Przemysł Zbrojeniowy

PZL Mielec wracają do produkcji struktur bojowych samolotów odrzutowych [WYWIAD]

Fot. Lockheed Martin via Twitter
Fot. Lockheed Martin via Twitter

Defence24 rozmawia z Januszem Zakręckim, prezesem PZL Mielec. Tematem rozmowy jest aktualna sytuacja zakładów w tym ostatnie zamówienia na śmigłowce Black Hawk, perspektywy samolotu M28 i powrót do produkcji struktur odrzutowych samolotów bojowych.

Jakub Palowski: Podczas niedawnej konferencji Defence24 DAY minister obrony Mariusz Błaszczak zapowiedział zakup kolejnych czterech śmigłowców Black Hawk dla Wojsk Specjalnych. Jak przebiegają przygotowania do finalizacji tej transakcji i kiedy możemy spodziewać się tej umowy?

Janusz Zakręcki Prezes PZL Mielec: Bardzo się cieszę, że pan minister złożył publicznie taką deklarację. Niestety nic więcej nie mogę powiedzieć na ten temat.  Zakup dodatkowych śmigłowców dla sił specjalnych jest objęty klauzulą poufności.

 

Przejdźmy na rynki zagraniczne. PZL Mielec wygrał niedawno konkurencyjny przetarg na dostawę śmigłowców dla rumuńskiego MSW, dzięki czemu dostarczy tamtejszemu użytkownikowi ratownicze Black Hawki. Spółka brała udział w postępowaniu bezpośrednio, jako polski podmiot, nie za pośrednictwem koncernów Sikorsky i Lockheed Martin. Czy miało to znaczenie w rumuńskim przetargu?

Jak najbardziej, ponieważ zakup śmigłowców dla ministerstwa spraw wewnętrznych jest finansowany z większej części przez Unię Europejską. W przetargu mogły zatem starować tylko firmy z UE, a Polska jest jej członkiem. Nasz śmigłowiec spełniał wszystkie kryteria europejskości, ponieważ spełniał wszystkie kryteria polskości.

Podpisanie kontraktu w Rumunii otworzy nam drogę do innych postępowań finansowanych ze środków Unii Europejskiej, w których nie mogą startować firmy spoza UE albo firmy z UE, ale oferujące produkt pozaeuropejski.

 

Polskie Zakłady Lotnicze często podkreślają, że są firmą krajową, uczestniczą w różnych postępowaniach i promują się na rynkach zagranicznych jako polski podmiot. Dlaczego?

Głównie dlatego, że rzeczywiście oferujemy polskie produkty, czyli śmigłowiec S-70i Black Hawk oraz samolot M28. Ten pierwszy powstaje oczywiście na amerykańskiej licencji, ale jest produkowany w Polsce, w większości z polskich komponentów.

Jest też tworzony wyłącznie przez Polaków. Obecnie w Polskich Zakładach Lotniczych nie zatrudniamy ani jednego cudzoziemca. Od pracowników montażowych po zarząd wszyscy są obywatelami Rzeczpospolitej Polskiej. Co więcej, nasza kadra jest wręcz lokalna, podkarpacka. 54 proc. pracowników to mieszkańcy Mielca, kolejne 42 proc. -  mieszkańcy województwa podkarpackiego, 4 proc. stanowią pracownicy z innych województw (małopolskie, świętokrzyskie, łódzkie, lubelskie, lubuskie, mazowieckie, opolskie, dolnośląskie).

 

Poza wspomnianą Rumunią, są również inne rynki, na których korzystne może okazać się to, że PZL Mielec jest polską firmą?

Unia Europejska w ramach funduszy wsparcia po epidemii COVID 19 chce przeznaczyć niemałe środki na sprzęt przeznaczony do działań ratowniczych, w tym przeciwpożarowych. Dotyczy to także śmigłowców. Latem tego roku S-70i Black Hawk  w wersji wielozadaniowej należący do polskiej policji pokazał swoją wszechstronność podczas walki z pożarami w Turcji. Zostało to zauważone w krajach południa Europy borykających się z częstymi pożarami. Oferujemy także, we współpracy z United Rotorcraft, specjalistyczną wersję przeciwpożarową S-70i w konfiguracji FireHawk, którą – jak dotąd – zakupiły różne podmioty stanowe i samorządowe w USA, w tym stan Kalifornia. Myślimy o europeizacji wyposażenia Black Hawka, aby mógł być oferowany państwom UE, które mogą skorzystać z funduszy unijnych.   

 

Właścicielem PZL jest jednak koncern amerykański Lockheed Martin.

Rzeczywiście, w 2015 roku PZL Mielec wraz z firmą Sikorsky został nabyty przez Lockheed Martin Corporation, jednak zarówno w momencie zakupu, jak i obecnie, PZL jest polską spółką, zarejestrowaną zgodnie z polskim prawem, jako osobny podmiot gospodarczy z własnym KRS-em. Nie jest oddziałem ani Sikorsky, ani Lockheed Martin. Ma polskiego prezesa, polski zarząd, płaci podatki i inne daniny publiczne w Polsce, choć oczywiście funkcjonujemy w szerszej strukturze Lockheed Martin.

 

Często można usłyszeć pogląd, że firmy z kapitałem zagranicznym wykazują skłonność do transferowania zysków z Polski i minimalizowania podatków na rzecz państwa polskiego. Jak to wygląda w przypadku PZL?

Dokładnie przeciwnie do trendu, o którym pan wspomniał. Jako polska firma płacimy w Polsce podatki i to niemałe. Według informacji Ministerstwa Finansów PZL Mielec jest największym płatnikiem CIT (podatku od osób prawnych) w województwie podkarpackim i dziesiątym co do wielkości w Polsce.

Z roku na rok płacimy coraz więcej na rzecz państwa. Podatek PIT z 8 mln złotych w 2016 r. wzrósł do ponad 11 mln zł w roku 2020. CIT w 2016 r. wyniósł blisko 33 mln zł, a w roku 2020 już 56 mln zł. Trzeba też koniecznie wspomnieć o wynagrodzeniach, bo przecież także ich wysokość ma wpływ na podatki pośrednie płacone przez pracowników – np. VAT czy akcyzę oraz ZUS. W roku 2016 firma wypłaciła ok. 144 mln zł na wynagrodzenia, a w 2020 ponad 100 mln zł więcej – 245 mln zł. Od wynagrodzeń odprowadzane są systematycznie wymagane kwoty na ZUS i pozostałe należności.

 

A jak wygląda łańcuch dostaw spółki? Są w niego w znacznym stopniu zaangażowane krajowe firmy?

Zdecydowanie tak, zbudowaliśmy lokalny polski łańcuch dostaw i powiększamy go. PZL Mielec bezpośrednio daje zatrudnienie około 1600 pracownikom, a dalsze 5000 miejsc pracy tworzy właśnie w polskim łańcuchu dostaw, który obejmuje 1233 podmioty.  Wiele z nich jest zlokalizowanych w Dolinie Lotniczej, której PZL Mielec są współzałożycielem i jednym z największych pracodawców. Jesteśmy otwarci na szeroką współpracę z polskimi firmami w dziedzinie uzbrojenia, wyposażenia i kompletacji śmigłowca S-70i Black Hawk, jeśli pojawi się taka prośba MON lub innego klienta.

 

PZL Mielec już wcześniej deklarował, że będzie podejmował kroki w celu integrowania Black Hawka z polskim uzbrojeniem, pokazywano różne koncepcje, także z lekką belką. Prowadzone są prace dotyczące konkretnych rodzajów sprzętu i uzbrojenia, na rynki polskie, na przykład dla Wojsk Aeromobilnych jak i zagraniczne?

Jesteśmy otwarci na takie rozwiązania. Oczywiście kluczowe jest to, czego życzy sobie klient. Proponowaliśmy rozwiązania z polskimi karabinami z ZM Tarnów, a na ostatnich targach MSPO mieliśmy na stoisku amunicję krążącą Warmate 2 z WB Electronics. To właśnie kierunek rozwoju, jeśli chodzi o uzbrojenie. Śmigłowiec S-70i to platforma, która może mieć zastosowanie do różnych zadań, także jako nosiciel i centrum dowodzenia bezzałogowymi statkami powietrznymi. Wpasowujemy się w trend światowy do wykorzystania dobrze znanych platform do zadań, których nie pełniły w momencie ich wprowadzania do użytku. Tak samo jest z S-70i Black Hawk. Śmigłowiec będzie wpięty sieciocentryczny system dowodzenia polem walki Szczegóły naszych działań muszą jednak na razie pozostać tajemnicą handlową.  

 

Czy jako polska firma otrzymują Państwo wsparcie na rynkach eksportowych?

Tak. Właśnie dlatego, że jesteśmy polską firmą możemy liczyć na takie wsparcie. Współpracujemy blisko z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i polskimi placówkami dyplomatycznymi. Wspierają nas i to bardzo najwyższe władze Rzeczpospolitej. W niektórych krajach to wsparcie jest wręcz kluczowe dla sprzedaży S-70i.  W obrocie specjalnym, a o takim wszak mówimy, nie można wszystkiego mówić, zatem nie rozwinę tego tematu, niemniej nasza polskość otwiera wiele drzwi, które są zamknięte dla firm zagranicznych. 

 

Na koniec chciałbym zapytać o produkcję komponentów dla F-16. Mówił Pan już, że zostanie wykorzystana infrastruktura, jaka kiedyś służyła do produkcji samolotów Iryda. Jak Pan ocenia perspektywy Mielca, jeśli chodzi o samoloty bojowe, w kontekście F-16, ale też udziału w programie dla wojsk specjalnych USA?

PZL Mielec wracają do produkcji struktur bojowych samolotów odrzutowych. Rzeczywiście, wyremontowaliśmy część hali, w której powstawała Iryda, jest już gotowa, teraz wprowadzamy do niej oprzyrządowanie, aby zacząć wstępną produkcje w 2022r. Dostawy do klienta zaczną się w 2023r. To bardzo obiecujący kierunek, mam nadzieję na pokaźny pakiet zamówień.

Jeśli chodzi o program dla wojsk specjalnych USA, złożyliśmy już ofertę na samolot M28 w wersji dla działań specjalnych przygotowany wspólnie z firmą Sierra Nevada Corporation. To naszpikowana elektroniką maszyna zdolna do działań w bardzo wymagających warunkach, na jej wyposażeniu są także rakiety kierowane i bezzałogowe statki powietrzne, w tym amunicja krążąca. Jest on przeznaczony także na rynki zagraniczne. Podczas niedawnego pokazu na lotnisku Bemowo w Warszawie mieliśmy wysoko postawionych gości z sił specjalnych kilku krajów, zainteresowanie było naprawdę duże.   

 

Dziękuję za rozmowę.

Komentarze (31)

  1. do dzieła

    Czekam więc na polski myśliwiec podkosmiczny zdolny do niszczenia wrogich satelit.

  2. qwert

    Będą produkowane struktury samolotow odrzutowych... Poziomy czy pionowy statecznik? Bo kiedyś w czasach PRL'u w WSK Mielec produkowano całe samoloty odrzutowe... No ale teraz sie nie da...

    1. Użytkownik

      Za PRL byliśmy dziesiąta potęga gospodarczą świata. A robotnik zarabiał 20 miesięcznie i mógł kupić 20 kg. Bananów.

  3. Bever

    przeciez nie powie nic o wyprowadzanych zysksach, nie moze bo straci fuche. pieniadze ida do centrali na min badania rozwojowe i dywidendy akcjonariuszy. zwykle podatki zostaja to prawda, zyski emigruja, pozniej jako fragmenty zmodernizowanych czesci trafiaja do produkcji.

  4. Juras

    Zauwazylem ze co niektorzy, bardzo sie denerwuja ze cos sie jednak w Polsce buduje …?! Ci sami ktorzy wysprzedali Polski przemysl inwestorom z Kataru …!!!

