Przemysł Zbrojeniowy
Przygotowania do oblotu SB-1 Defiant
Trwają testy naziemne „szybkiego” śmigłowca SB-1 Defiant, pierwszy lot planowany jest jeszcze w pierwszym kwartale 2019 roku. Maszyna, której producentem jest konsorcjum Boeing-Sikorsky, jest obok Bella V-280 Valor jedną z propozycji dla US Army w programie następcy wiropłatów UH-60 Black Hawk.
Media branżowe informują o prowadzeniu testów naziemnych śmigłowca SB-1 Defiant na terenie zakładów Sikorsky Aircraft Corp. w West Palm Beach na Florydzie. Podczas prób dokonano m.in. rozruchu wirnika maszyny. Oblot planowany jest jeszcze w pierwszym kwartale br.
Pierwotnie maszyna miała już wznieść się w powietrze ale oblot opóźniono z uwagi na problemy techniczne, a także wypadek śmigłowca S-97 Raider, dzielącego wiele rozwiązań konstrukcyjnych z SB-1. Tymczasem jego konkurent czyli Bell V-280 Valor po raz pierwszy wzniósł się w powietrze ponad rok temu, w grudniu 2017 roku. Obie konstrukcje walczą o zwycięstwo w programie US Army Future Vertical Lift (FVL). W jego ramach ok. 2030 roku do służby w lotnictwie wojsk lądowych USA ma wejść następca UH-60 Black Hawk. Nowy śmigłowiec ma także posłużyć jako baza do opracowania wyspecjalizowanego helikoptera uderzeniowego. Konsorcjum Boeing-Sikorsky zapewnia, że obie wersje a więc następca Black Hawka i Apache mogą mieć nawet do 85% wspólnych części.
Czytaj też: Śmigłowce przyszłości NATO [ANALIZA]
SB-1 Defiant, wykorzystuje dwa współosiowe wirniki główne, dla zmniejszenia oporu powietrza umieszczone w małej odległości od siebie. W wersji seryjnej znajdujące się miedzy nimi elementy systemu przeniesienia mocy będą osłonięte aerodynamiczną owiewką. Podczas lotu poziomego wirniki będą zapewniać jedynie siłę nośną, natomiast większość mocy trafiać będzie na ośmiołopatowe śmigło pchające, co pozwoli na osiągnięcie znacznie wyższej prędkości przelotowej i niemal dwukrotne zwiększenie zasięgu w stosunku do śmigłowców konwencjonalnych. Zakładana maksymalna prędkość lotu SB-1 to ponad 460 km/h, a więc o około 160 km/h więcej niż osiąga podstawowy śmigłowiec US Army UH-60M Black Hawk.
Czytaj też: Valor w pierwszym poziomym locie [WIDEO]
Davien
Panie nilil Novi, tyle ze Willgraf napisał że dalej nie skręca wiec coś tu nie tak:))
Nihil Novi
Alez panowie... Przeciez Pan Willgraf ma absolutna racje... Skoro nie lata, to "nie skreca przy duzych predkosciach". Mozna pojsc dalej - nawet przy malych nie skreca. Podstawowa logika ;)
Davien
Panie Willgraf biorac pod uwage że SB-1 jeszcze nie latał to znowu skompromitowałeś się całkowicie, ale u ciebie to norma:)
Gorol
@Willgraf - A Ty skąd wiesz, że nie skręca skoro jeszcze nie lata ?? ;)
Wojmił
a gdy kilka lat temu tu na forum w sporach o śmigłowce pisałem, że amerykanie już projektują następcę Black Hawka to amerykanofile nie zostawili na mnie suchej nitki...
Stirlitz
@wilgraf Ty już wiesz, że nie skręca, mimo tego, że jeszcze nie wzniósł się w powietrze ;) Czy w Rosji jest już tak źle, że płacą za pisanie bez sensu? ;)
Miszcz
Strasznie brzydkie te śmigłowce, nie to co ah1z Viper
Willgraf
nadal nie skręca przy dużych prędkościach:)