- Wiadomości
Rosja: rośnie flota Su-57
Su-57, samoloty bojowe zaliczane przez Moskwę do 5. generacji, zostały dostarczone do Sił Powietrzno-Kosmicznych Federacji Rosyjskiej. Liczby maszyn tradycyjnie nie podano do wiadomości publicznej, jednak na towarzyszącym wydarzeniu materiałach uwieczniono tylko jeden statek powietrzny. Rosyjskie zakłady twierdzą jednocześnie, że „podwoiły” zeszłoroczną produkcję, co oznaczałoby że wyprodukowały 12 samolotów w ciągu tego roku. Jest to jednak wysoce wątpliwe i wydaje się zabiegiem czysto propagandowym.

Autor. Mirosław Mróz/Defence24.pl
Samolot (bądź samoloty) powstał na linii produkcyjnej w Komsomolsku nad Amurem, w zakładach im. Jurija Gagarina. To jedyne miejsce, gdzie są produkowane Su-57. To druga dostawa maszyn tego typu w tym roku. Poprzednia miała miejsce we wrześniu. Szacuje się, że mogła składać się z jednej do dwóch maszyn. Była zatem podobna pod względem skali do omawianej partii grudniowej. Wszystkie dostawy Su-57 w bieżącym roku zamkną się zbiorem od dwóch do czterech samolotów.
Niezależnie od tego, czy tym razem zostały dostarczone tylko dwie, czy nawet cztery maszyny, jest to spowolnienie odbiorów w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wtedy Rosjanie zdołali wcielić do służby sześć egzemplarzy Su-57. To stoi w wyraźnym kontraście do szumnych zapowiedzi na rok 2023, w którym planowano dopracowanie procesu produkcji, zaś różne „wąskie gardła” w postaci ograniczonej podaży podzespołów miały zostać zlikwidowane.
Russia's United Aircraft Corporation (UAC) says this year’s final batch of new Su-57 fighter jets has been transferred to Russian MoD. pic.twitter.com/2latPIyBGI
— Clash Report (@clashreport) December 27, 2023
Spadek produkcji jest prawdopodobne pokłosiem nie tyle problemów gospodarczych Rosji, co kłopotów z dostawami zaawansowanych technicznie podzespołów z szeroko pojętego świata zachodniego, szczególnie elektroniki. Tego rodzaju problemy trapią prawdopodobnie także produkcję innych stosunkowo nowoczesnych samolotów, choćby Su-30SM2, Su-34M i Su-35S. Powodem może być także obciążenie zakładów remontami zużywającej się w czasie wojny floty samolotów bojowych.
Pierwszy Su-57 został ukończony w grudniu 2019 r., ale maszyna ta została rozbita, zanim przekazano ją do Sił Powietrzno-Kosmicznych. Kolejny samolot został dostarczony w 2020 r. Prawdopodobnie dwa egzemplarze trafiły do wojska w 2021 r. i sześć kolejnych w 2022. Tegoroczna dostawa 2-4 maszyn oznacza, że łączna liczba Su-57 mogła wzrosnąć do 11-13 sztuk w służbie.
Zobacz też
Pojawiają się informacje, że nowe samoloty biorą udział w walkach przeciwko Ukrainie, ale ich udział ogranicza się do odpalania pocisków dalekiego zasięgu znad bezpiecznego rosyjskiego terytorium.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]