    1. Gts

      ? Brednie opowiadasz. Pamietasz ile się budowało i inwestowało za tego pelo, a nie wyprzedawało czy Jarek ci już całkowicie pod kopuła mózg poszatkował? Nawet na wikipedli możesz sobie sprawidzić kto ruszył i finansował programy takie jak GROT, KRAB, POPRAD doposażał fabryki np FB czy HSW. Kto zbudował 1500 km drog klasy A i S w 8 lat, a kto nie dał rady 30km autostrady zbudować w 5 lat? Kto zbudował stadiony i Euro 2012 zorganizował, orliki budował czy wiele mniej medialnych innych inwestycji przeprowadził? Kto samoloty dla LOT kupił, kto skupował jego aktywa, żeby wbrew propagandzie Jareczka nie dostał się w obce ręce? Kto tabor kolejowy kupował dzięki czemu rosły w siłe Newag i Pesa, kto linie kolejowe modernizował? Masz coś jeszcze glupiego do wybełgotania zaczerpniętego prosto z propagandówki?

    2. mick8791

      Kataru? Katar to możesz Ty mieć ale mózgu! P obaj mi tą mityczną listę katarskich inwestycji w Polsce.

    3. Użytkownik

      No... i Pendolino...

  5. aniołek "świenty"

    Pensje nie są takie małe, czy głodowe bo ponad 12 tys. zł brutto

    1. Użytkownik

      Dla produkcyjnych? To chyba na trzech...

  6. Mi-2 NG/PL "Wiedźmin"

    No proszę Iryda "non omnis moriar"... A skoro to tako polski zakład, to panie prezesie, proszę zaprojektować np następcę Sokoła (oczywiście z pełnią praw intelektualnych), no a potem może go nawet gdzieś sprzedać.

    1. Użytkownik

      w Świdniku jest następca

    2. gnago

      równie polska

  7. szkoła Mateusza

    Daniny to nie podatki, a zagraniczna firma jest polska bo polski prezes

  8. Fox

    Może zmienić skrót PZL na Polska Montownia Lotnicza?

    1. -.-

      bardziej pasuje "przedsięwzięcie zagranicznego lobby"

  9. Juras

    Lockheed jest producentem F-35 wiec warto by sie postarac o jakas czesc produkcji ktora zostala odebrana Turkom …???

    1. mick8791

      Ta produkcja jest przyznana krajom - uczestnikom projektu F-35. Polska do tego programu lat temu ileś nie przystapiła więc możesz o swoim pomyślę zapomnieć.

  10. Lopi

    PiS sprzedał go za ok 300 milionów zł. Żałosne. Powinni zostawić ok 30-40% udziałów w polskich rękach. Teraz to za duże zamówienie na śmigłowce powinni nabyć w Mielcu albo Świdniku, który sprzedał Tusk ok 30-40% udziałów.

    1. PawelOZ

      @Lopi, jakby zachowali 30-40% udzialow, to chcieliby rzadzic tam, wsadzac swoich szwagrow i sasiadow. I skonczyloby sie to tak, jak zwykle. Dzieki bogu, ze sprzedali w calosci.

    2. dropik

      i chwała Bogu. Wszak gdyby nie to to albo byśmy dopłacali do tych fabryk przez kolejne lata (np iryda) , albo upadłyby do końca. Oczywiście mozna narzekać że nie produkujemy już samolotów , ale tak się potoczyła ta historia , a panstwo nie powinno sie zajmować produkowaniem samolotów , samochodów czy pociągów.

    3. Extern

      Robili tak Chińczycy właśnie że prawo zakazywało sprzedaży Chińskich firm, natomiast popierało wszelkie spółki z firmami zachodnimi. W ten sposób Chińczycy i zachowali własne firmy i nauczyli się zachodniego stylu pracy, wykształcili nową kadrę inżynierską i podebrali zachodnie technologie. Polska niestety robiła zgoła inaczej i efekty też mamy inne.

  11. Zenek

    wnosząc z tytutłu tworzą kolejne stołki dla wybitnych fahofcuf :)))

  12. haha

    Najważniejsze pytanie o eksporcie pominięte. Liczby pięknie podane tylko jest jedno pytanie. Ile Lockheed Martin Mielec generuje przychodu z eksportu a ile z zamówień RP. Skoro Ministerstwo wspiera Lockheed Martin w sprzedażny na rynki nieosiągalne dla to jakie ma udziały w tych kontraktach. Chyba tylko ze ładnie się o nich się mówi i kosztów remontu M-28 nie wywindują w przyszłym roku jeszcze bardziej.

  13. nous

    Wnioski wyciągnięte, teraz trzeba mądrze, zręcznie i sprytnie dbać o siebie samych realizując własną rację stanu. Oznacza to również likwidowanie agentury wewnątrznej - sądy, prokuratura, biznes jak i zewnętrznej. Będzie coraz lepiej.

  14. dropik

    Już niedługo 90% exportu broni z polski będzie pochodzić z Mielca , Świdnika i , WBE, a resztez pgz ;) A może już tak jest .

    1. icek

      Już tak jest.

    2. fdkslfjkldsjfkdsjfk

      Produkcja na rynek krajowy też jest ważna, szczególnie w naszej sytuacji.

  15. Stary Grzyb

    Średnie wynagrodzenie 12,7 tys. zł brutto, czyli ponad 9 tys. zł miesięcznie netto, w Mielcu? Szacunek.

    1. Gts

      Jak zarząd je mięso, a pracownik kapuste, to statystycznie jedzą gołabki.

    2. Olo

      Tak wychodzi z kwot podanych. Ciekawe czy pracownicy o tym wiedzą?

    3. fefe

      średnie wynagrodzenie nic nie mówi , wystarczy żę szeregowy pracownik będzie zarabiał 3k a menager albo prezes 100k na miesiąc i już masz średnią ..... ot tajemnica średniej pensji w PL

  16. Ej

    A co Koreańczycy nam proponowali? Prawdopodobnie budowa śmigłowca z pełnym offsetem.

    1. .....

      Koreańczycy nie maja własnych koreańskich śmigłowców. Wszystko jest amerykańskie.

    2. 1 EGG on

      Zapewne latająca wersja K 2 Pl

  17. ad vocem

    Lockheed Martin remontuje hale po prod. Irydy, którzy pocięli i przetopili na "garnki" ( nie pisać, że były do niczego). Zawsze tak było - podbity (ekonomicznie i wojskowo) kraj ma nie podskakiwać i płacić za wszystkie produkty USA z góry i z nawiązką - vide F-35. Jak się dowiedzieli o rozmowach RP z Koreą o planach uruchomienia produkcji lotniczej (może jakieś samoloty bojowe?), to "rura" zmiękła (nie można inaczej) i już inaczej nas traktują: "uruchomimy także prod. samolotów". Ba - dobrze, że są u nas i Rosja musi się z trochę z tym liczyć - nie z powodu kilku żołnierzy, a z zainwestowanego kapitału w montownie koncernów USA w Polsce - mamy trochę czasu na powstanie z kolan i okrzepnięcie. Chciałoby się powiedzieć "tak trzymać", ale te "kłody pod nogami" przez tych, którzy się uważają za Polaków?.

    1. mehrsedes

      Rosjanie skręcają w montowniach niemieckie samochody na literę M. A co M robił podczas wojny?

    2. Józek

      A dlaczego nie można pisać, że były do niczego, skoro były? Zdradź tajemnicę jakie to rozmowy były miedzy Polską a Koreą o produkcji lotniczej. Jakieś szczegóły?

    3. ......

      Jaki koreańskie samoloty bojowe? Wszystko co maja Koreańczycy to jest amerykańskie. Teraz będziesz miał bal. Moskwa sie dogada z Washingtonem in nie będzie F-35, Wisły, Narwi, Abramsów.

  18. Gnom

    PZL Mielec współtworzył Irydę poprzez adaptację jej do produkcji. A robił to wraz z ILot. Jak 40 stale latał na trasie Warszawa-Mielec. A program wyszedł z MON i był programem rządowym.

  19. rezerwa 77r.

    chodzi o części składowe kadłuba F-16

  20. Jojo88

    Do samodzielnej produkcji PZL I-22 Iryda M-96 sporo jeszcze brakuje. Przy okazji warto reaktywować ten projekt tylko z nową elektroniką silnikami Snecma Larzac i awionika Sextant Avionique. Możnaby też współpracować z Aero Vodochody i razem coś sklecić. My płatowiec i część awioniki oni nowoczesne uzbrojenie

    1. asd

      Nie po to podstępem i korupcją doprowadzono do tak dokładnego zniszczenia projektu i przejęcia Mielca by teraz nam żydostwo pozwoliło na rozpoczęcie nowego projektu. Zresztą kto? Skoro Mielec zajęty. Najpierw musielibyśmy zrobić porządek na własnym podwórku z żydostwem i zdrajcami. A ich liczba jest tak wielka, choćby patrząc na Sejm czy Senat, o rządzie nie wspomnę, że nie wiem co by się musiało stać byśmy dało radę.

    2. Olaf

      PiS niemal za darmo oddał Mielec

    3. inż.

      A PO Świdnik. he he taka jest miedzy nimi różnica he he

  21. Arrakis

    Najwyższy czas kupić z 70 black hawków z opcją na kolejne 30 dla naszego wojska bo obecny sprzęt nabywa poprzez wiek praw emerytalnych :-)

    1. Ok bajdur.

      Zgadzam się. Takie zamówienie i tak będzie realizowane przez trzy lata o ile nie będzie innych klientów..

    2. Ala

      Za część udziałów.

  22. :)

    a kiedy RSK MiG powróci do produkcji samolotów?

    1. x95

      Produkuje - chociażby MIG-29K, no i MIG-35, chociaz w małych ilościach. N Samodzielnego RSK MIG juz nie ma - jest cześcia dużego koncernu lotniczego OAK.

    2. Użytkownik

      manufaktura. Bangladesz w końcu MiG-35 kupił czy rozgląda się za chińszczyzną?

  23. Paweł P.

    Loyal Wingman? vel Harpi Szpon?

    1. Ja Sam

      Vel Lemparci pazur

    2. Jankiel Muzykant

      Niedźwiedzi kieł

  24. Grażewicz

    Może zabiegać o uruchomienie produkcji kompletnych samolotów F16 w Mielcu ? Wszystko wskazuje na to, że jeszcze bardzo długo to będzie jeden z najlepszych samolotów odrzutowach które mimo wieku ma świetne parametry techniczne i zbyt nie tylko w naszym regionie.

  25. Fanklub Daviena i GB

    Przestań pierd... amerykańska agenturo! PiT nie płacicie wy, tylko pracownicy, wy tylko odprowadzacie składki! Dostaliście PZL Mielec ZA DOPŁATĄ: za 52 mln zł (to taniej niż cena złomu za park maszynowy, budynki i ziemia gratis!) i... za 3 miesiące bez przetargu MON złożył zamówienie na niepotrzebne M28 za 650 mln zł, z 200 mln zł PRZEDPŁATĄ (jak zakłady były polskie, to "polski" rząd nawet nie chciał dać gwarancji rządowych do kredytów na podpisane kontrakty a o przedpłatach nie było mowy!) i po cenie za Bryzę 3x wyższą niż gdy zakłady były polskie! Podaj ile podnieśliście serwisowanie dla Polski za sprzęt w porównaniu gdy zakłady były polskie! Podaj agencie jakie dotacje dostały wasze zakłady od podatników i czy wasz CIT zrównoważył te wszystkie prezenty i waszą hucpę!

    1. Dr Edward

      Najpierw zastanów się kto do tego doprowadził i"kto " musi ...a raczej kto właśnie "to" odbudowuje...

    2. Meska

      Proszę wytłumacz te tezę że M28 jest nam niepotrzebne?

    3. arek

      Tak, a który rząd był w tedy przy władzy jak nie było gwarancji ?