Reklama
  • Komentarz
  • Wiadomości

Rośnie produkcja Rafale [KOMENTARZ]

Niekwestionowanemu liderowi w dziedzinie produkcji samolotów bojowych i pozyskiwania na nie klientów, jakim jest dzisiaj Lockheed Martin oferujący samolot wielozadaniowy F-35 w tym roku przybył istotny konkurent. Francuski samolot wielozadaniowy Dassault Rafale nie tylko zdobył w 2021 roku klientów na aż 140 maszyn, a zatem więcej niż Lightning II, który zamówiono w liczbie 90 egzemplarzy, ale zdołał też zwiększyć wolumen ich produkcji.

Grecki Rafale
Grecki Rafale
Autor. Dassault Aviation
Reklama

O ile w 2020 roku produkcja Rafale, budowanych na zamówienie Francji, Indii i Kataru wyniosła 13 samolotów, a zatem niewiele więcej niż jeden miesięcznie, o tyle o w roku ubiegłym wzrosła ona do 25 maszyn, a więc niemal dwukrotnie.

Reklama

Wyniki te nadal wypadają dość skromnie przy statystykach Lockheed Martin i F-35, który w 2020 roku powstał w 120 egzemplarzach (i to w „dołku" covidowym wynikającym z częściowego przerwania światowego łańcucha dostaw) a w 2021 roku w 142. O tym jak dobrze radzi sobie francuska linia produkcyjna świadczy jednak chociażby to, że w 2020 roku Rosjanie wyprodukowali na własne potrzeby 19 samolotów bojowych wszystkich typów: jeden Su-57, cztery MiG-35 i 14 z rodziny Su-27, a w 2021... tylko siedem z rodziny Su-27 (cztery Su-34 i trzy Su-35).

Zobacz też

Wydaje się też, że to dopiero początek wzrostu produkcji Rafale. Końca zamówień bowiem nie widać. W samym 2021 roku udało się sprzedać do Egiptu kolejne 30 samolotów, do Grecji 18, do Chorwacji 12, a Zjednoczone Emiraty Arabskie zdecydowały się w grudniu podpisać kontrakt na 80 egzemplarzy. Oprócz tego trwają dostawy do Kataru (który odebrał dopiero 27 z 36 zamówionych maszyn) i Indii (odebrały 23 z 36). Realne wydają się także kolejne zamówienia. W Indonezji Rafale jest w finale postępowania na 30-40 samolotów rywalizując z F-15EX. W Indiach poważne są szanse na zwiększenie zamówienia w ramach programu MRCA 2.0, w którym można sprzedać nawet 114 samolotów i to nie licząc myśliwców morskich. Tutaj Rafale rywalizuje w finale z F/A-18E/F Super Hornet. Gra idzie tutaj o zamówienie na kolejnych 57 samolotów. Dokupić kolejne 36 maszyn może też Katar, a kolejne sześć, lub z czasem łącznie nawet 40 - Grecja.

Reklama

Biorąc to wszystko pod uwagę, wydaje się, że tempo produkcji Rafale nie tylko powinno utrzymać się na poziomie 25 samolotów rocznie, ale nawet wzrosnąć. Jak do tej pory samolot ten został wyprodukowany w ponad 290 egzemplarzach, a łączne potwierdzone zamówienia na niego sięgnęły 410 maszyn.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama