma CAE zajęłaby się programem szkoleniowym i systemami misyjnymi. Rolą Peraton Canada byłoby dostarczenie awioniki, wyposażenia testowego i utrzymanie tych elementów w sprawności, a także remontami i zarządzaniem materiałowym. GE Aviation miałaby dostarczyć i utrzymać w sprawności silniki F-414G.

Zaangażowanie w program kanadyjskiego przemysłu ma obniżyć koszty eksploatacji floty, przyczynić się do powstania wysokowykwalifikowanych miejsc pracy a także stanowić rekompensatę za inwestycję dokonaną w nowe samoloty.

W rywalizacji o FFCP biorą udział także firmy amerykańskie: Lockheed Martin z F-35A (uważany do niedawna za faworyta z uwagi na udział Kanady w programie Joint Strike Fighter) i Boeing z F/A-18 Super Hornet. Gripen to jedyna propozycja europejska która zaszła tak daleko. Obecnie trwa oczekiwanie na przesłanie ofert przez wszystkich trzech producentów. Plan przewiduje wybór zwycięzcy w roku 2022 i rozpoczęcie służby pierwszego samolotu w roku 2025. Zgodnie z obecnymi planami nowa flota ma posłużyć do roku 2060.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama