- Wiadomości
Rosja wznawia produkcję czołgów T-80
Jak donoszą media rosyjskojęzyczne, Federacja Rosyjska powoli próbuje wznowić produkcję czołgów T-80, zaczynając od produkcji nowych podzespołów.

Autor. Facebook/30 окрема механізована бригада ім. князя Костянтина Острозького
Należy tutaj najpierw zaznaczyć, że nim wznowiona zostanie produkcja nowych czołgów, Rosjanie muszą odtworzyć produkcję poszczególnych podzespołów, a w szczególności silników - turbin gazowych rodziny GTD.
Co ciekawe to już się dzieje, nadal- co prawda -na niewielką skalę, ale wznowiono odlewanie nowych korpusów w zakładach produkcyjnych w Kałudze. Zaczęto również wytwarzanie kilku innych pomniejszych elementów.
Kaluga Engine (KADVI). A decision was made to restart production of new tank GTEs. The first casting of the gearbox housing in the last 30 years. Also shown is the casting of other GTE parts and a lot of manual machining. pic.twitter.com/aWpGnuLKZo
— Andrei_bt (@AndreiBtvt) September 24, 2023
Oczywiście daleko jeszcze do produkcji seryjnej, ale jest to ważny etap na drodze do ewentualnego wznowienia produkcji całych czołgów. Co więcej, Rosjanie poinformowali, że do 2025 zamierzają opracować wariant turbiny gazowej GTD o mocy 1500 KM.
Co ciekawe, planowana jest również zmiana paliwa stosowanego w czołgach T-80BW, T-80BWM i T-80U napędzanych turbinami gazowymi. Do tej pory wozy tankowano olejem napędowym, ale podjęto decyzję o rozpoczęciu stosowania kerozyny.
Zobacz też
Po drugie, o ile ponowne rozpoczęcie produkcji kadłubów nie powinno być dużym problemem, gdyż są one spawane z płyt walcowanych wykonanych ze stali pancernej, o tyle problem może być odlewanie wież, albowiem dawne linie odlewnicze od dawna nie istnieją. Ich wytwarzanie nie ma również żadnego sensu ekonomicznego oraz technicznego, albowiem pancerz odlewany zapewnia średnio od 5 do 15 % mniejszą odporność niż jego walcowany odpowiednik, który jest także lżejszy.

Autor. 7th Army Training Comman/Wikipedia
Dlatego też konieczne będzie zastosowanie nowej wieży, spawanej z płyt walcowanych. Oczywiście należy zadać pytanie jaki to będzie system wieżowy? Jedną z opcji jest nowa spawana wieża, wywodząca się jeszcze z prac nad tego typu rozwiązaniami prowadzonymi w ZSRR.
Taka konstrukcja zastosowana została zresztą przez Ukraińców w ulepszonych przez nich projektach czołgu T-80UD, oznaczonych jako Obiekt 478BK i Obiekt 478BE-1 oraz w wozach rodziny T-84 poczynając od wariantu oznaczonego jako Obiekt 478DU2.
Zobacz też
Tego typu system wieżowy może zostać zastosowany jako bezpośredni zamiennik wieży odlewanej i nie wymaga wprowadzania żadnych istotniejszych zmian w kadłubie czołgu. Drugą opcją jest zastosowanie tzw. uniwersalnego modułu wieżowego opracowanego pod kryptonimem Burłak.
Burłak to dość ciekawa konstrukcja albowiem posiada dwa automaty ładowania, pierwszy umieszczony w izolowanej od reszty wozu, tylnej niszy wieży. Dzięki temu w magazynie mogą mieścić się naboje amunicji APFSDS z dłuższym niż ~740 mm penetratorem. Magazyn w tylnej niszy wieży mieści maksymalnie do 22 kompletów - ładunek miotający + pocisk.
It is for sure not about T-80 mod 1976 jr T-80U, it is about the project of design bureau Omskrtansmash (OKBTM) and their "Burlak". See about Burlak - https://t.co/dD01i8CsLV, https://t.co/muORkgNJGZ, https://t.co/Yrpq2fKOzz , https://t.co/Fe9MQWze5r. pic.twitter.com/iLheUzxB4I
— Andrei_bt (@AndreiBtvt) September 10, 2023
Drugi automat ładowania to standardowy system AZ stosowany w czołgach rodziny T-72 i T-90, z magazynem amunicji znajdującym się pod podłogą wieży, mieszczący 22 komplety - ładunek miotający + pocisk.
Moduł wieżowy Burłak posiada także nowy typ wybuchowego pancerza reaktywnego, o którym niewiele wiadomo i nie jest znany również jego kryptonim. System wieżowy wyposażony jest również w relatywnie nowoczesny system kierowania ogniem, elektrooptykę oraz zdalnie sterowany moduł uzbrojenia.
Zobacz też
W każdym razie, wznowienie produkcji czołgów T-80 będzie z pewnością dużym wysiłkiem dla rosyjskiego przemysłu, zarówno finansowym jak i technicznym, albowiem będzie wymagać otwarcia wielu nowych linii produkcyjnych, nowych zakładów oraz warsztatów.
Nie należy jednak nie doceniać Rosjan, albowiem mają oni potencjał, aby sprostać tego typu przedsięwzięciu. I będą w stanie, choćby na niewielką skalę wznowić wytwarzanie tego typu wozów, aby uzupełnić produkcję czołgów T-90M. Jak zawsze w tego typu przypadkach, czas pokaże efektywność działań Rosji.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS